VR-landsbyen

VR-landsbyen

VR-landsbyen er en arena hvor ideer innen ny teknologi testes for bruk i energibransjen og i forskning. Seismisk datainnsamling, reservoarsimuleringer og målinger fra sensorer på oljeinstallasjoner genererer store mengder data. For å kunne nyttiggjøre seg disse dataene er det viktig å lete etter nye løsninger innen virtual reality og visualisering.

Man pleier å si at et bilde sier mer enn 1000 ord. En god visualisering i 3D øker forståelsen av komplekse data i enda større grad. Spillindustrien muliggjør nå bruk av rimelige grafiske verktøy til å eksperimentere med nytenkende metoder innen visualisering.

VR-landsbyen har som målsetning å utvikle prototyper og konseptløsninger for visualiseringer som bidrar til å kunne bedre sikkerhet, lønnsomhet og drift av installasjoner i energibransjen.
 

VR-teknologi

Relevant kompetanse 

VR-landsbyen trenger studenter med interesse for ny teknologi. Siden det ofte er bruk for kunnskap innen datateknologi ønsker landsbyen å ha med minst 1 datastudent i hver studentgruppe. Utenom dette trenger gruppene kreative studenter som kan komme med ideer til nyskapende visualiseringsløsninger.

Om landsbyen

Landsbyen har Vår energi som samarbeidspartner. Dette gjør at landsbyen har stor økonomisk frihet til å teste banebrytende teknologiløsninger. Landsbyen har blitt arrangert hvert år siden 2003, og i løpet av denne tidsperioden har det blitt investert i bl.a. 3D-printer, Augmented Reality-briller, haptiske robotarmer, pico-prosjektører, tablets av forskjellige typer, roboter, droner, samt større mengder dataspill/spillmotorer. I de siste årene har det blitt testet VR-briller av type Oculus Rift, HTC Vive og Microsoft HoloLens.

VR-landsbyen arrangeres ved Institutt for geovitenskap. Instituttet har to topp moderne 4K visualiseringsrom som studentene kan bruke i faget.

Studenter ved VR-landsbyen har tidligere kommet med en rekke spennende løsninger. Flere av disse kan man studere ved å se på små videosnutter på YouTube. Søk på ‘tjaland' for å finne de relevante videoene. En av de mest originale løsningene ble gjort i 2009, da en gruppe ved VR-landsbyen greide å få et fjernstyrt helikopter til å bli styrt ved hjernekraft! Sjekk innslaget om dette i Schrødingers katt.

Et annet produkt fra landsbyen er en 3D-film som ble laget i 2005, og som ble vist ved Energiparken ved Hunderfossen fornøyelsespark kontinuerlig fra 2005-2013. Årlig ble filmen sett av flere hundretusen besøkende! VR-landsbyen fikk en enorm suksess i 2014 da en av landsbygruppene laget et produkt bestående av Oculus Rift koblet til en helikopterdrone. Mer enn 500.000 har hittil sett filmen. Sjekk den på YouTube. Så i VR-landsbyen kan man, og oppfordres man, til å sette igjen varige spor etter seg.

Fakta

  • Emnekode: TPG4850
  • Type: Langsgående
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Egil Tjåland
  • Kontaktinformasjon: egil.tjaland@ntnu.no
  • Undervises: 2025
  • Vertsfakultet: IV
  • Undervisningssted: Trondheim

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.

Youtube

Oculus FPV - a fully immersive live view from a DJI Phantom 2 (NTNU)