Antikkens kultur og klassiske fag

 

Kompetanseprofil Antikkens kultur og klassiske fag

Kompetanseprofil Antikkens kultur og klassiske fag

Kompetanseprofil 1: Har bred kunnskap om antikken og den klassiske tradisjonen, som stadig omgir oss og er en premissleverandør for samtida.

Antikkens kultur og klassiske fag (BAKKF) gir gode kunnskaper i antikkens kultur og klassiske fag, som både er et avgrenset disiplinfelt og tverrfaglig i seg selv. Studieobjektet er gjerne tekster i originalspråkene gresk og latin og i oversettelse, i tillegg til materielle og kulturelle størrelser som innskrifter, arkeologiske gjenstander og religiøse og politiske institusjoner. Studentene får gjennom disiplinens kunnskapsbasis, teorier og metoder, anledning til å bli topptrente generalister med skjerpede kunnskaper og ferdigheter til å løse nye oppgaver. Av den grunn rekrutterer disiplinen gjerne til bank og industri i land som England og Tyskland. Disiplinen er drevet fram og utviklet på grunnlag av faglige tradisjon og forskning, nasjonalt og internasjonalt. Bredden i fagkunnskapen er større snarere enn dypere på bachelornivå. Etter fullført bachelorgrad skal alle kandidatene ha gode kunnskaper innenfor faget som helhet. Dette danner grunnlaget for mer spesialiserte studier på master.

Kompetanseprofil 2 (K2): Kan analysere faglige problemstillinger og vurdere kilder kritisk, også i originalspråk

BAKKF gir studentene en unik mulighet til å vurdere den type referanser selv og gjøre seg opp sin egen, kunnskapsbaserte mening med faglig tyngde og selvtillit, både mens man er student og etterpå. I et vell av ekte og falsk informasjon om fortid og nåtid, blir antikken ofte et normativt referansepunkt for ulike påstander. Bachelorgraden gir kompetanse i å kunne konsultere mange tekster som det også refereres til i samtidsdebatter (som for eksempel involverer såkalte Pick Up Artists) i originalspråket.

Kompetansepfrofiler

Figur over kompetanseprofiler på studieprogram. Illustrasjon

Kompetanseprofil BAKKF

Kompetanseprofil 3 (K3): Har kunnskaper om teori og metode i faget

BAKKF gir en god innføring i at det finnes ulike teorier, som ofte tilsvarer overordnede fortolkninger av større fenomen og hvilke som regnes som gyldige, samt konkrete metoder for hvordan man kan identifisere et kunnskapsmessig problem og hvordan et slikt problem kan tilnærmes for å løses. Disse kunnskapene har stor overføringsverdi til nye utfordringer.

Kompetanseprofil 4 (K4): Har innsikt i sentral forskning i antikkens kultur og klassiske fag

BAKKF gir studentene en god innføring i det som til enhver tid regnes som forskningsfronten. Antikkens kultur og klassiske fag er en internasjonalt veletablert disiplin med en svært aktiv, internasjonal forskning. Studiet er solid forankret i denne forskningen.

Kompetanseprofil 5 (K5): Kan formidle og drøfte faglige perspektiver muntlig og skriftlig

BAKKF gir studenten god erfaring i å drøfte faglig stoff muntlig og skriftlig gjennom en rekke godt integrerte studentaktiviteter; et eget emne gir en introduksjon i Klassisk retorikk (Ant1103), som danner ryggraden i senere tiders teori og metode for muntlige og skriftlige fremstillinger.

Kompetanseprofil 6 (K6): Kan arbeide målrettet, selvstendig og systematisk og samarbeide i team.

BAKKF lar studentene løse en rekke ulike oppgaver etter modeller som gir god erfaring med å jobbe målrettet, selvstendig og systematisk og også i team.

Kompetanseprofil 7 (K7): Kan benytte relevante verktøy og plattformer for innhenting og bearbeiding a informasjon

BAKKF introduserer studenten til en disiplin som har ligget i tet internasjonalt hva gjelder digitaliserte plattformer og verktøy, ofte publisert av ledende aktører i feltet, og studiet gir en god innføring i hvordan man kan være effektiv i bruk av digitale plattformer og samtidig skille klinten fra hveten i den digitale jungelen. Gyldendal har dessuten tatt initiativ i forbindelse med kanon-prosjektet for at bachelor-studenter kan bidra til utvikling av innhold til en nettportal med informasjon om antikken i samarbeid med Store Norske Leksikon og Aschehoug.

Kompetanseprofil 8 (K8): Har erfaring med og innsikt i tverrfaglig samhandling

BAKKF er allerede en disiplin som består av flere disipliner og derfor gir i seg selv erfaring med tverrfaglige samhandlinger; bachelorløpet inneholder fellesemner også fra andre disipliner som gir ytterligere erfaring og innsikt i tverrfaglige samhandlinger.

Kompetanseprofil 9 (K9): Kan anvende faglig innsikt til å analysere og drøfte problemstillinger knyttet til store og komplekse samfunnsutfordringer

BAKKF gir gode forutsetninger for å kunne bidra til en bærekraftig utvikling. En av de tre hovedprinsippene for bærekraft er sosial utjevning (social equity); kjernen i et demokrati er mangfold og inkludering. Antikken er epoken da demokratiet som idé ble født; samtidig er det en periode med store skjevheter og mangel på sosial utjevning. Studiet av Antikkens kultur og klassiske fag gir dermed et særlig godt utgangspunkt for å få faglig innsikt til å analysere og finne løsninger på store og komplekse samfunnsutfordringer i vår tid.

Kompetanseprofil 10 (K10): Kan kommunisere og aktualisere egen kompetanse

BAKKF har gjennom bacheloroppgaven, som kan lages som en pilot for Gyldendals serie – Kanon antikkens litteratur på norsk og gir dermed studenten en unik anledning til å kommunisere og aktualisere egen kompetanse. I tillegg aktualiseres antikken gjennom populærkulturen og aktuelle referanser (som Putin framstilt som romersk keiser, eller helten Herakles) som gir gode anledninger til å aktualisere og kommunisere egen kompetanse.

Kompetanseprofil 11 (K11): Kan anvende og videreutvikle egen kompetanse i stadig nye kontekster, også i et framtidsperspektiv

BAKKF hviler seg på en svært lang tradisjon for å utdanne topptrente generalister. Det er ikke lett å lære latin eller gresk. Kombinasjonen av å lære latin og å lære det av Caesar, en av verdenshistoriens mest suksessrike ledere, har i mange år og mange sammenhenger gitt en ettertraktet kompetanse. Med BAKKF får studentene en unik kompetanse i å håndtere ukjente problemer i stadig nye kontekster – også i et framtidsperspektiv.