Kompetansepfrofiler


Kompetanseprofiler for bachelorprogrammet i Europastudier

Kompetanseprofiler for bachelorprogrammet i Europastudier

K1: Har bred kunnskap i fagfeltet europastudier, historien om europeisk integrasjon og institusjoner i den Europeiske Union.

Politisk, historisk og språklig-kulturell dyktighet kombinert med kunnskap om det europeiske samfunns strukturer og funksjoner av stor betydning i dagens internasjonale arbeidsmarked. BA-programmet i Europastudier tilbyr studenter denne kompetansen. Programmet er tverrfaglig med røtter i både historie og statsvitenskap. Programmet består av seks obligatoriske emner, inkludert BA-oppgaven i det siste semesteret av studiet. Sammen med disse emnene komplimenterer våre studenter sin grad med ett annet ekspertområde: Statsvitenskap, engelsk, spansk, fransk eller tysk.

I første året av graden lærer studentene om etableringen av EU etter 2. verdenskrig og om hvordan EUs institusjoner har utviklet seg over tid. I andre år av studiet undersøker studentene Norges posisjon i Europa og hvordan europeisk identitet har blitt skapt over flere tiår for å legge til rette for tettere integrasjon mellom EUs medlemsstater. I dette året er det også anledning til å velge og utvikle sin internasjonale kulturelle kompetanse gjennom et semester med utveksling. I det tredje året får studentene innblikk i de store teoriene om europeisk interaksjon innen internasjonale relasjoner og sammenlignende politikk, i tillegg til skolering i kvalitativ og kvantitativ metode. I siste semester får studentene anvende disse teoretiske og metodiske kunnskapene til å utvikle sitt eget forskingsprosjekt og skrive sin BA-oppgave under veiledning av en ekspert innen fagfeltet.

Ved fullført studieprogram kan studentene demonstrere bred kunnskap om europeisk politikk, samfunn og kultur, i tillegg til arbeidslivsrelevante ferdigheter som skriftlig og muntlig kommunikasjon, kritisk/analytisk tenkning og problemløsing både individuelt og i fellesskap. Vårt mål er å forberede studentene på et mangfold av karrierer innen offentlig og privat sektor. Studentene vil ha de nødvendige kunnskapene og ekspertisen til å arbeide ved for eksempel EU-kontor i Brussel, ved ikke-statlige og frivillige organisasjoner, og ved EUs delegasjon til Norge. Studenter kan også søke arbeid i relaterte felt slik som lokalpolitikk, rettsvesen, kommunikasjon og journalistikk.

 

K2: Kan analysere faglige problemstillinger og vurderer kilder kritisk

Gjennom programmet i europastudier har studentene møtt et mangfold av teorier og ideer i den akademiske litteraturen om europeisk integrasjon. I de fleste obligatoriske arbeid må studentene evaluere styrker og svakheter ved disse akademiske kildene. På denne måten utvikler de ferdigheter innen kritisk tenking – de lærer å analysere og vurdere komplekse spørsmål relatert til europeisk integrasjon, styring, kulturelt mangfold, og sosioøkonomiske utfordringer i Europa i dag.

I mange av de obligatoriske arbeidene, inkludert BA-oppgaven, får studentene også ta stilling til primære kilder (for eksempel styringsdokument, EU-rapporter, Eurobarometer spørreundersøkelser), vurdere deres troverdighet, og reflektere over hvordan disse kildene reflekterer konteksten de ble skrevet innenfor. På denne måten lærer de kildekritikk og de får skjerpet sine forskningsferdigheter gjennom å finne, vurdere og tolke historiske dokumenter.

 

K3: Har kunnskap om teori og metode innen fagfeltet europastudier

Programmet i europastudier introdusere studentene til konvensjonelle teoretiske retningene innen feltet og relevante metoder. I introduksjonskurset til EU blir studentene utfordre til å evaluere integrasjonsprosessen gjennom en rekke teoretiske linser: supranasjonalisme, (neo)funksjonalisme, intergovernmentalism og multilevel governance. I kurset om europeisk identitet lærer studentene teorier om sosial identitet. I kurset om teori og metode får de innblikk i de store teoriene om internasjonale relasjoner som realisme, liberalisme og sosial konstruktivisme. Kunnskap om disse teoriene er høyt verdsatt i ulike jobbsammenhenger, spesielt relatert til politikk, internasjonale relasjoner, rettslære, økonomi, offentlig politikk, diplomatikk og næringsliv innen EU og EØS. Stillinger innenfor disse områdene krever inngående forståelse av hvordan den europeiske integrasjonsprosessen former politikk på lokalt, nasjonalt og regionalt nivå.

I emnet om teori og metode lærer studentene nøkkelmetoder brukt innen studier om europeisk integrasjon, slik som prosess-sporing, kasusstudier, diskurs- og innholdsanalyse, og kvantitativ metode. Forståelse av disse metodene gjør studentene i stand til å utforme studier, samle data, analysere funn, og trekke meningsfulle konklusjoner – forskingsferdigheter som er svært verdifulle for arbeidsgivere i dagens datadrevne marked.

 

K4: Har innsikt i sentral forskning på fagfeltet

Alle emnene i programmet er basert på dagsaktuell, oppdatert forskning og flere setter søkelys på samtidige utfordringer i Europa i dag. Undervisningen i programmet har som hensikt å ikke bare vise større hendelser i tidligere perioder i europeisk integrasjon, men også demonstrere hvordan hendelser i dag kan analyseres gjennom bruk av etablerte teorier i fagfeltet. For eksempel tar flere emner opp dagsaktuelle temaer som migrasjonskrisen, Brexit, og utviklingen av EØS i vår tid. I BA-oppgavene er også studentene oppfordret til å utforske grensene til ny forsking gjennom å undersøke samtidige globale kriser, slik som COVID og krigen i Ukraina.

 

K5: Kan formidle og drøfte faglige perspektiver muntlig og skriftlig

Gjennom undervisningen er studentene nødt til å kommunisere velinformerte meninger om et mangfold av Europa-relaterte problemstillinger, både muntlig og skriftlig gjennom for eksempel semesteroppgaver og gruppediskusjoner. I alle emner er forelesinger fulgt opp med periodiske gruppeseminar. Her diskuterer studentene den akademiske litteraturen i emnet og vurderer hvordan dagsaktuelle hendelser kan evalueres med bruk av ulike teoretiske linser. I tillegg får studentene i emnet om Norge i Europa mulighet til å lære å lage podkast gjennom undersøkelser, opptak og produksjon av en egen episode om Norges forhold til EU. På denne måten utvikler programmet studentens muntlige kommunikasjonsferdigheter som er essensielle for å presentere argumenter og delta i diskusjoner av europeiske spørsmål. Klar og konsis kommunikasjon er nødvendig i arbeidslivet der arbeidstakere jevnlig må kommunisere sine ideer til både kollegaer og klienter.

Programmet har et lignende fokus på skriftlige ferdigheter som også er nødvendige for arbeidslivet der en stor del av interaksjonen foregår gjennom skriftlige kommunikasjonskanaler. Mange av programmets seminarer inkluderer opplæring i hvordan man skriver et effektivt empirisk notat som presenterer problemstillinger og konklusjoner. I emnet i teori og metode lærer studentene å skrive omfattende litteraturoversikter gjennom undervisning som setter søkelys på hvordan man strukturerer en akademisk dialog mellom ulike kilder og hvordan man formulerer egne argument i lys av eksisterende litteratur.

Videre lærer studenter som velger en av språklinjene i Europastudier viktige språkferdigheter innen både skriftlig og muntlig kommunikasjon. Språkbeherskelse er en stor ressurs for studenter som søker arbeid i et annet land i Europa/EU. Den Europeiske Union er et flerspråklig arbeidsområde og mange aktører fra næringslivet opererer over grensene til EU-land. Dette krever ansatte som kan kommunisere effektivt med kollegaer og klienter med ulike språklige bakgrunner. Studenter som behersker flere språk har et konkurransefortrinn sammenlignet med de som er en-språklig siden de kan delta mer effektivt i internasjonale aktiviteter både innen det offentlige og i næringslivet.

 

K6: Kan arbeide målrettet, selvstendig og systematisk, og samarbeide i team

I gruppeseminar må studentene arbeide i team for å evaluere styrker og svakheter ved akademiske argument. Videre, i seminar knyttet til teori og metode, blir studentene stilt overfor forskningsspørsmål som de må «løse» sammen med bruk av spesifikke metodiske tilnærminger. Disse seminarene lærer studentene hvordan de kan dele arbeidsbelastning og være oppmerksomme på meningene til sine medstudenter. Disse samarbeidsferdighetene er av kritisk verdi i et arbeidsmarked som krever kompleks problemløsning. Mange av utfordringene som Europa står ovenfor i dag er sammensatte og tverrfaglige, og krever innovasjon og kreativitet. Gjennom samarbeid kan team innovere raskere og utvikle kreative løsninger på disse utfordringene.

BA-oppgaven gir samtidig studentene mulighet til å arbeide selvstendig og systematisk. I emnet i teori og metode, som går semesteret før BA-oppgaven, må studentene utvikle sine forskingsspørsmål, identifisere relevante teorier og begrep knyttet til sitt forskingstema, og velge en hensiktsmessig metode til å finne svar på sine forskingsspørsmål. I det siste semesteret av BA-graden må studentene gjennomføre sitt eget forskingsprosjekt. Selv om de mottar veiledning er størstedelen av arbeidet selvstendig og reflekterer studentens egne ferdigheter innen forsking, teoriutvikling, metodologi og analyse. Mens mange yrker krever samarbeid, ønsker arbeidsgivere også å se at arbeidstakere er i stand til å gjennomføre arbeidsoppgaver på egen hånd med stor grad av selvstendighet.

 

K7: Kan benytte relevante verktøy og plattformer for innhenting og bearbeiding av informasjon

Studentene får opplæring i bruk av relevante søkemotorer, slik som Google Scholar og JSTOR, og i bruk av ressursene til NTNUs bibliotek. På denne måten opparbeider de en digital tekstkyndighet som er viktig i et arbeidsmarked drevet av informasjonstilegnelse. For eksempel vil studenter som er interessert i avisanalyse få opplæring i bruk av Factiva. Videre får studentene innblikk i ulike offisielle nettsider knyttet til EU slik at de kan finne relevante dokument, som rapporter fra Eurostat og Eurobarometer. Studenter som er interessert i å ta i bruk kvantitative metoder i sine BA-oppgaver får opplæring i å gjennomføre statistisk analyse med STATA.

 

K8: Har erfaring med og innsikt i tverrfaglig samhandling

Europastudier er gjennom sitt undervisningsdesign tverrfaglig. Emnene i graden tilbyr en blanding av undervisning i historie og statsvitenskap. Enkelte kurs inkorporerer tilnærminger fra offentlig politikk og administrasjon, i tillegg til sosiologi. Videre inkorporere programmet språkopplæring i engelsk, fransk, tysk og spansk – de største språkene i Europa – i samarbeid med Institutt for språk og litteratur. Erfaring med tverrfaglig interaksjon er høyt verdsatt i dagens arbeidsliv, hvor tverrfaglige tilnærminger er nødvendige for å løse komplekse sosiale utfordringer. En disiplin kan ikke alene tilby løsninger til mangefasetterte utfordringer i dagens Europa. På denne måten vil arbeidsgivere søke individ med en variert utdanningsbakgrunn. Det er også i økende grad samarbeid mellom HumSam-fag og de «hard» fagene som ingeniør- og medisinstudier. Våre studenter er godt utstyrt med ferdigheter som gjør dem til effektive deltakere av tverrfaglige team.

 

K9: Kan anvende faglig innsikt til å analysere og drøfte problemstillinger knyttet til store og komplekse samfunnsutfordringer

Emner med søkelys på Europa og den europeiske integrasjonsprosessen gir innsikt i europeiske relasjoner, integrasjon og EU med perspektiv fra disipliner som statsvitenskap, historie, språkfag og kulturstudier. Disse emnene har som mål å gi studentene essensiell analytisk kyndighet som er fundamental for å forstå Europa og EU: Programmet utruster studenter med en svært relevant kompetanse på et mer og mer integrert Europa, supplert med et Skandinavisk perspektiv. Gjennom studiene lærer studenten om ulike utfordringer som Europa møter i dag – som klimakrisen, disintegrasjon som følge av Brexit, konflikten i Ukraina, og framveksten av høyreekstreme og populistiske parti som truer demokratiet på kontinentet – og potensielle løsninger på disse utfordringene.

Et nøkkelaspekt ved programmet er at studentene opparbeider en kulturell kompetanse gjennom å lære om det kulturelle mangfoldet i Europa. På denne måten kan de utvikle tverrkulturelle kommunikasjonsferdigheter som er nødvendige for arbeid i multikulturelle miljøer over hele Europa.  Dette er spesielt sentralt for studenter som velger å studere et semester i utlandet. Arbeidsgivere setter pris på kandidater som har tilbrakt lengre tid utenfor sitt eget land. Disse kandidatene viser selvstendighet og problemløsingsferdigheter. De har også demonstrert at de har vært eksponert for ulike kulturer, språk og tankemåter. Denne erfaringen viser at de som arbeidssøkere er i stand til å navigere varierte miljøer, noe som er verdifullt på mange arbeidssteder, spesielt i internasjonale sammenhenger.

 

K10: Kan kommunisere og aktualisere egen kompetanse

Gjennom programmet har studenter jevnlig skjerpet sine ferdigheter til å kommunisere deres kunnskap gjennom skriftlige arbeid. I tillegg har det ved flere anledninger praktisert team-arbeid gjennom gruppeoppgaver og vist sine evner til muntlig presentasjon gjennom gruppedebatter. BA-oppgaven utgjør høydepunktet på utdanningen. Gjennom denne oppgaven har studentene demonstrert de analytiske og metodiske ferdighetene de har utviklet gjennom studiet. I arbeidet med dette selvstendige skrivearbeidet har studentene både innhentet og tatt i bruk nylig tilegnet kompetanse.

 

K11: Kan anvende og videreutvikle egen kompetanse i stadig nye kontekster, også i et framtidsperspektiv

I programmet for europastudier kan studenter kultivere og utvide sin kompetanse gjennom å aktivt ta i bruk ulike tverrfaglige perspektiver, omfavne dynamikken til europeiske forhold, og dyrke ferdigheter innen kritisk tenkning. Gjennom å fordype seg i den mangfoldige naturen til europeisk politikk, historie, kultur og samfunn kan studenter anvende sin kunnskap på kontekster i konstant endring, noe som skaper tilpassingsdyktighet og robusthet. Gjennom utveksling og gjennom forskingsoppgaver, som BA-oppgaven, får studentene anledning til førstehånds erfaring og innsikt i reelle utfordringer som Europa møter. Gjennom å omfavne et fremtidsorientert tankesett kan studenter holde seg oppdatert på trender, teknologiske fremskritt og globale utviklinger, og gjennom dette spisse sine analytiske ferdigheter og interkulturelle kompetanse som er nødvendig for å navigere et europeisk landskap i konstant endring. Gjennom tverrfaglig utforskning og aktiv deltaking i programmets studentorganisasjon (EUREKA) kan studenter ikke bare bruke sine kunnskaper effektivt men også utvikle seg som informerte, globale borgere med ferdigheter til å bidra meningsfullt til Europas fremtid.