SVIP - Institutt for helsevitenskap i Ålesund
SVIP – Styrket veiledning i praksis
Styrket veiledning i praksis (SVIP) innebærer økt oppmerksomhet mot studentens læring og profesjonsdanning i gjennomføringen av praksis.
Fra høsten 2020 er ny studieplan for Bachelorutdanning i sykepleie innført ved NTNU. Den foretrukne veiledningsmodellen vil være SVIP.
Praksis utgjør 50% av utdanningstida i bachelorprogrammet i sykepleie. Samarbeid mellom praksis og NTNU er avgjørende for å skape sammenhengende og gode studieforløp.
Ifølge rapporten Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfag høyere utdanning fra Universitets og høgskolerådet (2016) er det behov for å styrke dette samarbeidet. Formell veilederkompetanse for praksisveiledere vektlegges i samme rapport og følges opp av Veiledende retningslinjer Krav til kompetanse for praksisveiledere.
Dette er SVIP
SVIP – modellen innebærer at:
- lærer og veiledere i praksis har tre faste møter parallelt med studentens praksisperioder – veiledningsgrupper (3-5 veiledere sammen med lærer for samme studentgruppe)
- praksisveilederne gjennomfører forventning, midt og sluttevaluering med sine studenter
SVIP- kan øke kvaliteten i praksis ved at:
- praksisveilederne får veiledning på sin veiledning
- lærer får økt innsikt og forståelse av praksisplassen og studentenes mulighet for læring og profesjonsutvikling
- studentene får veiledere som har økt bevissthet om veilederrollen
SVIP er evaluert i studier som viser at modellen kan gi økt oppmerksomhet på pedagogiske faktorer i klinisk praksis. Modellen gir økt oppmerksomhet til den enkelte student og den kan bidra til utvikling av den enkelte veileder gjennom anerkjennelse, ansvar og kompetanseheving.