VR/AR og AI for læring - Eksperter i team
VR/AR og AI for læring
I denne landsbyen skal vi utforske hvordan fremtidens læring kan bli med VR/AR (virtual/augmented reality), Metaverse og AI (artificial intelligence) teknologier. Denne landsbyen passer for studenter som er nysgjerrige på nye teknologier, kreative og kommer fra hele spekteret av NTNU-studier. Alle studenter i landsbyen får tilgang til en svært velutstyrt VR lab uten sidestykke i Norge, og får også tilgang til chatbot utviklet spesielt for EiT og landsbyen. Vi samarbeider med NAV, Statens Vegvesen, St. Olavs og flere start-ups.
Relevant kompetanse
Denne landsbyen veldig tverrfaglig av natur og passer for studenter som er nysgjerrige på nye teknologier, innovative, kreative, og kommer fra hele spekteret av NTNU-studier: pedagoger, psykologer, geografer, historikere, språkstudenter, IT-studenter, medisinere, men også fysikere, kjemikere, biologer, musikere, kunststudenter, arkitekter osv. Forhåndskjennskap til VR/AR og AI teknologier er ikke nødvendig, da studentene får hands-on introduksjon til teknologiene under oppstarten.
Om landsbyen
VR/AR-teknologier har vært brukt i læring og trening i vidt forskjellige områder og organisasjoner, for eksempel skoler, NAV, Forsvaret, sykehus, Statens vegvesen, industri, brannvesen osv. Det åpnes nye og spennende muligheter i skjæringspunktet med nye generative AI teknologier som ChatGPT, både med tanke på virtuelle læringsassistenter og rask utvikling av undervisningsinnhold. Det medfører likevel flere utfordringer og etiske problemstillinger.
Med VR/AR (virtual/augmented reality), Metaverse og AI (artificial intelligence) teknologier, kan man trygt og enkelt oppleve høyst realistiske utdanningssituasjoner som er lite tilgjengelige i virkeligheten. Tenk deg å kunne:
-
Dra til Månen i VR og møte ChatGPT-drevet Buzz Aldrin som forteller om sine opplevelser
-
Redde Trondheim fra oversvømmelse som følge av klimaendringer ved å ta riktige valg i VR
-
Dra til konfliktområder og øve på å yte bistand til sivilbefolkningen og flykninger, representert med ‘virtual humans’
-
Reise til virtuell London på 1800-tallet og praktisere engelsken med Charles Dickens
-
Øve på klinisk praksis og terapi med en virtuell pasient
-
Støtte læring i virtuelle klasserom befolket med AI-drevne læringsassistenter og digitale tvillinger av faglærere tilgjengelige 24/7 som alltid har tid til å svare på pensumspørsmål fra studenter!
Alle studenter i landsbyen får tilgang til en svært velutstyrt VR lab uten sidestykke i Norge med Apple Vision Pro, Microsoft Hololens 2, BHaptics suit + gloves, Magic Leap, HTC Vives Pro, VR tredemølle Virtuix Omni, Oculus Rift, Oculus Quest, Valve Index, HP Reverb, 360 kameraer og diverse VR/AR spill ++. Studenter får også tilgang til chatbot utviklet spesielt for EiT og landsbyen!
I denne landsbyen kan gruppeprosjektene gjennomføres i samarbeid med diverse lokale og internasjonale aktører. Vi samarbeider med NAV, Statens Vegvesen, St. Olavs og flere start-ups. Studenter i landsbyen har tidligere utviklet VR/AR løsninger som ble tatt i bruk av NAV og NTNU.
F.eks 10 grupper i 2018, 2020, 2021, 2022 og 2024 samarbeidet med NAV ot utviklet VR apper for unge arbeidssøkere og ungdommer med autisme. 2 grupper i 2024 samarbeidet med Statens Vegvesen og utviklet løsninger for opplæring i trafikkregler og sikkerhet, en av gruppene vant EiT Innovasjonspris og kr 10000 (Fig. 4)! En av gruppene i 2022 samarbeidet med Jotun og utviklet AR app for trening av ansatte. 2 grupper i 2020 og 2021 samarbeidet med startup Fornix og utviklet apper for eksponeringsterapi. Grupper i 2018, 2019 og 2020-landsbyer samarbeidet med CIRiS (Senter for tverrfaglig forskning i rommet), HP og BreachVR og laget apper for opplæring av framtidige kolonister på Mars. En gruppe i 2019 utviklet en Microsoft Hololens app for Equinor for opplæring for deres lab-medarbeidere. 3 grupper i 2017 og 2018 har samarbeidet i VR med studenter ved NTNU Gjøvik (Fig. 5). En av gruppene i 2017-landsbyen har i samarbeid med Vitensenteret utviklet en app for matematikkundervisning som de fikk demonstrere for kronprinsen (Fig. 6).
Eksempler på problemstillinger i landsbyen kan være:
-
Prosjekt i samarbeid med NAV og internasjonale partnere: virtuelle praksisplasser for arbeidstrening i VR og AR og trening for ungdom med autisme med AI karriereveiledere
-
Prosjekt i samarbeid med Statens Vegvesen: trafikkopplæring og sikkerhet med VR og AI
-
Bruk av VR i mental trening, mindfulness og eksponeringsterapi med AI pasienter og terapeuter (i samarbeid med St. Olavs og privatpraktiserende psykologer)
-
Virtuelle klasserom med ChatGPT-baserte læringsassistenter
-
Utvikle etiske og inklusive VR/AR løsninger i samarbeid med XR4HUMAN prosjektet https://xr4human.eu/
-
Visualisere klimaendringer i Trondheim og i verden med VR/AR (i samarbeid med Trondheim kommune)
-
Støtte mangfold og inkludering med VR (i forbindelse med flyktningkrisen, diskriminering på arbeidsplassen, tilpasning av personer med autisme og ADHD)
-
VR og AI som muliggjørende teknologi for funksjonshemmede og eldre
-
Trening av nevrokirurger og medisinstudenter med VR/AR og AI (i samarbeid med St. Olavs og Kavli-instituttet)
-
AR for språkundervisning for flyktninger i samarbeid med Erasmus + prosjektet ARIDLL (Augmented Reality Instructional Design for Language Learning)
-
VR/AR og fjernlæring: utvikle virtuelle læringsarenaer for rik og interaktiv samarbeidslæring
-
Jobbe med kunstneriske installasjoner og arkitektmodeller i VR/AR
-
Reise tilbake i tiden og levendegjøre historie med VR/AR og ‘virtual humans’.
-
VR/AR i idrettstrening og rehabilitering (med VR tredemølle).
-
VR/AR i beredskapstrening og sikkerhetstrening (i samarbeid med Inst. for psykologi, NTNU, Sintef, Statens vegvesen)
-
Matematikk og naturfagundervisning med VR/AR (i samarbeid med Skolelaboratoriet)
Se diverse ressurser og medieoppslag med eksempler på områder der VR/AR kan brukes til læring samt tidligere prosjekter fra landsbyen:
- Dronesimulator i samarbeid med NAV (landsby i 2022)
- Eksponeringsterapi mot flyskrekk i VR (landsby i 2021)
- Karriereveiledning for NAV, snekker (landsby i 2021)
- Lære om snøskred i VR (i samarbeid med Den norske turistforeningen, landsby i 2021)
- Hydroponi på Mars (landsby i 2020)
- Heisekran i VR (landsby i 2020)
- Brannvern i VR (landsby i 2020)
- Forskningsgruppen Innovative Immersive Technologies for Learning (IMTEL)
- Prosjektet virtuell praksisplass
- Gir ungdom en virtuell jobbsmak
- Undervisning på Mount Everest og Mars
- Nav tester VR for unge jobbsøkere
- Mixed Reality Workplace Training in Norway
- Åpnet VR-laber to steder samtidig
- Samarbeid i en verden som nesten finnes
- Du kommer ikke nærmere virkeligheten
- Virtual reality technology applied to salmon farming
- Vil hjelpe ski-VM til Trondheim med 3D-hoppbakke
- Simulator lar deg svømme med laksen
- Nobelforskning også i 3D
Fakta
- Emnekode: PED3801
- Landsbytittel: VR/AR og AI for læring
- Type: Langsgående
- Undervisningsform: Fysisk
- Språk: Norsk
- Landsbyleder: Ekaterina Prasolova-Førland
- Kontakt: ekaterip@ntnu.no
- Undervises: Vår 2025
- Undervisningssted: Trondheim
- Vertsfakultet: SU
Hvordan melder jeg meg opp i EiT?
Viktig informasjon om EiT:
- Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
- Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
- De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
- Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.