Bilder UBrss

Utenfor Skroves brygge

Foto: Erik Olsen/NTNU UB (O-I-0821)

Her er vi på besøk hos Johannes Thoresen Skrove (04.12.1860-) sin brygge i Fjordgata 72 en gang mellom 1895 og 1906. Foran brygga står folk som arbeider der og hester med tønner i vogna. Ifølge Adressebog for Trondhjem 1900-1901 hadde Skrove lager i Fjordgata 72 og jernvareforretning i Fjordgata 39. Forretningen drev handel en gros og en detail med isenkram, kortevarer, maler- og fargevarer, oljer og metaller.

Skrove deltok også i sild- og fiskeeksport til Sverige, Danmark og Tyskland. Denne virksomheten foregikk under firmanavnet A. Alnæss. Jernvareforretningen sysselsatte 10 personer i 1906, sild og fiskeforretningen et varierende antall etter årstiden. Firmaet J. N. Skrove ble etablert i 1893 under navnet Skrove og Melandsø. Skrove trådte ut av firmaet høsten 1895 og drev senere alene. Butikken var i Fjordgata 39, bryggen i Fjordgata 72.

Det skannede bildet er et glassplatenegativ i 18 x 24 cm. Nedenfor kan du se tre utsnitt fra denne glassplaten:

Vi mistenker at mannen til høyre i døråpningen, delvis skjult av mørket, kan være Skrove. Foto: Erik Olsen/NTNU UB (utsnitt av O-I-0821)

Foto: Erik Olsen/NTNU UB (utsnitt av O-I-0821)

Per juli 2014 så Fjordgata 72 slik ut:

Foto: Google Maps

Kilder:

Nils Kristian Eikeland, fotograf ved NTNU Universitetsbiblioteket. Prosjektleder for Digitalisering og samordning av spesialsamlinger ved Gunnerusbiblioteket og Dorabiblioteket.

Av Nils Kristian Eikeland