Nytt bachelorprogram i automatisering og intelligente systemer
AIS – Nytt bachelorprogram i automatisering og intelligente systemer
Pilotprosjektet AIS - nytt bachelorprogram i automatisering og intelligente systemer har som hovedmål å utvikle konkrete tiltak basert på FTS-1 (helhet, integrasjon, bærekraft, digitalisering) som et overordnet og samlende prinsipp, med FTS-9 (samhandling arbeidsliv/samfunn, relevans, livslang læring, arbeidslivserfaring) som et spisset fokusområde.
Prosjektet vil også prioritere følgende prinsipper som understøtter hovedmålet:
- FTS-2 (tverrfaglig samhandling, mangfold, programfaglig dybde)
- FTS-3 (kontekstuell læring)
- FTS-4 (studentaktiv læring, samstemt undervisning, læringskultur, dybdelæring)
- FTS-10 (læringsmiljø, campus, infrastruktur for FTS 1-9)
Se FTS' 10 overordnede prinsipper
Utviklingsområder og tiltak
Samarbeidstrekanten: studenter, ansatte og arbeidsliv. Hvordan kan studenter og arbeidslivet benyttes aktivt i undervisningen, og hva er gevinsten for de tre parter?
Strengespill: røde tråder og de langsgående strengene bærekraft, innovasjon, digitalisering, etikk (f.eks. MANULAB og automatisert produksjon som tverrfaglig læringsarena).
Endelig fredag: Laboratoriene som identitetsareal og faglig-sosial møteplass for studenter og ansatte (makerspace, hackathons, konkurranser/quiz, gjesteforedrag, etc.)
UBLU - utforskningsbasert læring og undervisning: Veien mot den selvmonitorerte og selvregulerte student.
Studietekniker'n: om å spille seg selv og andre gode og utvikling av slepne studentferdigheter og livsmestring fra dag 1.
Resultater
Her kommer resultater fra pilotprosjektet.
Aktiviteter
Oversikt over workshops, samlinger, møter etc.