Intervju - Egen bedrift og frilanser
Hva jobber tidligere studenter med?
Frilanser innen film og tv produksjon
Jeg begynte i denne jobben før jeg var ferdig studert
Navn: Stein-Erik Rutledal
Arbeidsted: Selvstendig næringsdrivende
Utdanning:
- Mastergrad i film- og videoproduksjon
- Bachelor i Film- og TV-produksjon ved Nord Universitet
Hva jobber du med?
Jeg jobber som freelancer innen film og tv produksjon. Jobber mest med sport for tiden.
Hva er det beste med jobben din?
Få jobbe tett på norsk fotball.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg begynte i denne jobben før jeg var ferdig studert. Det var gjennom Nord at jeg fikk tilbud om EVS kurs og det var slik jeg kom meg inn i det jeg gjør nå.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg spesialiserte meg i flerkameraproduksjon ved Nord Universitet og bygget en CV med relevante produksjoner i løp av studiet. Startet enkeltmannsforetak og begynte å jobbe freelance i løp av studiet. Hadde en teknisk ansvarlig ved Nord som hjalp meg å få min første jobb og foten innenfor døren.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag
Begynn å frilanse så tidlig som mulig. Ligg foran i løypen.
Student ved Den Norske Filmskolen / Frilans
Til tross for at jeg nå går et studie hvor spesialisering står sentralt, merker jeg daglig på fordelen av å ha en bredere forståelse for hva filmproduksjon innebærer
Navn: Jakob Gunby
Arbeidssted: Student ved Den Norske Filmskolen etter et år som frilans med film og TV
Utdanning:
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Etter endt utdannelse på NTNU jobbet jeg et år frilans med film og TV i Oslo. Da påtok jeg meg diverse assistentjobber og fikk etter hvert mer og mer ansvar og relevante arbeidsopgaver for mine ambisjoner. Likevel kjente jeg på at jeg gjerne ville få mer spisskompetanse gjennom et nytt studie og søkte derfor på Den Norske Filmskolen. Med kompetansen jeg fikk gjennom studiet på NTNU, vervene jeg hadde der og erfaringene mine fra året mitt i Oslo, kom jeg heldigvis inn.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Til tross for at jeg nå går et studie hvor spesialisering står sentralt, merker jeg daglig på fordelen av å ha en bredere forståelse for hva filmproduksjon innebærer. Det gjør det lettere for meg å forstå hvilke muligheter og begrensninger vi har når vi lager filmer.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Men jeg gikk FVP var jeg også medlem av Prosjektor og var regissør og skuespiller i Studentersamfundets Interne Teater. I tillegg jobbet jeg som dokumentarist for NTNU sitt institutt for biologi. Alle disse arenaene lærte meg mye verdifult om historiefortelling og filmproduksjon.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Søk råd fra de som allerede har oppnådd det du ønsker å oppnå.
Frilansskribent, forfattar og føredragshaldar
Kvar einaste dag dreg eg nytte av studiet på eit eller anna vis.
Navn: Kristin Fridtun
Arbeidssted: Frilans
Utdanning: Master i nordisk språk og litteratur
Hva jobber du med nå, og hvordan var veien dit?
I skrivande stund er eg fri fugl! Eller meir presist: frilansskribent, sakprosaforfattar, føredragshaldar, korrekturlesar og så bortetter. Då eg var ferdig med masteroppgåva våren 2011, gjekk eg inn i eit vikariat i Stadnamntenesta i Språkrådet. Same hausten skulle eg gje ut ei populærvitskapleg språkbok på Samlaget, så eg hoppa i det og vart frilansar på heiltid. Arbeidsveka mi kan sjå slik: Ein dag sit eg heime på Lillehammer og skriv på ein artikkel, neste dag held eg føredrag om Ivar Aasen på ein vidaregåande skule i Tønsberg, så er eg i Trondheim og held nynorskkurs for lærarstudentar, så les eg korrektur på ei diktsamling, så skriv eg vidare på artikkelen. Eg trivst godt, jamvel om det er eit usikkert og lite lønsamt arbeid.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Det er så godt som alfa og omega. Kvar einaste dag dreg eg nytte av studiet på eit eller anna vis. Mykje av jobben min går ut på å forenkla og formidla det eg sjølv lærte på nordisk, som når eg kåserer om norsk språkhistorie eller skriv eit lite stykke om morosame runeinnskrifter. Likevel: Studiet har mest av alt gjeve meg naudsynte reiskapar og eit godt grunnlag å stå på, slik at eg på eiga hand kan fordjupa meg i språklege og litterære emne på forsvarleg vis. Det same gjeld allmenn litteraturvitskap og latin, som eg studerte attåt nordisk. Det er ein fryd å få arbeida vidare med desse faga. Sant å seia kjenner eg meg som student enno, berre at eg no får betalt for det eg skriv - og at eg slepp eksamen.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Dersom norsk var eit av favorittfaga dine på skulen, vil du ha stor glede av nordisk-studiet. Det er i alle fall røynsla mi. Og så vil eg ta opp att det rådet som eg sjølv fekk, då eg var fersk student: Engasjer deg, gjerne i noko som har med språk/litteratur å gjera, anten det no er fagutval, tidsskrift, skrivekurs, ein organisasjon. I fyrstninga var eg skeptisk til alt slikt, eg ville helst sitja for meg sjølv og lesa pensum ... Så vart eg dregen inn i det likevel, og aldri har eg angra. Til dømes hadde eg neppe vore skribent og forfattar om det ikkje var for Studentmållaget i Nidaros. Og til slutt: Nordistar er utruleg trivelege folk!
Hva skrev du masteroppgave om?
Eg vart tidleg dregen mot det norrøne språket, og deretter mot den norrøne litteraturen, så eg skjøna fort at det var norrøn filologi eg skulle fordjupa meg i. Med god hjelp frå rettleiaren min fann eg ut at eg skulle granska ei såkalla etter-klassisk islendingesoge, Króka-Refs saga. Det er ei fantastisk tekst, full av action og sprelske påfunn! Men desse "seine" islendingesogene har lenge vore lite påakta, og i oppgåva mi prøver eg grovt sagt å finna ut kvifor det er slik, mellom anna ved å studera resepsjonen av soga og sjangersystemet og kanon for den norrøne litteraturen. Sidan eg aldri har greidd å avgjera om eg er mest interessert i språk eller litteratur, var denne oppgåva midt i blinken: Eg fekk arbeida med litterære emne og samstundes auka kjennskapen min til det norrøne språket.
Fagpedagog og frilans skuespiller
Jeg bruker kompetansen fra studiene til å skape min egen arbeidsplass.
Navn: Morten Elvestad
Arbeidssted: Selvstendig næringsdrivende
Utdanning:
- Mastergrad i drama og teater
- Bachelor i språk og kulturfag, Høgskolen Innlandet
- Bachelor i skuespill, Westerdals Oslo ACT
Hva jobber du med?
Jeg jobber for tiden som fagpedagog og som frilans skuespiller med egne prosjekter.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med jobben min er å kunne å skape scenekunst for barn og unge. Forestillinger som er aktuelle for barn og unge der de er i livet akkurat nå.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg videreførte arbeidet mitt fra mastergraden og skapte min egen arbeidsplass.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg bruker kompetansen fra studiene til å skape min egen arbeidsplass. Jeg hadde februar 2023 nypremiere på masterforestillingen min Ufiltrert på Vinterlysfestivalen på Nordland Teater sammen med to andre tidligere masterstudenter på NTNU.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg jobbet med ulike prosjekter som scenekunstner under studietiden på NTNU.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag
Mitt motto: Jobb hardt! Vis at du engasjert! Gi aldri opp!
Filmprodusent
Du må gjøre det du vil bli god på hver dag, og tørre å gjøre noe du ikke har forsøkt før.
Navn: Håvard Gossé
Arbeidssted: Spætt Film AS
Utdanning:
Hva jobber du med?
Jeg er daglig leder i Spætt Film som lager reklamefilm, kortfilm og dokumentar, og som utvikler TV-serier og spillefilmer. I tillegg til å være daglig leder er jeg også selskapets filmprodusent. Det betyr at jeg er juridisk og økonomisk ansvarlig for alle våre prosjekter, og jobber tett sammen med regissører og manusforfattere for å utvikle og produsere filmer.
Hva er det beste med jobben din?
Det er flere ting jeg setter pris på med jobben min. En ting er den enorme variasjonen i prosjekter som gjør hver dag ulik. Jeg står også veldig fritt til å selv velge hvilke prosjekter jeg vil jobbe med. Når jeg i tillegg kan bestemme min egen arbeidstid er det ikke rart at jeg gleder meg til jobben hver dag!
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Innen kreative yrker som film er det ekstra avgjørende hvilke prosjekter du har laget tidligere for å få jobb. Da jeg begynte å studere i 2005 var det en veldig liten filmbransje i Trondheim og utfordrende å få praktisk erfaring utenfor skolen. Derfor begynte jeg veldig tidlig å engasjere meg så mye jeg kunne i egne, venner og medstudenters filmprosjekter. Etter endt studie var det flere år med lav eller ingen inntekt mens jeg bygget opp erfaring og nettverk. Denne innsatsen resulterte til slutt i den posisjonen jeg og Spætt har fått i trøndersk filmindustri.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Bachelorgraden er en generell filmutdannelse, og det var mer fokus på kreativt skapende arbeid enn produsent-jobben. Likevel er det uvurderlig for meg som produsent å ha erfaring med blant annet å ha regi, sette lys og klippe film.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg var med i både Student-TV og Prosjektor Filmproduksjon, en gruppe av studenter som lager kortfilm. Erfaringen herfra var uvurderlig for å få nok praktisk filmerfaring.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Jeg kan kun snakke for kreative yrker, men skal du bli en god kunstner er det en ting som gjelder: å prøve og feile. Du MÅ gjøre det du vil bli god på hver dag, og tørre å gjøre noe du ikke har forsøkt før. Det nest viktigste er hardt og målrettet arbeid. Med det mener jeg å ikke gi opp, og vise seg fram for de etablerte i bransjen. De som lykkes til slutt er ikke nødvendigvis de med et fantastisk talent, men de som klarer å skynde seg sakte og forstår at det tar tid å lykkes innen kunsten.
Frilanser og brukerstyrt personlig assistent
Kompetansen fra studiene er veldig relevant i arbeidet som frilans musiker, og anvendes hver dag
Navn: Aksel Rønning
Arbeidssted: MIO BPA og Aksel Rønning
Utdanning:
Hva er dine arbeidsoppgaver?
Jeg er personlig assistent til en person i rullestol i 35% stilling. Utover dette arbeider jeg frilans som musiker.
Hva er det beste ved jobben din?
At den er forenelig med frilans-yrket og fleksibel.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Vanlig jobb-søknad gjennom finn.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Ikke relevant i arbeidsoppgavene som assistent. Veldig relevant i arbeidet som frilans musiker, og anvendes hver dag.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg hadde en deltidsjobb under studiet, men det hadde ingen direkte relevans for jobben jeg har nå. Det hjalp i midlertid å kunne vise til arbeidserfaring.
Hva er dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?
Man har god tid, og trenger ikke hoppe rett i det yrket man skal ha med en gang etter endt studie. Benytt muligheten til å utveksle
Forfatter og journalist i MeraMedia
Velg et fag du er motivert for å studere, gå for fag du har lyst til å bli skikkelig god i!
Navn: Guro Kulset Merakerås
Arbeidssted: Forfatter og journalist i MeraMedia
Utdanning: Master i tysk
Hva jobber du med nå, og hvordan var veien dit?
Jeg er journalist, forfatter og forskningsformidler.
Min første jobb innen formidling fikk jeg som en direkte følge av språkstudiene. Sommerjobben som tysk- og engelskspråklig guide på museum førte til tilbud om jobb som prosjektleder med ansvar for å utvikle nye formidlingsmetoder. I hovedfagsoppgaven min hadde jeg identifisert enkeltfaktorer som gjør visse bøker og sjangre til bestselgere. Nå skulle jeg gjøre museet jeg jobbet ved til en "bestselger". Det var en aha-opplevelse: Kompetansen jeg hadde tilegnet meg som hovedfagsstudent i tysk var bredere enn jeg hadde tenkt!
Siden den gang har jeg tatt noen oppdrag som oversetter og som manusforfatter i tyske lærebøker, men i all hovedsak har jeg jobbet i norsk presse og som forfatter og forskningsformidler i mitt eget foretak, MeraMedia.
I 2024 debuterte jeg internasjonalt som forfatter. Boka «Moria – På innsiden av Europas største flyktningleir» fikk terningkast seks i Norge, og fant veien ut til Europas største bokmarked – altså det tyske. Da kom gamle kunnskaper til nytte!
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
"Har du hovedfag i tysk litteratur!? Så utrolig sært! Har du no´ bruk for det. da?" Som journalist i norskspråklig presse har jeg ofte fått dette spørsmålet. Svaret er ja. Jeg har veldig god bruk for kunnskapene og ferdighetene jeg tilegnet meg som tyskstudent.
Å lese mye velskrevet språk gjør underverker for din egen språkproduksjon. Å oppleve variert språk gir deg større ordforråd. Å konsentrere seg om korrekt språk gjør at du blir opptatt av å luke ut skrivefeil og dårlige setninger. Å diskutere litteratur gir deg øvelse i å formulere og formidle tanker, betraktninger og meninger. Å skrive en stor oppgave gir deg trening i å ta inn mye informasjon, bearbeide den, hente ut hovedpunktene, og deretter formulere din egen tekst.
Alt dette har jeg stor nytte av i hverdagen som journalist. De siste åra har jeg jobbet mye med saker om europeisk asylpolitikk. Da er det en kjempefordel å ha tilgang på tyske kilder. Og, som nevnt, som forfatter på det tyske bokmarkedet er det genialt å kunne snakke og skrive tysk. Det handler om alt fra kommunikasjon med oversetter og forlag til intervju med journalister på tv, radio og i trykt presse.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Velg et fag du er motivert for å studere, gå for fag du har lyst til å bli skikkelig god i! Om det er tysk, engelsk, litteraturvitenskap eller noe annet, er faktisk underordnet, med mindre du skal bli oversetter eller språklærer. For de fleste andre jobber gjelder dette: Du trenger å bli god på å lære! Jeg, for min del, elsket tyskfaget. Det fikk meg til å gi full gass. På den måten ble jeg dyktig. Jeg visste ikke da at jeg skulle bli journalist og forfatter. Men dyktige folk får spennende sjanser i arbeidslivet.
Lektor og forfattar
Når det gjeld forfattararbeidet, er det ingen tvil om at den kjennskapen eg gjennom studia fekk til både norsk og internasjonal skjønnlitteratur og litteraturteori, har vore av uvurderleg tyding
Navn: Erlend Skjetne
Arbeidssted: Melhus kommune/sjølvstendig næringsdrivande
Utdanning: Master i nordisk språk og litteratur
Hva jobber du med?
Eg arbeider som lektor ved ei kommunal vaksenopplæring. Det tyder at eg gjev opplæring i norsk og delvis andre fag til innvandrarar. I tillegg er eg skjønnlitterær forfattar, og gjer ymse anna skribentarbeid gjennom einskildpersonføretaket mitt.
Hva er det beste med jobben din?
Lærararbeidet er særs sosialt og gjev ei god kjensle av å utgjera ein positiv skilnad i menneske sine liv. Det er i tillegg lærerikt; ein får unike innblikk i andre kulturar og i utfordringar innvandrarar kan oppleva i møtet med det norske samfunnet. Ikkje minst er det ein type lærararbeid med stor pedagogisk fridom og stor variasjon i kvardagen.
Også i den andre delen av yrkeslivet mitt, forfattargjerninga, er kreativiteten sentral. Men her handlar det meir om fordjuping og ein type skriftleg filigransarbeid som ein ordglad og litterært interessert person naturlegvis set stor pris på.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Eg var nok av dei som ikkje visste kva eg skulle "bli" korkje medan eg studerte eller etter at eg var ferdig. Draumen om å kunne drive med skriving, kanskje helst som forfattar, hadde eg riktig nok allereie som student. Læraryrket trudde eg ikkje at var noko for meg. Men pengar må ein jo ha, så eg hamna likevel i vidaregåande skule i ei tid, utan at eg treivst så frykteleg godt der. Men då eg tilfeldigvis kom meg inn i ei stilling innanfor vaksenopplæring, følte eg at eg fann meg langt betre til rette. Det er sju år sidan no, og eg trivst svært godt. Eg har teke såkalla fleksibel PPU i arbeidstida gjennom eit kommunalt stipend.
Så har lidenskapen for skriving heldigvis vore levande heile vegen, og eg har fått høve til å utvikle ein forfattarskap på sida av lærararbeidet. Men det har vore ein seig prosess; det gjekk vel minst ti år frå den fyrste gongen eg vart refusert av eit forlag til eg faktisk fekk gjeve ut ei bok.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
I lærarjobben handlar det nok særleg om å vera trygg nok på alle sider ved det norske språket til at ein kan møte alle utanlandske elevar på ein fagleg solid, men lett og ledig måte. Å ha ein del generelle kunnskapar om språkvitskap er nok òg viktig, om ein skal skjøna utfordringar visse elevar kan ha med å lære norsk. Eg har til gode å studere norsk som andrespråk som fag, men dette er eit nytt krav til dei som arbeider innanfor vaksenopplæring, så det skal eg gjera etter kvart.
Når det gjeld forfattararbeidet, er det ingen tvil om at den kjennskapen eg gjennom studia fekk til både norsk og internasjonal skjønnlitteratur og litteraturteori, har vore av uvurderleg tyding.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Eg var nok ikkje den flinkaste på dette området, diverre. Men då eg var masterstudent, sat eg i redaksjonen i riss, eit studentdrive tidsskrift med både litteratur- og språkvitskapleg innhald. Det var lærerikt og morosamt.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Det må bli det forslitne: Følg hjarta! Eg har nok aldri vore flink til å tenkje "karriere" i den forstand. Ein bør kanskje finne ut kva ein brenn for og kva gode sider ein har, og tenkje på korleis ein kan få nytta desse gode sidene best mogleg. Så trur eg heller ikkje at ein treng å ha det altfor travelt. Det var trass alt endå morosamare å vera student enn det er å vera yrkesaktiv, og personleg angrar eg eigentleg på at eg ikkje studerte meir medan eg var ung. Studielånet har ein eit heilt liv på å nedbetala.
Frilans tekstforfatter
Det er svært viktig og nødvendig at jeg kommuniserer effektivt og flytende, noe jeg på mange vis fikk erfaring med gjennom utdanningen min
Navn: Karen Elise Langfjæran
Arbeidssted: Frilans copywriter
Utdanning: Lektor i språkfag
Hva jobber du med?
Jeg jobber frilans med ulike typer tekstarbeid. Jeg jobber mye med reiseinnhold, men feltet mitt er bredt, fra markedsføring, content marketing og salgstekster til kunstig intelligens, nettstedsutvikling og hjelpeartikler.
Hva er det beste ved jobben din?
Bredden! Jeg har opparbeidet meg en god og bred kundebase og har derfor veldig varierte dager. Siden jeg ofte må gjennomføre research innen felt jeg ikke kan så mye om fra før, så lærer jeg også alltid noe nytt. Det er vel en av de virkelig store gledene ved å jobbe med innholdsproduksjon!
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg var midt i første praksisperiode på lektorprogrammet da jeg ble oppmerksom på NTNU Bridge, hvor jeg fant en utlysning for et internship innen markedsføring og kommunikasjon i London. Jeg har alltid drømt om London, så jeg bestemte meg for å søke, man vet jo aldri? Da jeg så flyttet til London noen måneder senere, var det likevel med hensikt om å flytte tilbake til Trondheim etter kort tid. Jeg hadde veldig lyst til å fullføre lektorutdanningen min og jobbe i skolen, men da jeg ble tilbudt fast stilling i London, var jeg ikke vanskelig å be. Etter halvannet år i London skulle jeg flytte til Cambridge med kjæresten, og det ble nødvendig å si opp jobben min. Heldigvis hadde jeg knyttet et nettverk som tillot meg å gå rett ut i hele dager med jobb på frilansbasis. Jeg ble også kontaktet av nye kunder via LinkedIn, og jeg tok selv kontakt med potensielle kunder via sider som Indeed.co.uk og tilsvarende Finn.no.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Det er svært viktig og nødvendig at jeg kommuniserer effektivt og flytende, noe jeg på mange vis fikk erfaring med gjennom utdanningen min på NTNU. Det er enkelte ting som man ikke nødvendigvis tenker over, som komma etter relativsetning, men takk og lov for at vi fikk så nøye innføring på nordisk! Det er helt klart en fordel å ha god og grundig grammatisk forståelse, for da leverer du gjerne også bedre arbeid. At kunder er fornøyd med det du leverer, er gull verdt når man jobber som frilanser. Ellers blir det vanskelig å holde arbeidsmuskelen vedlike og inntektsnivået stabilt.
Det å studere er også en øvelse i selvstendig arbeid og å finne indre motivasjon, som man som frilanser er helt avhengig av. Det er ingen som passer på deg eller følger deg opp, så man må ha gode rutiner og utvikle disiplin, akkurat som i studietida. Jeg tror også at lektorutdanningen er universelt nyttig i det at vi hele tiden er bevisste på å tenke på "publikum", slik at innholdet til enhver tid er tilpasset, i mitt tilfelle, leseren.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg hadde flere deltidsjobber som student, men ingenting som var spesielt relevant. Jeg jobbet i lokalavisen da jeg var yngre, og selv om det er lenge siden, så er det noe som alltid har kommet opp på intervju. Jeg tror det viser en tidlig interesse – så det å være del av studentfrivilligheten er sikkert en kjempefordel.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:
Du er sjef over din egen CV. Ta kontakt med en frivillig organisasjon eller en bedrift, og spør om de har behov innen ditt kompetansefelt. Kanskje kan du skrive artikler, ta ansvar over sosiale medier eller helrenovere nettstedet deres? Kanskje du har en venn eller to som har nytte av språkvask før innlevering av masteroppgave? Dette er også erfaring, man trenger ikke å ha betalt stilling med én gang.
Ikke vær redd for å søke, eller feile! Det er veldig enkelt å se for seg at andre søkere har så mye mer erfaring og kompetanse, men det vet man aldri. Jeg tror mange av oss har veldig godt av å senke terskelen for hva vi tør å gjøre.