Fremtidslæreren – Institutt for lærerutdanning
Fremtidslæreren 2024: Likeverd, inkludering og mangfold
Hvilken mangfoldskompetanse trenger læreren i skolen, og lærerutdanneren?
- 17.–18. april 2024
- Campus Kalvskinnet
Fremtidslæreren 2024 var en gratis konferanse ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Likestillings- og diskrimineringsloven (kapittel 2, paragraf 6) sier at:
Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.
Denne konferansen lærer deg å omsette loven i praksis i skole og lærerutdanning.
Lærerutdanningene har et stort samfunnsansvar for utdanning av fremtidige lærere med høy profesjonsetikk og profesjonell integritet i en norsk skole preget av mangfold. Den norske skolen hviler på inkludering og likeverd som verdigrunnlag. NTNUs nye satsningsområde fellesskap framhever betydningen av tillit og demokrati, samt å motarbeide sosial ulikhet og utenforskap. Trondheim kommune har aktivt arbeid mot ungt utenforskap høyt på agendaen.
Lærerstanden i Norge bør reflektere mangfoldet i klasserommet, og vi trenger økt rekruttering av lærerstudenter. Vi må nå ut til nye søkergrupper som kan se seg selv som lærere i fremtidens inkluderende skole og lærerutdanning.
Mangfoldskompetanse og mangfoldsledelse er også sentralt for organisasjonsutviklingen ved vår lærerutdanning. Mangfoldet ved vår egen lærerutdanning er en viktig verdi å bygge fellesskap og samarbeid videre på.
Alle må med for å løse de utfordringer skole, lærerutdanning og samfunn står overfor i en verden i stor omstilling.
Vi håper DU blir med på denne konferansen – varmt velkommen!
Program
Onsdag 17. april
11.30–12.30 Registrering
12.30–13.30 Åpning, velkommen og keynote med Likestillings- og diskrimineringsombudet
Kunstnerisk åpning med Elen Øyen og Ingeborg Dugstad Sanders fra DansiT koreografisk senter og Danselaboratoriet.
Velkommen av stedfortredende instituttleder Ruth Grüters og grunnskolelærerstudent Herman Nesse.
Introduksjon av Libe García Zarranz og Stine Helene Bang Svendsen.
Å stelle kaninen i hatten - et blikk bak kulissene på hemmelighetene bak arbeidet med å sikre likestilling og motarbeide diskriminering i skolen
Christopher Gambert, Likestillings- og diskrimineringsombudet
Norske skoler er pålagt å jobbe for likestilling og mot diskriminering og sikre at alle elever får et likeverdig møte med skolen. Til tross for disse strengene kravene viser forskning at mange skoler likevel ikke lever opp til deres forpliktelser. Mange elever og deres foresatte rapporterer at de ikke opplever likeverdig utdanningsmuligheter eller likeverdig skole/hjem samarbeid. Hvorfor er det slik, og hva kan lærere og læringsinstitusjoner gjøre for å snu denne trenden? Dette foredraget har som mål å avmystifisere arbeidet som må til for å sikre likeverdig utdanning for alle, og tar et nærmere blikk på de praktiske konsekvensene av ikke-undertrykkende pedagogikk mens vi ser nærmere på god praksis.
Christopher Gambert (cand.polit., Universitetet i Oslo) er fagdirektør ved likestillings- og diskrimineringsombudet, og har ansvar for ombudets oppfølging av likestillingsplikten i offentlig sektor. Gambert har tidligere vært prosjektkoordinator for Dembra for lærerutdanning, og har over tjue års erfaring med å jobbe for likestilling og mot diskriminering.
13.30–14.00 Pause med kaffe
14.00–15.30 Sesjon med Dembra
Introduksjon av Sikunder Ali.
Mangfold og mangfoldskompetanse – forskjellige forståelser, ulike praksiser
Claudia Lenz og Peder Nustad, Dembra
Hva legger du i begrepet mangfold, hva betyr det å utvikle mangfoldskompetanse?
Denne workshopen gir en innføring i ulike forståelser av mangfold og mangfoldskompetanse og hvordan disse får utslag i ulike praksiser i skolen.
Workshopen belyser hvordan normkritikk og kritisk mangfoldskompetanse kan bidra til refleksjon over hvordan egne oppfatninger, antagelser og forståelser setter preg på undervisningen, relasjoner og læringsmiljø.
Det vil også mulighet å anvende disse perspektivene, og reflektere over hvordan de gir utslag i situasjoner i skolehverdagen.
15.30–16.30 Mat og mingling
16.30–19.00 Dancehall event med Dj Natty P og Ida Skaret Fjøseid. Musikk, dans og fellesskap. Alkoholfritt.
Torsdag 18. april
08.00 Morgenkaffe
08.30–08.45 Sannhet og forsoning i utdanning, med Stine Helene Bang Svendsen
08.45–10.15 Sesjon med Rosa kompetanse
Introduksjon av Stine Helene Bang Svendsen.
Rosa kompetanse skole – Kjønns- og seksualitetsmangfold og inkluderende praksis
Eivind Bjørkgård Moe og Miriam Aurora Hammeren Pedersen
Hvordan bidra til at elever som bryter med normer for kjønn og seksualitet kan kjenne seg trygge og inkluderte i skolen?
Rosa kompetanse er en fagavdeling i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, som tilbyr kompetanseheving til skoleansatte og lærerstudenter.
Rosa kompetanse skole gjennomfører kunnskapsbaserte og praksisnære kurs i tråd med skolens styrende dokumenter. Foredragsholder vil i denne økta snakke om kjønnsidentitet, seksuell orientering, normer, minoritetstress, interseksjonalitet og inkluderende praksis og knytte temaene opp mot arbeidshverdagen i skolen. Temaene som blir gjennomgått er også svært overføringsbare til andre temaer knyttet til mangfold, utenforskap og minoritet-/majoritetsperspektiver.
10.15–10.30 Pause med kaffe
10.30–12.00 Sesjon med Antirasistisk senter
Introduksjon av Kathy Barolsky.
Workshop med Antirasistisk Senter
Vivian Brattsti Sørensen og Mohamud A. Hersi
Lærere møter ulike problemstillinger i sitt arbeid. De skal blant annet ta vare på elevene de møter, i tillegg til å undervise. Lærere må forholde seg til elever som blir utsatt for rasisme og elever som utøver rasisme. Noen har kolleger som utøver rasisme eller blir utsatt for rasisme. Noen blir utsatt for rasisme selv. Alle har nytte av å forstå hvordan rasisme påvirker oss alle.
I denne workshopen får du noen verktøy du kan bruke i arbeidet, blant annet for å kjenne igjen rasisme. Kan alle inkluderes? Vi går gjennom noen begreper som er nyttige å kunne, og litt om språk og hvilke ord som er innafor. Vi vil også diskutere hverdagsrasisme, strukturell rasisme, normtenkning og hvite privileger.
12.00–12.30 Avslutning av konferansen ved Forum for likeverd, inkludering og mangfold
Refleksjon over konferansen og vegen videre med grunnskolelærerstudent Synne Bråthen og ansatte i lærerutdanningen Sevil Sümer, Bergljot Utstrand, Lars Unstad, Juliette Boks- Vlemmix og Tone Pernille Østern.
Forum for likeverd, inkludering og mangfold er et lederstøttet forum ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Forumet er et rådgivende organ for ledelsen.
Forumet skal anbefale tiltak som kan styrke likeverd, mangfold og inkluderingsarbeidet ved ILU og gi innspill til strategiske satsninger. Tiltakene skal favne om hele virksomheten: rekruttering av ansatte og studenter, administrasjon, forskning, studieprogrammene undervisning, utadrettet formidling, kollegialt samarbeid, arbeidsmiljø, og i partnerskap med praksisfelt.
Forumet består av: Tone Pernille Østern (leder), Katrine Dalbu Alterhaug, Sikunder Ali, Ingvild Håkestad, Steven Holland, Sevil Sümer, Eir-Anne Edgar, Libe Garcia Zarranz, Lars Unstad, Stine H. Bang Svendsen, Sunniva Skjøstad Hovde, Andrea Jorde Petersheim (instituttillitsvalgt student), Maria Kasseth (instituttillitsvalgt student), Marit Ping Bersås (lektorstudenttillitsvalgt).
Arrangør
Arrangeres av: Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved Institutt for lærerutdanning
Støttet av: Utvalget for likestilling og mangfold ved NTNU
Spørsmål?
Tone Pernille Østern (Leder, Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved ILU)