Kunstbasert forskning
Kunstbasert forskning
Vi undersøker hvordan kunstneriske prosesser kan anvendes i forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Vi er tilknyttet fagseksjon for drama og teater, og det metodiske arbeidet fokuseres på dramaturgi, prosesser, verkforståelser, interaktivitet, deltakelse, resepsjon mm, samt affektiv-kognitiv viten og estetiske erfaringer. Forskningsdesign utvikles i dialog med konteksten og forsterker synergi mellom kunstnerisk virksomhet og akademiske konvensjoner. I vår forskning likestilles eksperimentering og nyskapende praksis med kritisk analyse og refleksjon.
Våre prosjekter er fordelt på tre områder: kunstnerisk utviklingsarbeid, kunstpedagogisk forskning og performance og teknologi.
Medlemmer:
Heli Aaltonen, Ine Therese Berg, Cecilie Haagensen, Tore Vagn Lid, Lene Helland Rønningen, Ingvild Rømo Grande og Elena Perez.
Kunstnerisk utviklingsarbeid
Flere av oss har egne kunstneriske prosjekter hvor forskningen handler om å iscenesette og undersøke ulike former for kunstneriske prosesser.
Den kunstneriske forskningsprosessen utgår fra kunstnerens erfaring, yrkeskompetanse og kunstneriske virksomhet hvor kritisk refleksjon og teoriutvikling inngår. Her undersøkes og utvikles tverrkunstneriske og multimediale uttrykksformer, dramaturgiske innganger og konsepter Et viktig fokus er scenekunstens og kunstnerens rolle i dagens samfunn.
Forskningsmetodene er ofte handlingsorienterte, performative og interagerende med omgivelsene, i nye kontekster, offentlige kollektive rom og publikumssammenhenger.
Prosjekter
Dette er et kunstbasert prosjekt med produksjon av teaterforestillingen «Verdens aller beste klovn får ikke sove» i 2016 for, av og med 6-åringer. Prosjektet undersøker hvordan målgruppens stemmer blir hørt, utviklet og transformert i den kreative teaterprosessen. Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd. Forskningsspørsmålet er: Hvordan kan barns autentiske materiale brukes til å utvikle en egenskapt teaterforestilling?
Prosjektleder: Cecilie Haagensen
Praksisbasert nordisk forskningsprosjekt med deltakelse fra norske, svenske, finske og danske scenekunstnere og forskere. Under overskriften Den autonome ensembleskuespilleren har det siden 2013 vært avholdt flere workshops og seminarer for å utvikle og undersøke en alternativ arbeidsprosess for skuespillere. Prosjektet undersøker begrepet embodiement – kroppsliggjøring, slik det i dag er utviklet innenfor nevrovitenskapen og i nyere skuespillermetodisk forskning internasjonalt. Gamle dikotomier mellom kropp og sinn oppløses, og en ny frihet og vitenskapelig basert forståelse av skuespillerens arbeid med tanke, følelse og handling, kan oppstå. Støttet av Nordisk Kulturfond.
Prosjektleder: Barbro Rønning
DUS er et etablert nasjonalt utviklingsprosjekt, finansiert av Norsk Kulturråd, som utvikler ny dramatikk for ungdom og nye ungdomsteatergrupper. Fra 2018 har Program for drama og teater gått inn som regional partner for Trøndelag i prosjektet, for å utvikle prosjektets kunstbaserte forskningsprofil og gi muligheter for master og bachelorstudenter til en fordypning i ungdomsteater. Forskningsprofilen er under utvikling og vil være knyttet til studentprosjekter og de ansattes forskningsprofiler knyttet til ungdomsdramatikk og identitet, egenskapt teater og utvikling av produksjonsplattformer innenfor ulike ungdomskulturelle kontekster.
Prosjektleder: Barbro Rønning
CRIstin-ID DUS - den unge scene: 549335
Prosjektet har siden 2009 utviklet kunstnerisk praksis som integrer drama/teater og stemmearbeid. Særlig fokus er på selv-iscenesettelse og dialektiske sammenhenger mellom levd erfaring og kunstnerisk virksomhet. Den fysiske stemmens forhold til ytre omstendigheter og frihet til å skape personlig uttrykk. Inspirasjon har vært hentet teoretisk og praktisk fra arven etter stemmepedagogene Alfred Wolfsohn og Roy Hart. Resultater har vært publisert (Bruun og Wright 2013, Bruun 2015) og presentert på en rekke konferanser gjennom workshops og papers.
Prosjektleder: Ellen Foyn Bruun
Prosjektdeltaker: David Keir Wright, assosiert medlem av The Roy Hart Theatre.
Kunstpedagogisk forskning
Her handler det om å danne forskningsdesign som stimulerer skapende, erfaringsbaserte, formidlende og reflekterende undersøkelser av ide/fenomen og forskningsspørsmål.
Hvordan kan ulike metoder struktureres så de bidrar til å skape en dynamisk, multimodal kunnskapsdannende prosess? Metodeutviklingen innen drama- og teaterfag foregår gjennom praktisk-kunstnerisk virksomhet som søker å fornye og oppdatere kunstpedagogisk metodetenkning gjennom for eksempel materiell, fysisk og teknologisk tilnærming.
Sentralt i vår egen metodeutvikling står veiledning som har det praktisk-kunstneriske arbeidet i sentrum på en måte som fremmer studentens eierskap, autoritet og evne til å reflektere i et lærende fellesskap. Under dette området ligger anvendt drama- og teaterforskning som har fokus på endring og estetiske læreprosesser.
Prosjekter
I dette prosjektet undersøker vi hvordan et tverrfaglig undervisningsopplegg i drama, teater og naturvitenskap kan bidra til økt forståelse og handlingskompetanse om klimaforandring. Våren 2016 gjennomførte vi et tverrfaglig undervisningsopplegg i emnet DRA1002: Improvisasjon og rollespill der bachelorstudenter utviklet åtte dramapedagogiske forløp for ulike målgrupper om naturmangfold og klimaforandring. Ved å bruke Howard Gardners (2006) inndeling av menneskets ulike intelligenser som rammeverk, analyserer vi om dette dramapedagogiske opplegget kan bidra til økt forståelse og handlingskompetanse for deltakerne, med hensyn til klimaendringens innflytelse på alt levende liv.
Prosjektleder: Heli Aaltonen
Prosjektdeltakere: Cecilie Haagensen og Trygve Megaard fra Institutt for lærerutdanning, NTNU
Fagmiljøet i drama/teater på NTNU har gjennom en årrekke utviklet praksisnære og studentaktive undervisningsformer med teaterproduksjonsemnene på bachelor og master i sentrum. I bokprosjektet anvender vi vitenskapelige perspektiv innen kunstpedagogikk, dramaturgi, performativitetsteori og teori om multimodale tekster som dokumenterer og analyserer vår praksis. Den digitalt publiserte boken skal tilbys drama- og teaterstudenter i høyere utdanning og fagfolk i ulike universitets-, skole- og kulturelle kontekster. Forfatterne av boka består av fagansatte ved IKM som har vært og er med på å forankre den praktisk-kunstneriske undervisningen vår som forskningspraksis.
Prosjektleder: Vigdis Aune
Prosjektdeltakere: Cecilie Haagensen, Barbro Rønning, Ellen Foyn Bruun, Gunnar Fretheim, Nils Christian Boberg, Lene Helland Rønningen, Remi Slotterøy mfl.
This international project builds on the Norwegian Democracy project (2014-2017) and deals with post-graduate teaching and research in collaboration with University of Witwatersrand, Drama for Life, Johannesburg, South Africa. The aim of the project is to develop further knowledge of theatre in contemporary democratic contexts, as well as knowledge of its affects; a way of building democratic competency and empowerment in post-conflict and post-democratic contexts. The project is funded by SIU 2018-2021. 2 mill. NOK. The project includes scholarships and exchange of Master and Ph.D. students.
Project leader Norway: Bjørn Rasmussen
Project participants: Vigdis Aune, Ellen Foyn Bruun, Cecilie Haagensen, Heli Aaltonen, Barbro Rønning, Catherine Barolsky, Kristian Nødtvedt Knudsen
Main participants from University of Witwatersrand: Warren Nebe, Petro Janse van Vuuren (SA project leader)
CRISTIN-ID: 547357 Theatre and democracy. Building democracy in post-war and post-democratic contexts
Et nasjonalt og omforent prosjekt for og av landets kunstnere, forskere og pedagoger innen drama og teater som alle behandler demokrati-spørsmålet. De fleste prosjektene har vært empirisk basert, og er kunstbaserte. To antologier er utgitt 2017 og flere nasjonale konferanser har vært avholdt, blant annet ved NTNU i 2015. Publisering av resultater på engelsk vil være i Applied Theatre Research 2018.
Prosjektleder: Bjørn Rasmussen.
Prosjektdeltakere: Ellen Foyn Bruun, Vigdis Aune, Cecilie Haagensen, Barbro Rønning.
Øvrig nasjonal forskningsledelse: Rikke G. Gürgens, Stig A. Eriksson, Aud Sæbø, Kari M. Heggstad, Tor Helge Allern.
Forskningsprosjektet er et samarbeid med Ville Veier i Stavanger, et sosialt entreprenørskap med kunstnerisk profil. De anvender drama/teater og andre skapende uttrykk som metode i arbeid med unge voksne utenfor utdanning og arbeid. I Ville Veier gis deltakerne muligheter for å oppleve sammenheng og mestring gjennom å teste ut egne grenser og prøve ut nye roller gjennom kunstneriske uttrykksformer. Forskningsprosjektet har fulgt virksomheten siden 2016. Målet med denne typen aksjons- og praksisforskning er å skape ny praksiskunnskap og, ikke minst, å forankre tiltak og intervensjoner i forskningsfunn og skape ny helsefremmende praksis og kompetanseheving for de profesjonelle instruktørene i dette skjæringsfeltet mellom kunstpraksis og sosialt arbeid, som er en del av en internasjonal trend og nettverk, kalt Arts and Health. Resultatene fra prosjektet har vært formidlet på diverse konferanser i 2017-2018, i Norden og internasjonalt. En artikkel «Fra utenforskap til mestring» har blitt publisert i det Nordiske Tidsskriftet Drama, forfattet av Ellen Foyn Bruun, NTNU, Tori Nes Aadnesen og Line Merete Larsen, Ville Veiers gründere og ledere. I 2019 inngår prosjektet i et bokprosjekt om livsmestring.
Prosjektleder: Ellen Foyn Bruun
CRIstin-ID Dramaterapi med personer utenfor ordinært arbeidsliv: 517768
Empati-prosjektet (2015-2017) er et Nordisk samarbeid gjennom NORDPLUS med NTNU, University College ABSALON, Roskilde og Metropolia University, Helsinki. Siden 2015 har prosjektet avholdt workshop-pakker i alle tre land med praktiker-forskere fra drama/teater, bevegelsesfag og pedagogikk. Felles forskningsinteresse har dreiet seg om hvordan empati kan brukes profesjonelt i arbeidsutøvelse som involverer relasjonelle og sosiale kontekster. Relasjon mellom estetikk og etikk står sentralt for handlings-rettet empatiforståelse i samfunnskontekst.
Deltakere fra NTNU: Ellen Foyn Bruun (prosjektleder) og Heli Aaltonen
CRIstin-ID Kvalifisert empati og estetiske læreprosesser: 509236
Performance og teknologi
Her undersøkes og utvikles tverrkunstneriske og multimediale uttrykksformer gjennom kunstpedagogisk og kunstnerisk virksomhet.
Likestilte og performative dramaturgier prøves ut og undersøkes gjennom verksteds- og forestillingspraksis. Dette inkluderer vår egen og studentenes utforskning av nyere teknologier på bachelor og masternivå. Til alle tider har teknologi være vesentlig del av scenekunsten, og i dagens samfunn byr kreativ anvendelse og utvikling av teknologi både på muligheter og utfordringer.
Som ledende teknologisk universitet har vi på NTNU et unikt potensial for å skape synergi mellom kunstnerisk virksomhet og teknologi. Ellen Foyn Bruun sitter i kjernegruppen for ARTEC, Art and Technology Task Force NTNU, som arbeider for å fremme tverrfakultære initiativer mellom humaniora, kunst og teknologi.
Prosjekter
Antologien Høyblokka – Post Mortem: Teater som ritual ble utgitt i 2016, redigert av Barbro Rønning og Håkon Fyhn. Prosjektet var et interdisiplinært kunst- og forskningsprosjekt hovedsakelig finansiert med midler fra HFs PerFormativitets-satsing, Fritt Ord, St. Olavs Hospital og Helsebygg Midt-Norge. Prosjektet dreiet seg om den gamle sykehusbygningen i Trondheim som ble revet i 2011.
På nettsted for Høyblokka er det samlet minner fra publikum om deres erfaringer fra sykehuset før det ble revet. Disse ble inspirasjon til en rituell performance med flere nyskapende teknologiske elementer i lyd og bilde. Prosjektet har vært presentert på diverse internasjonale konferanser PSI og FIRT, og artikkelen The Tower Block: Intermediality and Interaction, (Bergsland and Rønning) kommer i boken Nordic Times Zone (redigert av Shannon Jackson and Knut Ove Arntzen, Eds.).
Prosjektleder: Barbro Rønning
Nye forskningsprosjekter om kunst og ditigalisering i koronaens tid
Prosjektleder: Elena Perez
Prosjektdeltaker: Ellen Foyn Bruun
Prosjektet undersøker minne og fortelling i tre ulike kunstneriske prosjekter, hvor jeg arbeider som forteller, dramatiker og regissør.
Den første forestillingen: "Jeg tviler - i skyggen av tro" ble spilt under Fortellerfestivalen i Oslo mars 2017. Den andre er under utvikling i samarbeid Tone Åse, sanger og komponist, og undersøker fortelling som lyd-komposisjon. Vi jobber med lydminner som en mulig inngang til fortelling og gestaltning.
Det tredje prosjektet er under utvikling i samarbeid med Olavsdagene 2018. Her vil ulike intermediale strategier bli undersøkt og tatt i bruk som en del av produksjonsprosessen og forestillingen. Spilles under Olavsfestdagene 2018.
Prosjektleder: Barbro Rønning
The project explores and develops a collaborative platform for live and digital voices to meet, mix, entangle, separate in a fluid process. Voice, in this context, refers to the act and action of vocal production and further to concepts of subjectivity, identity and cultural/gendered/race upbringing and background. The first outcome of the project is a performance as research IN FRONT OF ME presented at the International Fitzmaurice Voicework® Conference Freedom & Focus July 2018.
Focus in 2019 is to develop the project for online exhibition and academic reflection. We have discovered a gratifying notch and surprisingly helpful gap between us that we would like to unravel and reflect further upon. The transdisciplinary collaboration has resulted in a productive entangled dialogue in which the initial expectation of one voice-monologue transformed into a multilayered digital and live storytelling. Both researchers have discovered new – on beforehand unknowable – voices from within and gained new expressive agency in the fluid va-et-vient of impressions and expressions in the transdisciplinary exchange. The project outcome validates that the expected gap between protagonist/auto-ethnographer and witness/digital media artist was disrupted and a common ground developed in the gap itself. In 2019 we want to exhibit how the gap between us provided new layers of narratives and intuitive transformations.
Project manager: Ellen Foyn Bruun