Forbruk og avfall, fra lokale handlinger til global forståelse og handlingskompetanse - Eksperter i team
Didaktisk eksperter i team i samarbeid med skole og andre samfunnsaktører
Ifølge opplæringslovens formålsparagraf skal opplæringen i skole og lærebedrift «opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring». For at dette formålet skal kunne virkeliggjøres er det viktig at det åpnes dører mellom skolen og resten av samfunnet som gjør at læring og undervisning i skolen både er forankret, samtidsrettet og fremtidsrettet. Å være med og utvikle didaktiske design som kan åpne disse dørene vil være viktig for både skole, yrkesliv, samfunn, kunst og kultur, og krever tverrfaglig engasjement og innovasjon.
(Foto: StockSnap. Gratis for bruk under Pixabay-innholdslisensen)
Relevant kompetanse
Landsbyen er spesielt rettet mot studenter i pedagogiske og didaktiske fag, men det å ha arbeidet med utforming av didaktisk design er relevant for alle som ser for seg at de kommer til å drive med produktutvikling og presentasjon og formidling av produkter i fremtidig arbeidsliv.
Om landsbyen
Landsbyen bruker den praksisnære forskningsmetodologien didaktisk designforskning som ramme for utviklingen av et formidlings- eller undervisningsopplegg. Det skal ikke gjennomføres et helt forskningsprosjekt, men det skal planlegges, utforskes og anvendes metoder som brukes innenfor didaktisk designforskning. På den måten vil deltakerne bli kjent med å jobbe innenfor en form for forskningspraksis som bygger på samarbeid og designutvikling, og som kan være relevant for arbeidet med en masteroppgave.
Samarbeidspartnere
Skoler, kulturskoler, opplæringsbedrifter eller andre samfunnsaktører kan være mulige samarbeidspartnere i landsbyen.
Undervisningform
Undervisningsformen er en blanding mellom fysiske samlinger og digitalt gruppearbeid.
De fysiske samlingene foregår i Trondheim. Mellom samlingene er det viktig at gruppene avtaler tidspunkt for å jobbe sammen digitalt for å ha god progresjon i arbeidet. Studentene i samlingsbaserte landsbyer må ha PC med mikrofon og kamera.
Samlingsdatoer:
Mandag og fredag i uke 3 og 12, samt mandag i uke 7 og fredag i uke 17. I tillegg kommer digitalt gruppearbeid mellom samlingene.
Fakta
- Emnekode: DID3804
- Landsbytittel: Didaktisk eksperter i team i samarbeid med skole og andre samfunnsaktører
- Type: Samlingsbasert
- Undervisningsform: Fysiske samlinger, digitale møter mellom samlingene
- Språk: Norsk
- Landsbyleder: Lars Unstad
- Kontakt: lars.unstad@ntnu.no
- Undervises: Vår 2025
- Undervisningssted: Trondheim
- Vertsfakultet: SU
Annen info:
Denne landsbyen er i utgangspunktet forbeholdt studenter på Master i fagdidaktikk, men det fins et begrenset antall plasser for øvrige studenter. Merk at de fleste studieprogrammene er lagt opp til å ha enten intensiv eller langsgående EiT. Les mer her hvordan du går fram for å bytte landsbytype. Ta kontakt med Institutt for lærerutdanning for å forhøre deg om det er ledige plasser.
Viktig informasjon om EiT:
- Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
- Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
- De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
- Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.