Nemo - Hvordan kan dataspill fornye den maritime næringen?

Nemo - Hvordan kan dataspill fornye den maritime næringen?

Illustrasjon av kaptein Nemo
 Illustrasjon av Kaptein Nemo og hans mannskap foran u-båten Nautilus, av Gregory Manches

Jules Verne skapte i 1870 den mystiske kaptein Nemo, en Reodor Felgen til sjøs hvor oppfinnelser og vitenskap florerte i et åpent hav preget av tørre intriger og våte fremtidsdrømmer. Landsbyen for Norsk Entreprenørskap innen Maritime Operasjoner (NEMO), ønsker å gi deg samme mulighet til å utforske nye områder som gir innovasjoner og synergier til dagens maritime næring. Vi gjør dette med at vi hvert år utforsker det maritime feltet med å tilpasse landsbyens tema fra fjor året. I det kommende semester vil vi se på hvordan teknologi, design, utvikling og bruk av dataspill kan fornye den maritime næringen. For å lykkes, er vi her avhengig av spisset og tverrfaglige grupper som har evner til å se problemer og løsninger av både teknisk og menneskelig art. Her får dere mulighet til å bli kjent med eksisterende aktører og bedrifter, som vil hjelpe dere i gang med å skape nye og innovative arbeidsplasser i Norge.

Relevant kompetanse

Innenfor innovasjon og spesielt entreprenørskap gjelder det å ha grupper sammensett av ulike fagfelt. Dataspill er ingen unntak, hvor tekniske ferdigheter må kombineres med artistiske ferdigheter for å skape gode spill. Når dette kombineres med maritime kompetanser gjør det at få på gruppa kan alt, slik at gruppemedlemmene blir avhengig av hverandre for å lykkes. Vi ønsker derfor å ha studenter fra flere fagmiljø, hvor hvert prosjekt tilpasses den enkelte gruppes kompetanse og interesser. Å fornye den maritime næringen gir mange problemstillinger som krever kunnskap innen kybernetikk, cybersikkerhet, simulering, design, havbruk, elektronikk, informasjons og data teknologi, marin teknikk og andre relaterte fag, men involverer også etikk, økonomi, psykologi, politikk og pedagogikk. Det oppfordres likevel at søkere har interesse for å spille dataspill.

Hvis en ønsker å lage et spill er det også en fordel å ha erfaring med noe innen:

  • Spilldesign
  • Lyd og musikk
  • Simuleringsbasert matematikk slik som differensialligninger
  • Programmering, gjerne i spillmotorer
  • Interaksjons design. Spesielt innenfor menneske-maskin interaksjon og brukergrensesnitt
  • Ferdigheter med 2D/3D tegning (e.g CAD), animering, teksturering og grafikk.

Når dette er sakt, kan de som ønsker få opplæring i spillmotoren Unity, samt ressurser og midler som kan hjelpe til med punktene over.

Om landsbyen

NEMO startet våren 2022 med opphav i den tidligere Autoferge-landsbyen knyttet til NTNUs Autoferry-prosjekt som jobber med å få på plass en elektrisk selvkjørende passasjer ferje i Trondheim. Her viste studentene en stor spredning i prosjektene de valgte, men spesielt i de siste årene har prosjekter relatert til dataspill vekket interesse blant både studenter og industrien. Mange av disse prosjektene (deriblant landsbyleders) har blitt tatt imot med åpne armer av både universitetet og næringslivet. Dette viser viktigheten med hva landsbyen gjør for samfunnet, men også muligheten hver enkelt student har i å forme sin egen fremtid. Vi setter derfor søkelys på å la studenter få komme i kontakt med forskjellige aktører fra næringen.

​​​​Til inspirasjon, kan følgende temaer og problemstillinger være aktuelle:

  • Formidling – Fins det bedre måter for å undervise, skape gode brukeropplevelser og formidle forskning?
  • Bærekraftig utvikling – Kan spill hjelpe oss med å forstå påvirkningen vi har på miljø og klima?
  • Sikkerhet – Er det mulig å kartlegge og skape forståelse over uønskede situasjoner før de skjer?
  • Produktutvikling – Hvordan kan vi sette produktutviklingen på høygir og skape en felles samarbeidsarena for ingeniører og designere?
  • Autonomi – Hvordan tester vi selvkjørende fartøy på en robust og trygg måte?
  • Virtuelle verdener – Hvordan kan vi skape realistiske virtuelle verdener fra data og formler?

Undervisningsform

Digitaliseringen spiller en stadig større rolle i både spillindustrien og den maritime næringen hvor desentraliserte løsninger utvikles for at grupper i hele verden skal kunne samarbeide med hverandre. I år har vi derfor valgt å la NEMO ta del av prosjektet Virtuelle Eksperter i team (VEiT), hvor studenter får erfart hvordan de best mulig kan jobbe digitalt, samt få mulighet for å samarbeide på tvers av NTNUs campuser i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Dette gjør Landsbyen hel-digital som innebærer at all undervisning og gruppearbeid foregår med digitale samhandlingsverktøy. Kamera og mikrofon er derfor nødvendig for å kunne delta.

Vil du vite mer?

Har du spørsmål om landsbyen, tidligere prosjekt oppgaver, samarbeidspartnerne eller planene for kommende semester kan du bli med på vår Discord kanal som vi bruker til både undervisning og til å informere eksterne interessenter. Her kan du blant annet komme i kontakt med landsbyleder og tidligere studenter som har hatt emnet.

Fakta

  • Emnekode: TTK4851
  • Landsbytittel: Nemo - Hvordan kan dataspill fornye den maritime næringen?
  • Type: Langsgående virtuell
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Kjetil Vasstein
  • Kontaktinformasjon: kjetil.vasstein@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2023
  • Undervisningssted: Online.
  • Vertsfakultet: IE

Landsbyen er en del av prosjektet Virtuelle Eksperter i team (VEiT), som handler om å få kunnskap om, og videreutvikle, virtuelle EiT-landsbyer. Her er det studenter fra alle studiebyene. 

Landsbyen er hel-digital. Det innebærer at all undervisning og alt gruppearbeid foregår ved hjelpe av digitale samhandlingsverktøy. Kamera og mikrofon er nødvendig for å kunne delta. 

Undervisning og gruppemøter foregår i tidsrommet 08.00-16.00 hver onsdag. Individuelt arbeid utover dette må også påregnes. 

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.