Innovasjonskompetanse – fremtidens kjernekompetanse

Innovasjonskompetanse - fremtidens kjernekompetanse

Innovasjonskompetanse er fremtidens kjernekompetanse fordi de som kan skape innovasjon, også kan skape en bedre verden. 
De fleste bransjer og samfunnsområder stilles i dag overfor høye krav til innovasjon –  nye, nyttige og nyttiggjorte løsninger på komplekse problem, som f.eks. Hvordan når vi FNs bærekraftsmål? Hvordan kan tempoet på grønn omstilling i norsk næringsliv økes? Hvordan unngår vi ekstremt høye strømpriser? Hvordan ser fremtidens studier ut? Hvordan kan bedrifter lykkes med digitalisering? Hvordan bør vi møte eldrebølgen? Hvordan kan vi forhindre ensomhet blant studenter? Hvordan får vi flest mulig stemmeberettigede til å stemme ved valg? Spørsmål som dette har verken fasitsvar eller klare fremgangsmåter for problemløsing. Da oppstår behovet for innovasjonskompetanse.    

Innovasjon krever innsats fra eksperter som til sammen har et bredt spekter av kunnskap og erfaring. Tverrfaglighet er likevel ikke nok. For å dra nytte av tverrfagligheten, må ekspertene være i stand til å samarbeide effektivt. De må også være dyktige til å håndtere uforutsette situasjoner og problem når de oppstår. Innovasjonskompetanse er med andre ord evnen til å skape innovasjon ved å navigere effektivt i samspill med andre i komplekse, uforutsigbare omgivelser.   

Innovasjon krever innsats fra eksperter som til sammen har et bredt spekter av kunnskap og erfaring. Tverrfaglighet er likevel ikke nok. For å dra nytte av tverrfagligheten, må ekspertene være i stand til å samarbeide effektivt. De må også være dyktige til å håndtere uforutsette situasjoner og problem når de oppstår. Innovasjonskompetanse er med andre ord evnen til å skape innovasjon ved å navigere effektivt i samspill med andre i komplekse, uforutsigbare omgivelser.

Hvordan kan så mennesker i ulike bransjer og sektorer utvikle innovasjonskompetanse? Hvordan kan fremtidens kjernekompetanse læres, trenes og holdes ved like?

Dette er spørsmål du som student får mulighet til å utforske i denne landsbyen.

Relevant kompetanse

Studenter fra alle fagmiljø ønskes velkommen. Det er ønskelig med størst mulig grad av tverrfaglighet i gruppene.

Om landsbyen

Som student i denne landsbyen får du anledning til å arbeide med prosjekt for å utvikle innovasjonskompetanse hos en ekstern oppdragsgiver og/eller NTNU.

Undervisningen vil foregå som en blanding av fysisk og digital undervisning, med hovedvekt på fysisk undervisning. 

Muntlig vurdering av prosjektet

I denne landsbyen består sluttarbeidene av en muntlig presentasjon av prosjektet og en skriftlig prosessrapport som teller 50% hver. Alle EiT-landsbyer har de samme vurderingskriteriene, som finnes i dokumentet "Formelle rammer i Eksperter i team - en veiledning for studenter og undervisningspersonell".

 

Fakta

  • Emnekode: BEIT4010
  • Landsbytittel: Innovasjonskompetanse - fremtidens kjernekompetanse
  • Type: Langsgående
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Toril A. W. Oddane
  • Undervises: Vår 2025
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: ØK

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.