Statistikk for ingeniører

Statistikk for ingeniører

Pilotprosjektet Statistikk for ingeniører ønsker i hovedsak å bidra til å realisere aspekter ved FTS-prinsippene 3 og 4. I tillegg vil prosjektet støtte opp under prinsipp 1 og 6. 

Se oversikt over FTS' 10 prinsipper


Utviklingsområder for Statistikk for ingeniører

Utviklingsområder for Statistikk for ingeniører

Prinsipp 1: NTNUs teknologistudier skal legge aktivt til rette for at kandidatene, med utgangspunkt i et solid faglig fundament, opparbeider helhetlig og integrert kompetanse, herunder bærekraftkompetanse og digital kompetanse på høyt nivå.

Utvikling av digital kompetanse, hovedsakelig i form av databehandling, presentasjon av data, og data- analyser (ved hjelp av statistisk programmeringsverktøy, f.eks. Python), bør nærmest være selvsagt i et grunnkurs i statistikk.

Likevel har ikke dette vært praksis i andre grunnkurs i statistikk ved NTNU. Vi vil innføre bruk av statistisk programvare fra dag en, ved å bygge på programmeringsferdigheter som studentene har opparbeidet seg i deres første studieår ved NTNU.

Prinsipp 3: Kontekstuell læring skal legges til grunn som gjennomgående pedagogisk prinsipp i NTNUs teknologistudier.

Vi ønsker å utvikle statistikkundervisningen slik at ny teori oppleves relevant for ingeniørstudentene i deres respektive studieprogram, og vil fokusere på at studentene skal bli i stand til å anvende statistikk på en god måte i ingeniørutdanningen og yrke.

Dette vil innebære en gjennomgang og evt. revisjon av læringsmål, faglig innhold, læringsaktiviteter og vurderingsformer.

Et sentralt aspekt i denne piloten er undervisning for 11 ingeniørprogrammer på tvers av tre campus, og vi vil derfor utforske muligheter for programtilpasning ved bruk av digitale ressurser. Et godt samarbeid med studieprogrammene og teknologimiljøene er avgjørende.

Prinsipp 4: NTNUs teknologistudier skal benytte kunnskapsbaserte, studentaktive og engasjerende undervisnings- og vurderingsformer som er samstemt med utdanningenes overordnede kompetansemål, fremmer god læringskultur, og gir effektiv dybdelæring.

Vi vil vektlegge samstemt undervisning både når det gjelder statistikkemnet som en enhet, men også når det gjelder statistikkemnet som en del av ingeniørutdanningen.

For å gjøre studentene i stand til å bruke statistikk i nye (ingeniørfaglige) sammenhenger må innhold, aktiviteter, tilbakemeldinger og vurderingsformer støtte opp om dette, og være samstemt med innhold, aktiviteter, etc. i de respektive studieprogrammene.

Prosjekt og case-basert læring vil være sentralt.

Prinsipp 6: Kvaliteten i NTNUs teknologistudier skal utvikles gjennom en programdrevet tilnærming, i kombinasjon med strategisk porteføljeutvikling og –forvaltning på tvers av programmer og programtyper.

Vi er opptatt av at å forstå hvordan statistikkemnet passer inn i studieprogrammene og enkeltemner i ingeniørutdanningene. Vi ønsker også å dele utvikling og innhold med studieprogrammene for å legge til rette for at program- spesifikke emner og statistikkemnet kan fungere som «gjensidig støttende emner».

Statistikkemnet for ingeniører er nyopprettet og dermed kan vi ikke direkte sammenligne prosjektets visjon med dagens praksis.

Likevel kan det sies at programtilpasning, beregningsorientering, bruk av digitale ressurser og hybrid undervisning på tvers av flere campuser, samt prosjektarbeid, skiller seg fra den klassiske undervisningsformen i store grunnemener i statistikk.

Suksess i dette prosjektet bør føre til bevisstgjøring rundt muligheten for samstemt, programtilpasset undervisning i de store grunnemnene ved NTNU, og i tillegg økt kvalitet i ingeniørprogrammene.

En vellykket endring av innhold fra teoretiske aspekter ved sannsynlighetsregning og statistikk, til et bredere «data science» perspektiv, vil også bidra i utvikling av dagens praksis når det gjelder grunnkurs i statistikk.

Dette gjelder lokalt ved NTNU, men også i et bredere perspektiv gjennom disseminering på nasjonale og internasjonale konferanser og tidsskift.

Resultater

Resultater

Her kommer resultater fra pilotprosjektet


Aktiviteter

Aktiviteter

Oversikt over workshops, samlinger, møter etc.


Kontakt

Kontakt