Innovative societies with virtual reality and robots - Eksperter i team
Disruptiv teknologi for godhet
I fremtidens velferdsteknologi vil en bekymring for omsorg for mennesker med vanskeligheter eller nedsatt kognitiv og fysisk funksjon stå sentralt. Det er et sterkt fokus på å ta vare på hverandre. Tiltak for forebygging vil spille en stor rolle.
Teknologier som AI, VR/AR og sosiale roboter er nå i ferd med å bli en del av livene våre, men kan bare være nyttige hvis de fremmer inkludering for alle. Regjeringene føler seg presset til å iverksette raske tiltak for å møte utfordringene i dagens tid, for eksempel de økende psykiske helseproblemene hos ungdom, og mangel på kvalifisert arbeidskraft for å støtte en aldrende befolkning (den såkalte "aldringsbølgen"), og de ser etter hvordan teknologi kan bidra til å dempe disse problemene. Denne landsbyen utforsker hvordan de nye velferdsteknologiene endrer måten vi lever på i dag, og har som mål å foreslå veier fremover.
Landsbyen trekker fra interaksjon med pågående forskningsprosjekter ved IMRO-laben (imrolab.no) for å gi inspirasjon til studentene til å bygge praktiske utstillingsvinduer for fremtidens velferdsteknologi og dens anvendelse i samfunnet.
Fakta:
- Emnekode: MFEL4853
- Type: Intensiv
- Språk: Norsk
- Landsbyleder: Artur Serrano
Kontakt: artur.serrano@ntnu.no - Semester:Vår 2025
- Sted: Trondheim
- Vertsfakultet: MH
Important information about EiT:
- The focus on teamwork skills and group processes is the unique feature of Experts in Teamwork (EiT)
- EiTs teaching methods depend on the contribution and presence of every participant throughout the semester. For this reason, attendance is compulsory on every village day.
- In contrast to many courses, the first few days are especially important in EiT. During this period, get to know each other and discuss what each individual can contribute. You will also draw up the compulsory cooperation agreement and start preparing a shared research question.
- For additional information about Experts in Teamwork, see page for students