VR/AR og AI for læring

VR/AR og AI for læring

I denne landsbyen skal vi utforske hvordan fremtidens læring kan bli med VR/AR (virtual/augmented reality), Metaverse og AI (artificial intelligence) teknologier. Denne landsbyen passer for studenter som er nysgjerrige på nye teknologier, kreative og kommer fra hele spekteret av NTNU-studier. Alle studenter i landsbyen får tilgang til en svært velutstyrt VR lab uten sidestykke i Norge, og får også tilgang til chatbot utviklet spesielt for EiT og landsbyen. Vi samarbeider med NAV, Statens Vegvesen, St. Olavs og flere start-ups.

 

Studenter med VR-brilller i VR-laben på Dragvoll
Studenter med VR-brilller i VR-laben på Dragvoll / Foto: Ekaterina Prasolova-Førland 

 

Relevant kompetanse

Denne landsbyen veldig tverrfaglig av natur og passer for studenter som er nysgjerrige på nye teknologier, innovative, kreative, og kommer fra hele spekteret av NTNU-studier: pedagoger, psykologer, geografer, historikere, språkstudenter, IT-studenter, medisinere, men også fysikere, kjemikere, biologer, musikere, kunststudenter, arkitekter osv. Forhåndskjennskap til VR/AR og AI teknologier er ikke nødvendig, da studentene får hands-on introduksjon til teknologiene under oppstarten.  

 

Digital tvilling av faglæreren / VR på tredemølle
Digital tvilling av faglæreren (Skjermbilde v/ Michael Wiesing) // VR på tredemølle Foto: Mikhail Fominykh

 

Om landsbyen

VR/AR-teknologier har vært brukt i læring og trening i vidt forskjellige områder og organisasjoner, for eksempel skoler, NAV, Forsvaret, sykehus, Statens vegvesen, industri, brannvesen osv. Det åpnes nye og spennende muligheter i skjæringspunktet med nye generative AI teknologier som ChatGPT, både med tanke på virtuelle læringsassistenter og rask utvikling av undervisningsinnhold. Det medfører likevel flere utfordringer og etiske problemstillinger.  

Med VR/AR (virtual/augmented reality), Metaverse og AI (artificial intelligence) teknologier, kan man trygt og enkelt oppleve høyst realistiske utdanningssituasjoner som er lite tilgjengelige i virkeligheten. Tenk deg å kunne: 

  • Dra til Månen i VR og møte ChatGPT-drevet Buzz Aldrin som forteller om sine opplevelser 

  • Redde Trondheim fra oversvømmelse som følge av klimaendringer ved å ta riktige valg i VR 

  • Dra til konfliktområder og øve på å yte bistand til sivilbefolkningen og flykninger, representert med ‘virtual humans’ 

  • Reise til virtuell London på 1800-tallet og praktisere engelsken med Charles Dickens 

  • Øve på klinisk praksis og terapi med en virtuell pasient 

  • Støtte læring i virtuelle klasserom befolket med AI-drevne læringsassistenter og digitale tvillinger av faglærere tilgjengelige 24/7 som alltid har tid til å svare på pensumspørsmål fra studenter! 

Alle studenter i landsbyen får tilgang til en svært velutstyrt VR lab uten sidestykke i Norge med Apple Vision Pro, Microsoft Hololens 2, BHaptics suit + gloves, Magic Leap, HTC Vives Pro, VR tredemølle Virtuix Omni, Oculus Rift, Oculus Quest, Valve Index, HP Reverb, 360 kameraer og diverse VR/AR spill ++. Studenter får også tilgang til chatbot utviklet spesielt for EiT og landsbyen! 

I denne landsbyen kan gruppeprosjektene gjennomføres i samarbeid med diverse lokale og internasjonale aktører. Vi samarbeider med NAV, Statens Vegvesen, St. Olavs og flere start-ups. Studenter i landsbyen har tidligere utviklet VR/AR løsninger som ble tatt i bruk av NAV og NTNU.

F.eks 10 grupper i 2018, 2020, 2021, 2022 og 2024 samarbeidet med NAV ot utviklet VR apper for unge arbeidssøkere og ungdommer med autisme. 2 grupper i 2024 samarbeidet med Statens Vegvesen og utviklet løsninger for opplæring i trafikkregler og sikkerhet, en av gruppene vant EiT Innovasjonspris og kr 10000 (Fig. 4)! En av gruppene i 2022 samarbeidet med Jotun og utviklet AR app for trening av ansatte. 2 grupper i 2020 og 2021 samarbeidet med startup Fornix og utviklet apper for eksponeringsterapi. Grupper i 2018, 2019 og 2020-landsbyer samarbeidet med CIRiS (Senter for tverrfaglig forskning i rommet), HP og BreachVR og laget apper for opplæring av framtidige kolonister på Mars. En gruppe i 2019 utviklet en Microsoft Hololens app for Equinor for opplæring for deres lab-medarbeidere. 3 grupper i 2017 og 2018 har samarbeidet i VR med studenter ved NTNU Gjøvik (Fig. 5). En av gruppene i 2017-landsbyen har i samarbeid med Vitensenteret utviklet en app for matematikkundervisning som de fikk demonstrere for kronprinsen (Fig. 6).

Fig 4                                Fig 5

Eksempler på problemstillinger i landsbyen kan være:  

  • Prosjekt i samarbeid med NAV og internasjonale partnere: virtuelle praksisplasser for arbeidstrening i VR og AR og trening for ungdom med autisme med AI karriereveiledere 

  • Prosjekt i samarbeid med Statens Vegvesen: trafikkopplæring og sikkerhet med VR og AI 

  • Bruk av VR i mental trening, mindfulness og eksponeringsterapi med AI pasienter og terapeuter (i samarbeid med St. Olavs og privatpraktiserende psykologer) 

  • Virtuelle klasserom med ChatGPT-baserte læringsassistenter 

  • Utvikle etiske og inklusive VR/AR løsninger i samarbeid med XR4HUMAN prosjektet https://xr4human.eu/  

  • Visualisere klimaendringer i Trondheim og i verden med VR/AR (i samarbeid med Trondheim kommune) 

  • Støtte mangfold og inkludering med VR (i forbindelse med flyktningkrisen, diskriminering på arbeidsplassen, tilpasning av personer med autisme og ADHD) 

  • VR og AI som muliggjørende teknologi for funksjonshemmede og eldre 

  • Trening av nevrokirurger og medisinstudenter med VR/AR og AI (i samarbeid med St. Olavs og Kavli-instituttet) 

  • AR for språkundervisning for flyktninger i samarbeid med Erasmus + prosjektet ARIDLL (Augmented Reality Instructional Design for Language Learning) 

  • VR/AR og fjernlæring: utvikle virtuelle læringsarenaer for rik og interaktiv samarbeidslæring 

  • Jobbe med kunstneriske installasjoner og arkitektmodeller i VR/AR 

  • Reise tilbake i tiden og levendegjøre historie med VR/AR og ‘virtual humans’.  

  • VR/AR i idrettstrening og rehabilitering (med VR tredemølle). 

  • VR/AR i beredskapstrening og sikkerhetstrening (i samarbeid med Inst. for psykologi, NTNU, Sintef, Statens vegvesen)  

  • Matematikk og naturfagundervisning med VR/AR (i samarbeid med Skolelaboratoriet) 

 

Foto av studenter som presenterte sitt prosjekt foran Norges kronprins.
Fig.6 En av gruppene fra EiT-landsbyen i 2017 presenterer sin matte-app i VR til kronprinsen under Granåsen World Cup / Foto: Ekaterina Prasolova-Førland 

 

Se diverse ressurser og medieoppslag med eksempler på områder der VR/AR kan brukes til læring samt tidligere prosjekter fra landsbyen:

Fakta

  • Emnekode: PED3801
  • Landsbytittel: VR/AR og AI for læring
  • Type: Langsgående
  • Undervisningsform: Fysisk
  • Språk: Norsk
  • LandsbylederEkaterina Prasolova-Førland
  • Kontakt: ekaterip@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2025
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: SU

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.