Intervju - Undervisning
Hvor jobber tidligere studenter nå?
Lektor og avdelingsleder ved Den norske skole Costa Blanca
Kompetansen fra studiene bruker jeg hver dag gjennom fagene jeg underviser
Navn: Tonje Lindsøe Vårdal
Arbeidssted: Den norske skole Costa Blanca
Utdanning:
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg underviser på vgs i historie, religion, spansk og historie og filosofi. I tillegg til å være avdelingsleder for hele vgs.
Hva er det beste ved jobben din?
Å få lov til å jobbe med fagene mine sammen med elevene og se at de også ser gleden ved det, innimellom. Det er selvfølgelig også veldig fint å ha en norsk jobb i Spania.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg jobbet som vikar under studiene og hadde dermed litt erfaring fra skolen. Frivillig arbeid i studietiden veide også tungt.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Den bruker jeg hver dag gjennom fagene jeg underviser.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg satt i styret i linjeforeningen og på studenterhjemmet jeg bodde på. Det at jeg hadde vært aktiv i studietiden var avgjørende for at jeg fikk jobben.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Vær frivillig og engasjer deg! Da viser du at du er villig til å gi det lille ekstra.
Lektor med tilleggsutdanning
Jeg oppdager stadig vekk å måtte hente frem kunnskap og erfaring i fra ulike emner jeg tok i løpet av både masterutdanning og årsstudier
Navn: Mathilde Østgård Sjåvik
Arbeidssted: Møre og Romsdal fylkeskommune
Utdanning:
- Mastergrad i historie
- 1 årsstudium nordisk, Høgskulen i Volda
- 1 årsstudium PPU, Høgskulen i Volda
- 1 år journalistikk, Høgskulen Kristiania
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Kontaktlærer for påbygning i videregående opplæring, lærer i norsk og historie. Timeplanlegging, undervisning, oppfølging av elever.
Hva er det beste ved jobben din?
Å se den personlige og faglige utviklingen til elevene mine er definitivt det beste med jobben min. Påbygningselevene er gjerne en gruppe elever fra helt ulike faglige retninger og har et intensivt teoretisk år foran seg, som står i kontrast til den praktiske retningen de kom fra. Å se hvordan de oppdager nye faglige interesser og engasjement, og jobber for å nå målene om høyere utdanning, er veldig motiverende for meg som læreren deres.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Etter at jeg var ferdig med mastergraden min fikk jeg en prosjektstilling, som jeg startet i før utdanningen var ferdig. Den varte noen måneder, og da jeg var ferdig med den, så var verden helt åpen med tanke på hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle. Jeg hadde egentlig aldri vurdert læreryrket, men omstendighetene gjorde at jeg likevel fikk med jobb som vikarlærer på ungdomsskole. På tross av mye jobb og det velkjente "lærersjokket", som mange får i første møte med skolen, så kjente jeg at dette var riktig og jeg bestemte meg for å ta PPU for å få en godkjent lærerutdanning og bli lærer på "ordentlig". Etter et par år i ungdomsskolen fikk jeg meg jobb i VGS og det er her jeg trives aller best, med mer faglig fokus og eldre elever. Jeg ville ikke vært erfaringen fra ungdomsskolen foruten, den har vært med å forme meg i yrkeslivet.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg føler at jeg får brukt hele bredden i utdanningen min i jobben min som lærer. Jeg har tatt mange år med høyere utdanning, men oppdager stadig vekk å måtte hente frem kunnskap og erfaring i fra ulike emner jeg tok i løpet av både masterutdanning og årsstudier. Jeg er likevel ikke ferdig utlært, og det tror jeg ikke en kan bli. Det er gjerne de praktiske aspektene ved yrket som jeg ikke tror noen teoretisk utdanning kan forberede en på, men som en er nødt til å erfare. Dette er ikke noe negativt synes jeg, men heller et tegn på at yrket mitt er levende.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
I studietiden jobbet jeg som formidler på museum og jobbet tett opp mot skoler og den kulturelle skolesekken. Her laget jeg og gjennomførte tverrfaglige undervisningsopplegg for barn og unge i alle aldre. Dette var første møte med undervisning for min del, selv om det skiller seg fra jobb i skolen i både form og innhold. Dette vakte interessen min for arbeid i skolen, og kanskje enda viktigere; det førte til at jeg tok med meg erfaringen og interessen fra undervisning utenfor klasserommet. Jeg har sett hvordan elever responderer på læring på museum og jeg tar veldig gjerne med meg egne elever på museum, byvandringer og utstillinger, så fort sjansen byr seg.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Veien min til jobb og utdanning har ikke vært en rett linje fra A til B, slik mange som starter å studere kanskje tror. Jeg har fulgt magefølelsen, tatt emner jeg interesserte meg for og ikke hatt noen klar visjon om hva som ventet i den andre enden med tanke på karriere. Det førte til en veldig interessant og spennende studietid, men selvfølgelig mye usikkerhet og utprøvning da jeg skulle begynne i arbeidslivet. Jeg vil derfor råde en til å tørre å prøve seg fram; søk på relevante jobber, ha gjerne en deltidsjobb når du studerer og ikke vær redd for å skifte retning, om du ikke trives der du er. Ingen erfaring er bortkastet og du vet aldri om en tilfeldig vikarjobb plutselig ender opp med å bli inngangen til en hel karriere.
Lektor med tilleggsutdanning
Kompetansen fra studiene gir meg solid faglig grunnlag og trygghet
Navn: Simon Bryhni Frostad
Arbeidssted: Nordre Follo Kommune
Utdanning:
- Mastergrad i historie
- Årsstudium i nordisk språk og litteratur
- PPU
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Kontaktlærer
Hva er det beste ved jobben din?
Å få arbeide med fagene mine sammen med andre mennesker. Få nye perspektiver, og kontinuerlig faglig påfyll.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Relativt enkel. Fikk fast heltidsstilling rett etter fullført grad.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Det meste av kompetansen er relevant. Ikke all den faglige dybden og spesialiseringa fra en master som trengs i grunnskolen, men samtidig noe som gir meg solid faglig grunnlag og trygghet.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ja, jobbet som undervisningsassistent for EiT og et historieemne ved NTNU, konfirmasjonskursleder, tilkallingsvikar i skole og barnehage og som vekter.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Fyll opp CVen med arbeidserfaring. Uavhengig av type arbeid så viser det at du kan gjøre en ekstra innsats ved siden av studiene, og veldig mye er uansett relevant erfaring for deg som fremtidig arbeidstaker.
Universitetslektor
Jobb med noe som gjør deg glad og som gir deg energi!
Navn: Maren Smedsrud Rasmussen
Arbeidssted: Institutt for lærerutdanning, NTNU
Utdanning: Lektor i språkfag
Hva jobber du med?
Jeg jobber på seksjon for engelsk og fremmedspråk ved Institutt for lærerutdanning på NTNU. Her underviser jeg i engelsk på grunnskolelærerutdanningen, samt videreutdanning for lærere. Jeg underviser både på campus og på nettbaserte emner, noe som gir en interessant variasjon i arbeidshverdagen. I tillegg til undervisning driver jeg også med forskning innenfor engelskfaget.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med jobben min er at jeg får jobbe med mennesker, og at jeg møter motiverte studenter som har et genuint ønske om å bli engelsklærere. Jeg synes også at det er veldig givende å få jobbe med undervisning i samfunnspolitiske tema. I tillegg har jeg frihet til å strukturere arbeidsdagen slik som passer meg best, noe jeg anser som svært positivt.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Etter endt utdanning kombinerte jeg en mindre stilling som universitetslektor med det å være vikar på ungdomstrinnet, samt studier for å få et undervisningsfag til. Etter hvert fikk jeg fast jobb ved seksjon for engelsk og fremmedspråk.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Studiene har først og fremst gitt meg et solid grunnlag når det gjelder engelsk som fag. Denne faglige tyngden prøver jeg å opprettholde, og kommer godt med når jeg selv utvikler seminarer og forelesninger for mine egne studenter. Spesielt positivt har det vært at lektorutdanningen tilbyr spesialisering på masternivå, slik at man kan velge den grenen som er av størst interesse. For min del var det veldig spennende å kunne få velge kulturkunnskap som felt for min masteroppgave. Da fikk jeg reise på datainnsamlingsopphold til statsarkivet i England. Det å fullføre et slikt prosjekt ga både mersmak og mestringsfølelse, i tillegg til at jeg fikk oppleve verdien av prosessorientert skriving og god veiledning.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ja. Mens jeg studerte jobbet jeg også som læringsassistent ved Institutt for språk og litteratur. Her fikk jeg god opplæring i blant annet vurdering av tekster/muntlige arbeidskrav og samhandling/kommunikasjon med studenter. Dette har kommet godt med i videre arbeid som lærer og foreleser. I tillegg tilbrakte jeg store deler av studietiden som resepsjonist hos Sit idrett. Der møtte jeg mange interessante og hyggelige studenter fra hele NTNU!
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Jobb med noe som gjør deg glad og som gir deg energi!
Bruk praksisperiodene til å finne ut hva du er flink til og hva som er utfordringene dine. Ikke vær redd for å spørre om hjelp. Meld deg som ringevikar på de lokale skolene og ta imot tilbud om mindre stillinger. Du kan aldri få nok praksis! Husk også at du aldri kan bli helt utlært, og at når du skal søke på jobber kan det være andre kvaliteter og erfaringer (som for eksempel frivillig arbeid) enn bare utdanningen din som gjør deg kvalifisert. Det er viktig å huske på den sosiale dimensjonen mens man studerer, og at veien blir til mens man går.
Lektor ved Steinerskolen
Mye av det faglige innholdet i studieløpet er viktig i undervisningen
Navn: Mette Nilsen
Arbeidssted: Steinerskolen i Trondheim
Utdanning:
- Mastergrad i engelsk
- Bachelorgrad i europastudier
- PPU
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Klasselærer på ungdomstrinn. Faglærer i engelsk og samfunnsfagene.
Hva er det beste med jobben din?
Å skape relasjoner til elevene.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Hadde intervju og prøveundervisning på skolen så fikk jeg tilbud om jobben før jeg var ferdig med PPU-året.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Mye av det faglige innholdet i studieløpet er viktig i undervisningen.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg jobbet som vikar mens jeg tok PPU.
Product Marketing Manager
Lektorutdanningen er en knallsolid bakgrunn når jeg jobber inn mot skolesektoren
Navn: Marianne Christiansen
Arbeidssted: Visma Enterprise AS
Utdanning: Lektor i språkfag
Hva jobber du med?
Akkurat nå, jobber jeg med markedsføring og kommunikasjon i Visma Enterprise og et produkt som heter Visma InSchool. Visma InSchool er et skoleadministrativt system som samtlige offentlige videregående skoler og fagskoler i Norge bruker, og vi er mange folk med jobberfaring fra VGS i prosjektet. Jeg har overordnet ansvar for alle kommunikasjons- og markedsaktiviteter i prosjektet, og sysler med alt fra grafisk design og videoproduksjon til omdømmestrategier. En veldig variert og gøyal hverdag!
Hva er det beste med jobben din?
Det må være den helt sinnssyke læringskurven. Jeg har vært innom ulike roller i prosjektet og på den måten lært utrolig mye om både produktutvikling og markedsføring.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Etter jeg var ferdigutdannet lektor var jeg heldig å få jobb ved en videregående skole i Trondheim, før jeg etter hvert flyttet til Oslo og jobbet videre i VGS der. Jeg hadde imidlertid ikke fast jobb, og det var helt tilfeldig at en stilling hos Visma dukket opp da jeg satt og scrollet på Finn. Heldigvis for meg var de ute etter folk med bakgrunn fra videregående skole!
Jobben jeg først fikk var som support-/opplæringskonsulent, og etter en liten stund fikk jeg prøve meg som produkteier. Et par år senere endte jeg altså opp som Product Marketing Manager.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
For det første, så er lektorutdanningen en knallsolid bakgrunn når jeg jobber inn mot skolesektoren. Når du jobber med software - enten det er utvikling eller markedsføring - er det å forstå sluttbrukerne helt essensielt. I tillegg, driver jeg jo litt med innholdsproduksjon og er veldig opptatt av kommunikasjon og tydelig språk. Alt jeg lærte på lingvistikkstudiet har absolutt satt sine spor!
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg var faktisk heldig å få min første lærerjobb ved den samme skolen jeg hadde hatt praksis ved! Så det er viktig å være "på" hvis du har praksis som en del av studiene.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Studer det du har lyst til! Ikke tenkt at du må ha den eller den utdanningen for jobbe innenfor en viss bransje (med mindre du må ha profesjonsutdanning da). Jeg fikk helt bakoversveis da jeg skjønte hvor mange som jobber med tech og IT som ikke har IT-faglig utdanning. Kort fortalt: kompetansen du tilegner deg ved universitetet kan brukes til uendelig mange ting.Også må du komme deg på Linkedin. Det er faktisk ikke tøys.
Lektor med tilleggsutdanning
At jeg får bruke tid på favorittfagene mine og lære dem bort til andre er i seg selv grunn nok til at jeg trives i jobben
Navn: Christina Johannessen
Arbeidssted: Vestland fylkeskommune
Utdanning:
Hva jobber du med?
Jeg er ansatt som lektor ved Flora vgs. i Florø, en liten by ved kysten i gamle Sogn og Fjordane. Her underviser jeg i fransk, historie og samfunnskunnskap på ulike trinn og linjer.
Hva er det beste med jobben din?
At jeg får bruke tid på favorittfagene mine og lære dem bort til andre er i seg selv grunn nok til at jeg trives i jobben. Hverdagen som lærer er sjelden kjedelig siden arbeidsoppgavene er såpass varierte. I tillegg er det motiverende å bruke mye tid sammen med unge, lære dem et språk og se en konkret utvikling fra begynnernivå til at de skal kunne snakke det. Det er særlig gøy om noen velger å bruke språket videre i en eller annen sammenheng, på utveksling, reise eller jobb.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg begynte på lektorprogrammet i språkfag med fransk som hovedfag og historie som et andre fag. Underveis i studiet ville jeg også skrive bachelor i fransk litteratur, selv om dette ikke var nødvendig da studieløpet har integrert master. Bacheloroppgaven skrev jeg under mitt første utvekslingsopphold ved Sorbonne IV, L'UFR Littérature française et comparée, med veiledning fra NTNU. Litteratur ble også det naturlige valget videre for masteren. Ettersom jeg trivdes godt i Paris dro jeg etter hvert tilbake dit for å skrive i passende omgivelser og for å få mulighetene til å snakke fransk daglig.
Siden jeg jobber på en videregående skole med flere elever som går studiespesialiserende og underviser i de samme fagene som jeg selv studerte, bruker jeg mye direkte kunnskap fra både historie - og kulturstudier, samt det franske språkets struktur og oppbygging selv om nivået naturlig nok er annerledes enn på universitetet. Der jeg jobber er det også et godt fagfelleskap som både inspirerer og som gjør at man holder seg oppdatert ved siden av undervisningen.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg jobbet som sosialt ansvarlig for den franske linjeforeningen, og hadde blant annet ansvaret for ulike sosiale og faglige arrangement og å komme i kontakt med aktuelle foredragsholdere. Mot slutten av studiet fikk jeg sommerjobb som omviser ved Stiftsgården, Trondheims offisielle kongebolig. Der hadde jeg omvisninger på norsk, engelsk og fransk for større og mindre turistgrupper. Formidlingserfaringen herfra kommer fortsatt godt med og telte positivt i jobbsøkingen videre. Jeg tror også at vervet i linjeforeningen gjorde at jeg selv ble mer engasjert både faglig såvel som sosialt. Å kunne planlegge og organisere er dessuten gode egenskaper å ha i læreryrket.
Før jeg tok steget og flyttet fra Trondheim til naturskjønne omgivelser på Vestlandet, jobbet jeg også som tilkallingsvikar på en ungdomsskole ved siden av studiene der jeg fikk direkte erfaring med jobben jeg har i dag.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Dra på utveksling og lær deg et fremmedspråk flytende. Det vil gjøre at du skiller deg ut som jobbsøker. Søk på jobber som du synes virker interessante selv om du ikke dekker alle kriteriene. Vær åpen for å se at kompetansen din kan brukes til mye! Dersom det åpner seg fristende jobbtilbud etter studiene som innebærer at du må flytte til et nytt og ukjent sted, kan det jo være verdt det? Kanskje finnes drømmejobben nettopp der.
Lektor med opprykk
Jeg liker at man skal stille spørsmål og være undrende som historiker
Navn: Daniel Nyaas Røhme
Arbeidssted: Stor-Elvdal Ungdomsskole
Utdanning:
- Mastergrad i historie
- Årsstudium religion
- PPU
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Lærer i samfunnsfag, religion og engelsk.
Hva er det beste ved jobben din?
Jeg liker å undervise spesielt i historie og religion. Skolen er fleksibel og man kan styre deler av arbeidsdagen selv. Jeg synes arbeidsoppgavene er fleksible, fordi det ikke er masse papirarbeid og hele tiden stillesittende arbeid.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg jobbet som vikarlærer i 2022 og det tok ca 1 år før jeg fikk fast stilling.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg liker at man skal stille spørsmål og være undrende som historiker. Man må også finne bevis for sine argumenter. Det skal være faktabasert det man underviser, samtidig stille spørsmål til avsender og potensielle bias. Også må man akseptere andres synspunkter, dersom de er velbegrunnet.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ingen verv, men hadde relevante deltidsjobber.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Du må vise at du er villig til å gi en innsats. Noen ganger hender det at man mister dette fokuset og da er det viktig å ikke gi opp. Dersom du skal bli lærer så lønner det seg å vise god arbeidsinnsats. Men pass på å balansere jobblivet og studielivet. Jeg fullførte ikke på normert tid på grunn av dette.
Norsklærer og prosjektleder
Det beste er å være i kontakt med målgruppen og å kunne bidra til at de utvikler sine språkkunnskaper som bedrer jobbmulighetene deres
Navn: Siri Helena Skarby
Arbeidssted: Caritas Norge
Utdanning:
- Lektor i språkfag
- Årsstudium i spansk
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg arbeider som norsklærer og prosjektleder for norskkurs på Caritas Ressurssenter i Oslo. Jeg underviser i norsk, koordinerer kursplan, promoterer kurs, er involvert i søknadsskriving og økonomistyring av norskkurs-prosjektene og rapporterer og gir tilbakemeldinger på tilskuddsordninger.
Hva er det beste ved jobben din?
Det beste er å være i kontakt med målgruppen og å kunne bidra til at de utvikler sine språkkunnskaper som bedrer jobbmulighetene deres, samt å være del av et team som jobber helhetlig med integrering.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Veien til jobben gikk via frivilligheten. Først jobbet jeg et år som norsklærer og kontaktlærer på videregående skole etter fullført lektorutdanning. Deretter startet jeg på en bachelor i internasjonale studier i Oslo, og engasjerte meg som frivillig i Latin-Amerikagruppene (LAG) på Blindern. LAG hadde et arrangement sammen med Caritas, som gjorde meg nysgjerrig på denne organisasjonen. Jeg fant ut at de forente mine interesser, og meldte meg som frivillig i Caritas. Etter et halvt år tipset de meg søke på en stilling som norsklærer med delvis prosjektlederansvar på Caritas hvor jeg ble ansatt
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg er lektor i nordisk og bruker denne kompetansen i undervisning. Jeg bruker også spanskkunnskapene til å forklare grammatikk og vokabular til spansktalende deltakere, og gi informasjon til brukere ved Ressurssenteret om vårt kurstilbud på spansk.
Hadde du verv eller deltidsjobb som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb?
Ja, jeg var Landsstyrerepresentant i Latin-Amerikagruppene (LAG), og hadde deltidsjobb som norsklærer på norskkurs ved Brilla Institutt i Trondheim mens jeg studerte.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Bruk tiden på det du synes er gøy, både når du skal velge emner og eventuelle verv. Dette vil bygge din kompetanse i en retning hvor du senere kan finne en jobb som passer med din erfaringsbakgrunn og kompetanse. Hvis du studerer i Trondheim vil jeg varmt anbefale å være frivillig på ISFiT.
Lektor med tilleggsutdanning
Det å kunne studere kildemateriale og finne god informasjon i et hav av middelmådig informasjon er god egenskap fra historiestudiene
Navn: Rebekka Brandtzæg Morset
Arbeidssted: Skjetlein videregående skole
Utdanning:
- Mastergrad i historie
- Bachelorgrad i medievitenskap, NTNU
- PPU, NTNU
- Atferdskonsulent for hund og katt, samt Dyreassisterte intervensjoner, Universitetet for miljø- og biovitenskap
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Yrkesfaglærer for hunde- og hestefag. Skriver også faglitteratur for vg1 og vg2 heste- og dyrefaget vis Fagbokforlaget. Jobber som hundeinstruktør og atferdskonsulent i samarbeid med Trondheim Hundeskole.
Hva er det beste ved jobben din?
Kunne jobbe med interessene sine i en praktisk hverdag med elever.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Startet direkte som adjunkt med tilleggsutdanning på Stend vgs utenfor Bergen etter PPU. Jobbet der i tre år før det ble 1 år med reising. Har så jobbet på ulike videregående skoler og 1 år på folkehøyskole. Startet på masterutdanningen innenfor historie samtidig som jeg jobbet 80% som lærer. Det fungerte fint, med god veileder.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Det å kunne studere kildemateriale og finne god informasjon i et hav av middelmådig informasjon er god egenskap fra historiestudiene. Har i perioder undervist i historie, men ikke så mye som jeg kunne ønsket. Har brukt studieteknikker og formidling når jeg har skrevet faglitteratur.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg jobbet alltid deltid under studiene, fra butikk til hundeinstruktør. Gikk også ulike kurs og fagkombinasjoner. Dette gjorde at jeg gikk direkte inn i faststilling som lærer før jeg hadde fullført Ppu-utdanningen. Mitt inntrykk er at arbeidsgivere ønsker å ansette de med bred erfaring og arbeidserfaring fremfor de med toppkarakterer.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Skaff deg deltidsjobb, helst faststilling innenfor offentlig eller noe som kan relatere til det du ønsker å jobbe med. Undersøk hva som kan gi deg ansiennitet videre i arbeidslivet. En liten faststilling er bedre enn å være ringevikar. Be om gode attester og ta vare på de. Det kan betyr stor forskjell i lønn senere. Forhandle lønn ved første ansettelse og krev å få ansienniteten du har krav på.
Universitetslektor, NTNU
Ikke undervurder betydningen av språkkompetanse! Det er viktig med gode kommunikasjonsevner uansett karrierevalg
Navn: Dominique Heyler
Arbeidssted: NTNU, Institutt for språk og litteratur
Utdanning: Master i fransk
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg underviser i norsk for utlendinger.
Hva er det beste ved jobben din?
Det er veldig tilfredsstillende å jobbe sammen med motiverte studenter som er ivrige etter å lære seg norsk. Det føles ofte som at jeg kan bidra til å gi dem en av de viktigste nøklene til trivsel i det norske samfunnet.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg har tatt mastergraden min i godt voksen alder, og jeg fikk fast stilling omtrent med en gang jeg var ferdig. Tidligere har veien vært nokså utradisjonell, jeg har jobbet med helt andre ting innafor nokså forskjellige domener, men jeg tror at disse erfaringene i det store og det hele har vært berikende i forhold til jobben jeg gjør i dag.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Masteroppgaven min handlet om sang i språklæring. Jeg føler at kompetansen fra studiene er høyst relevant for å kunne motivere studenter til å bruke sang som en ressurs, og noen ganger også for å kunne bidra til å begeistre dem med sanger jeg presenterer.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg har jobbet i flere år med ulike engasjement for norskseksjonen på ISL, så jeg kjente godt til både miljøet og selve jobben før jeg ble fast ansatt.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Ikke undervurder betydningen av språkkompetanse! Det er viktig med gode kommunikasjonsevner uansett karrierevalg. Det gjelder både morsmål og engelsk, men også andre fremmedspråk som i mange situasjoner kan være det lille ekstra som gjør akkurat deg perfekt for jobben.
Kontaktlærer på Østerås skole
Det beste med jobben er å bli kjent med elevene, motivere dem og se dem vokse og utvikle seg
Navn: Heidi Wendelborg
Arbeidssted: Østerås skole
Utdanning:
- Lektor i historie
- Bachelor i engelsk og årstudium i Kunst & Håndverk fra UiS
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Undervise i samfunnsfag, engelsk og kunst og håndtverk. Vurdere elevenes arbeid og måloppnåelse i fagene. Følge opp mine kontaktelever gjennom elevsamtaler og utviklingssamtaler med foreldre. Være et bindeledd mellom skolen og hjemmet. Arbeidsplasstillitsvalgt.
Hva er det beste ved jobben din?
Å bli kjent med elevene, motivere dem og se dem vokse og utvikle seg.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Det er ikke vanskelig å få en jobb som lærer, men det kan være vanskelig å få jobb der du ønsker å jobbe. Jeg kjenner kun noen få som jobber i en by de i utgangspunktet ønsket å jobbe.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg bruker den grunnleggende faglige kompetansen jeg har i undervisningen. På pedagogikkstudiet er det veldig mye man ikke lærer og jeg skulle gjerne hatt en større faglig kompetanse knyttet til hvordan man løser konflikter samt tilrettelegger for angst, ADHD, skolevegring og andre utfordringer man møter i skolen.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jobbet som tilkallingsvikar og tildels fast vikar på skoler gjennom studiet som er verdifull erfaring. Jobbet også som konfirmasjonsunderviser.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Prioriter vikararbeid og få en fot innafor på ulike skoler og mest mulig erfaring. Arbeidsgiver ser på grad, erfaring og referansene dine (som du bør ha oppgitt på forhånd) ikke karakterene dine fra studiet.
Universitetslektor
Den lingvistiske kompetansen jeg fikk gjennom studiene som står som kjernen i mitt arbeid i dag
Navn: Daniel Kristiansen
Arbeidssted: Universitetet i Stavanger
Utdanning:
- Master i nordisk språk og litteratur
Hva jobber du med?
Jeg jobber på Institutt for kultur og språkvitenskap ved UiS, hvor jeg underviser ved årsstudiene Norsk språk og kultur for internasjonale studenter. Kort sagt er dette studium som er ment å gi en høy språklig kompetanse, i tillegg til kunnskap om kultur og samfunn som man trenger for å ta en høyere utdannelse i Norge. I tillegg til å undervise i disse emnene har jeg litt tid til å kunne forfølge mine faglige interesser gjennom FoU-arbeid.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med jobben er nok å få lov til å hjelpe til med å åpne døra til høyere utdanning for mange som har et sterkt ønske om det. Jeg får gjennom jobben lov til å bidra til at mange tilegner seg den språklige og faglige kompetansen de trenger for å kunne forfølge sine ambisjoner og drømmer. Og så er det en luksus for en lærer å komme i kontakt med mennesker fra hele verden med ulike kulturer og perspektiver på emnene vi tar opp i undervisningen.
I tillegg har jeg en nokså stor frihet til å kontrollere min egen arbeidshverdag, og jeg får også jobbe med et fagfelt som jeg interessert i.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Mens jeg fullførte min masteroppgave, fikk jeg en fantastisk jobb som norsklektor på en videregående skole i Trondheim. Det var en jobb jeg trivdes såpass godt med, at jeg nokså raskt bestemte meg for å ta PPU-utdanning på deltid ved NTNU. Etter noen år søkte jeg derimot på et utenlandslektorat og fikk jobb ved Universitetet i Wien og Universitetet i Bratislava, hvor jeg underviste i norsk språk, kultur og samfunn ved Institutt for skandinavistikk. Det er en opplevelse jeg må få anbefale! Å oppdage at det finnes, og også få bli del av, et enormt stort fagfelt innenfor nordiske/skandinaviske studier utenfor Norge, var utrolig interessant og lærerikt. Her møtte jeg svært motiverte studenter, som hadde som sitt store mål å lære norsk språk og om Norge og Norden.
Utenlandslektoratet gjorde at jeg fikk forsøke å jobbe innenfor universitetssystemet, og når da muligheten åpnet seg for at jeg kunne arbeide med noe tilnærmet i Norge ved UiS - søkte jeg på denne jobben.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Det er naturlig at det er den lingvistiske kompetansen jeg fikk gjennom studiene som står som kjernen i mitt arbeid i dag. Det er den som er grunnlaget for et fagspråk og en faglig kompetanse som gjør at jeg kan analysere studentenes språklige nivå og utvikling, og dermed veilede studentene i deres arbeid med å erverve seg en høyere språklig kompetanse. Men jeg har også hatt et veldig fint utbytte av kjennskap til viktigheten av koblingen mellom språk og identitet, som jeg valgte å jobbe mest med i min masteroppgave, og som står igjen som noe av det jeg kjenner på som viktig å formidle og diskutere med mine studenter. Så får jeg kanskje lov til å legge til at «kompetansen til å opparbeide seg kompetanse», altså det å kunne lære og sette seg inn i – til tider kompliserte – nye ting, er en viktig ferdighet. Halvparten av tiden min bruker jeg på ting jeg kanskje føler at jeg ikke kan, og da er den ferdigheten man får gjennom studiet, til å sette seg inn i nye temaer og emner, svært viktig.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Jeg har en opplevelse av at svært mange i dag velger studier ut fra hva som gir en «god» jobb så raskt, og kanskje så enkelt, som mulig. Og det er ikke utelukkende en dum ting at faktorer som lønn, arbeidsforhold og en trygg stilling blir prioritert og kommer inn i samfunnsbevisstheten og dermed kanskje også samfunnsdebatten. Men jeg håper fortsatt at såpass pompøse ting som interesse og lidenskap kan få utgjøre hovedgrunnen for å velge seg en «retning i livet». Man skal være på jobb svært mange timer i svært mange år, og jeg sitter igjen med en takknemlighet for at jeg kan få jobbe med ting som daglig vekker min nysgjerrighet og entusiasme. Gjør det du vil, ikke alltid hva du bør!
Lektor i historie og spansk
Studiekompetansen hjelper meg særlig til å velge ut hvilke stoff vi skal prioritere i løpet av skoleåret
Navn: Madeleine Siggestrøm
Arbeidssted: Bjertns videregående skole
Utdanning:
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Undervise, planlegge undervisning og vurderingsarbeid.
Hva er det beste ved jobben din?
Det kollegiale samarbeidet.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg søkte på ca. 11 jobber, fikk intervjuer fra 4 av jobbene og ble tilbudt jobb fra 2 av arbeidsgiverne. Én fast stilling i Nittedal og et vikariat i Sandnes. Jeg valgte stillingen i Nittedal siden den var fast og ettersom den var nærmere venner og familie.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg har bruk for studiekompetansen hver dag. Først og fremst fagkompetansen jeg fikk i historie og spansk. Både ved NTNU og på utveksling et halvt år i Chile. Studiekompetansen hjelper meg særlig til å velge ut hvilke stoff vi skal prioritere i løpet av skoleåret og viser viktigheten av å bygge gode relasjoner med elevene.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ja, jeg var læringsassistent i Exfac0015 (historien i samfunnet) og var vikar på to skoler jeg hadde vært i praksis på. Jeg var også regissør i studentforeningen Skaldene som lager historievideoer og legger ut videoene på youtube.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Jeg anbefaler absolutt å jobbe som vikar på skoler ettersom det gir både verdifull arbeidserfaring og blir verdsatt av arbeidsgivere.
Lærer i spansk og historie
Praksisperiodene kan være veldig viktige for å få jobb senere
Navn: Ole Andreas Moksnes
Arbeidssted: Ole Vig Videregående skole
Utdanning: Bachelor i spansk og historie
Hva jobber du med?
Jeg jobber som lærer ved Ole Vig videregående skole i begge mine fag, historie og spansk.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med å jobbe som lærer er det å jobbe med mennesker, både elever og kolleger. Slik er det å bety noe for andre en viktig faktor i trivsel i jobben. Som lærer er ingen dag lik. Det å selv mestre utfordringer som kommer, å danne god relasjon til elevene, samt bidra til og følge elevenes faglige og sosiale utvikling, er noe av det unike i lærerjobben.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Etter en erfaringsrik praksisperiode i PPU på samme skole, søkte jeg på stillingen som spansk- og historielærer som dukket opp samme semester som PPU-studiet tok slutt. På den ene siden var jeg nok noe heldig, men samtidig vil jeg meddele hvor viktig praksisperiodene er for ens jobbmuligheter - de legger grunnlaget for en god jobbsøknad.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Som underviser i spansk og historie, har jeg tatt med meg både fagkunnskap og didaktiske tips fra mine forelesere. Dermed anvender jeg ofte slike didaktiske grep til å hjelpe elevene i forståelsen av ansett utfordrende grammatikk. Jeg er stadig på jakt etter å variere undervisningen til det bedre, gjøre det mest mulig forståelig for elevene og til syvende og sist å forbedre undervisningen.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Underveis i studieløpet jobbet jeg som lærervikar i flere fag på noen ungdomsskoler. Dette åpnet også opp for muligheten til å ta små stillinger som spansklærer. Samtidig satset jeg på dans, slik at noen kvelder i uken ble også brukt til danseinstruksjon av barn og ungdom. Denne erfaringen underveis i studieløpet har sterkt bidratt til at jeg fikk jobb som lærer.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Ikke vær redd for å engasjere deg i annet arbeid mens du studerer. Viljen til å ta på deg verv eller deltidsjobb, det å vise engasjement både i studiet og på fritiden, vil være med på å styrke deg som person og forsterke din rolle i senere yrkesutøvelse - all erfaring teller. For å få en finger innafor skader det heller ikke å være positiv og åpen for nye utfordringer, men det er heller ikke noe i veien for å søke råd hos de mer erfarne.
Av erfaring er det lurt å ha gode notater fra studiene, gjerne med fargekoder - du får nok mer bruk for dem enn du tenker. Se også over hvilke bøker du kan få bruk for i yrkesutøvelsen før du selger dem.
Lektor med opprykk
Det beste med jobben som lærer er å se utviklingen til elevene. Å kunne bidra i den faglige utviklingen innenfor fagene samfunnsfag og engelsk er svært givende.
Navn: Magnus Ryen
Arbeidssted: Hov Ungdomsskole
Utdanning:
- Master i historie
- Årsstudium i Engelsk
- Praktisk-Pedagogisk Utdanning (PPU)
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Mine arbeidsoppgaver på ungdomsskolen er i stor grad rettet mot elevene som går der. Med faglig forankring skal elevene både kvalifiseres og sosialiseres, så vel som å lære å være seg selv og hva det innebærer. I samarbeid med kollegaer, foreldre og samfunnet rundt skolen lager vi tverrfaglig opplegg, fagdager og utflukter som skaper en variert hverdag. En sentral arbeidsoppgave for en lærer er å skape en god relasjon til alle elevene en har ansvar for, og fremme læring og en tro på seg selv. Om en har kontaktlæreransvar er en også mye tettere på elevene og familien rundt, Oppsummerende er formålet med en skole å produsere dannede og deltakende samfunnsborgere som klarer å håndtere livets opp og nedturer.
Hva er det beste ved jobben din?
Det beste med jobben som lærer er å se utviklingen til elevene. Å kunne bidra i den faglige utviklingen innenfor fagene samfunnsfag og engelsk er svært givende. Men noe jeg ville ment er viktigst, og mest givende, er å kunne være en støttende voksen som kan bidra til økt lærelyst og gi verktøy for å kunne håndtere eget liv.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Mot slutten av året med PPU begynte jeg å sende ut mange søknader til forskjellige skoler og arbeidsplasser som jeg tenke min erfaring kunne passe. I denne prosessen så jeg at den ungdomsskolen jeg selv gikk på lyste ut stillinger, hvor jeg søkte og fikk stillingen.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Historiestudiet er et humanistisk fag, og med det jobber en med og lærer om mennesker. I skolen er det å skape lærelyst sentralt. Mens i historiefaget vil det å skape historisk empati og få elevene til å se på seg selv som deltakere i nåtiden, være sentralt. Det er derfor ikke bare realhistoriske kompetansen som er viktigst, når og hva som har hendt, men etter min mening blir det viktigere å se på bruk av historien og hvorfor det ble viktig at noe skjedde.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Under studietiden min hadde jeg forskjellige verv. Mest sentralt var jeg instituttillitsvalgt på instituttet for historiske og klassiske studier i to år. Her fikk jeg erfart hvordan en jobber i akademia med forelseninger, eksamener og håndtering av utviklinger i økonomi og studentsøkertall. Her var jeg studentrepresentant og fremmet utfordringer eller ønsker fra studentene på instituttet. Jeg var blant annet med på å lage en karriere/kompetansedag for historiestudentene hvor vi fikk vite mer om Nyhetsbransjen og museumsbransjen samt fikk vi et kurs i kompetansebevisthet som var veldig nyttig. Dette vervet er relevant for en lærerjobb, fordi en skal i samarbeid med elever, kollegaer og foresatte skape et trygt og godt læringsmiljø så vel som sosialtmiljø. Vervet ga også god erfaring i møtevirksomhet og håndtering av studentpolitiske saker.
I tillegg til dette vervet har jeg sittet i styret til linjeforeningen Det historiske selskab, hvor jeg var ansvarlig for informasjonsflyt, både med tanke på arrangementer og blogginnlegg. Sist men ikke minst har jeg også vært representant i Velferdstinget, hvor en håndterer noe større saker som velferden for alle studenter i Trondheim, samt NTNU studenter i Ålesund og Gjøvik. Her er det ett tett samarbeid med SiT sine velferdstilbud og Trondheim kommune, hvor representantene også ser på økonomi og drift av studentorganisasjoner, samt gir økonomisk støtte til flere organisasjoner for å fremme studentvelferd. Dette vervet har bidratt til å kunne se stort på både drift av skolen og samarbeid innad i kommunen for å ha et godt velferdstilbud for elevene.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Et tips jeg hørte mye selv, og gjentar her, er å skaffe seg håndfast erfaring. Være seg verv, deltidsjobb eller å være med på et prosjekt. Den beryktede foten en får innenfor er uvurderlig i mange sammenhenger. Noe jeg selv har erfart med vervene er at en kan trekke de frem under prosessen som jobbsøker hvor en har eksempler på at en har gjort noe som er relevant.
Lektor med tilleggsutdanning
Prøv ut jobben mens du studerer! Det er givende, gjør deg tryggere i praksis og litt ekstra penger i lommeboken
Navn: Magnus Howes Gunnerød
Arbeidsgiver: Vennesla kommune
Utdanning:
- Lektorutdanning i historie, NTNU
- Et årsstudium fra UIA
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg er kontaktlærer og jobber ved en ungdomsskole i Vennesla.
Hva er det beste ved jobben din?
Det beste med jobben er kontakten med elever og kollegaer. Det binder en sammen når man må jobbe med krevende og givende oppgaver. Elevene gir deg ekstremt mye morsomt i løpet av tre år sammen.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg gikk rett fra studier til jobb. En fin prosess.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg bruker den faglige tyngden. Pedagogikk og didaktikk endrer seg stadig, men den faglige tyngden må ligge i bunnen.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ja. Jeg tok mange vikaroppdrag, og hadde også en deltidsjobb som vikar ved en ungdomsskole i Trondheim.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Prøv ut jobben mens du studerer! Det er givende, gjør deg tryggere i praksis og litt ekstra penger i lommeboken. Det gjør også at man bygger opp selvtillit, noe som kommer godt med når man en dag skal stå alene i et klasserom.
Lærer på ungdomskole og videregående skole
Snakk med folk og vær åpen, ta kontakt med praksisplassen om muligheter for jobb, skaff verv ved siden av studier
Navn: Sandra Haltbakk
Arbeidssted: Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune
Utdanning:
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jobber som lærer på både ungdomsskole og videregående skole.
Hva er det beste ved jobben din?
Å jobbe med ungdommer, å se progresjonen deres.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jobbet et år i Spania gjennom Erasmus+, fikk jobb i Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune året etterpå.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Engelsk som hovedfag og spansk som fag nummer to, underviser i de fagene på ungdomssskole, videregående og mottak.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Ja, ringevikar på praksis-skolene, og instituttillitsvalgt for språk og litteratur hos Studentådet.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Snakk med folk og vær åpen, ta kontakt med praksisplassen om muligheter for jobb, skaff verv ved siden av studier.