ELDIG – Nytt bachelorprogram i elektrifisering og digitalisering

ELDIG – Nytt bachelorprogram i elektrifisering og digitalisering

Pilotprosjektet ELDIG – Nytt bachelorprogram i elektrifisering og digitalisering vil i hovedsak implementere konkrete tiltak innenfor FTS-prinsippene:

  • 1 : Bærekraftkompetanse og digital kompetanse på høyt nivå
  • 4 : Studentaktive og engasjerende undervisnings- og vurderingsformer
  • 6 : Programdrevet tilnærming

Utviklingsområder for ELDIG

Utviklingsområder for ELDIG

Prinsipp 1: NTNUs teknologistudier skal legge aktivt til rette for at kandidatene, med utgangspunkt i et solid faglig fundament, opparbeider helhetlig og integrert kompetanse, herunder bærekraftkompetanse og digital kompetanse på høyt nivå.

Utvikling av digital kompetanse, med fokus på programmeringsferdigheter og kompetanse innenfor kunstig intelligens, maskinlæring og blokkkjede-teknologi.

Programmering og algoritmer settes inn i konteksten elektrifisering, bruken av ferdighetene og kompetansen utvikles i ulike prosjekter i løpet av studiet.

En egen «Digital Energy Lab» blir etablert i 2021 og skal fungere som infrastruktur for digital læring. Dette er en egen plattform som kan brukes av alle fagene i studieprogrammet. 

Prinsipp 4: NTNUs teknologistudier skal benytte kunnskapsbaserte, studentaktive og engasjerende undervisnings- og vurderingsformer som er samstemt med utdanningenes overordnede kompetansemål, fremmer god læringskultur, og gir effektiv dybdelæring.

Arbeid i team er et grunnleggende verktøy for å lykkes med kompleks teknologi. I dette studieprogrammet vil man være med på innovasjon og utvikling innenfor en energisektor hvor digitale verktøy blir avgjørende for å lykkes. Team-basert læring vil derfor bli gjennomført på en systematisk måte gjennom hele programmet.

Samtidig må hver student kunne jobbe effektivt på egen hånd, og ta ansvar for egen læring.

Studenten vil ha tilgang til digitalt læringsmateriale (filmer, tematiske gjennomganger etc) og har ansvaret for å tilegne seg basiskunnskaper på egenhånd. Avanserte ferdigheter og kompleks kunnskap utvikles ved å diskutere innholdet med en gruppe medstudenter og faglærer.

FTS-piloten vil utvikle og evaluere en læringsmodell som er bygd på en kombinasjon av team-basert læring og flipped classroom. Hensikten er å løfte studentene til de høyeste læringsnivåene: analyse, evaluere og skape.

 

Prinsipp 6: Kvaliteten i NTNUs teknologistudier skal utvikles gjennom en programdrevet tilnærming, i kombinasjon med strategisk porteføljeutvikling og -forvaltning på tvers av programmer og programtyper.

Det nye studieprogrammet gjør det mulig å bygge sentrale basisferdigheter som programmering, team-kompetanse og innovasjonskompetanse på en systematisk måte, integrert i de sentrale fagemnene i studieprogrammet.

Dette krever en helhetlig planlegging av fagene, og et tettere samarbeid mellom faglærerene.

FTS-piloten vil utvikle en metodikk for å lykkes med integrering av basiskompetanse gjennom hele programmet, for både studenter og lærere.

Resultater

Resultater

Materiale om pedagogisk utvikling av fag og studieprogram under FTS:

Aktiviteter

Aktiviteter

  • Pedagogisk seminar 1 med Kristina Edstrøm og Jacob Kuttenkeuler: «The teaching trick», 25.10.2021
  • Pedagogisk seminar 2 med Kristina Edstrøm: «Developing Engineering Education with CDIO», 18.11.2021
  • [Planlagt] Pedagogisk seminar 3 med Kristina Edstrøm og Jacob Kuttenkeuler: «Teaching and Assessment in Project-based learning», 17.01.2022

Kontakt

Kontakt