Martha sitter og studerer med laptop, bok og skrivematerialer. Foto

Hvordan er det å være student i disse koronatider? Selv om campus er stengt jobber både studenter og ansatte på NTNU for å få fullført semesteret så normalt som mulig. Her kan du lese mer om hvordan hjemmekontor fungerer for studenter!

Jeg heter Martha, og nå skal jeg fortelle litt om hvordan det har gått med hjemmekontor fram til nå. Jeg er 21 år og studerer tredjeåret på industriell kjemi og bioteknologi, med hovedretning materialteknologi. Vi holder til på campus Gløshaugen i Trondheim. Vanligvis har vi 4 fag i semesteret, nå i vår har jeg fagene

  • Elektrokjemi
  • Materialkarakterisering
  • Funksjonelle materialer
  • Teknologiledelse

Her kan du se hvordan timeplanen min så ut for et par uker siden

Marthas vanlige timeplan. Illustrasjon

Alle disse baserer seg hovedsakelig på forelesninger og et øvingsopplegg, dvs. innleveringer som må godkjennes for å få ta eksamen. I tillegg har jeg obligatorisk lab i faget materialkarakterisering. Nå som campus er stengt lurer du kanskje på hvordan det er å være student?

Dagene blir fort ganske like og uten de vanlige avbruddene du gjerne får når du går i forelesninger, med øvingstimer og fri innimellom. Jeg prøver å beholde noen av rutinene mine, som det å stå opp på morgenen, jobbe de timene jeg har pleid å være på skolen dette semesteret, og ikke minst er det viktig å ta seg fri noen timer. Når det ikke blir et like tydelig skille mellom hjem og skole er det viktig å sette av litt tid til å koble av.

Når universitetet er stengt må undervisningen foregå på andre måter enn forelesninger i store auditorier og klasserom. Det løses på ulike måter avhengig av fag, men den digitale undervisningen har virkelig kommet raskt i gang! I noen fag legges det ut forelesningsnotater og oppgaver som undervisning, ferdiginnspilte videoforelesninger eller så får vi live-forelesning via BlackBoard, som er læringsplattformen på NTNU. Jeg synes dette fungerer veldig bra, all ære til foreleserne våre som får dette til å funke så kjapt 🙌

Øvingsopplegget går så godt det lar seg gjøre som normalt, i hvert fall i mine fag. Det er stort sett blitt opprettet diskusjonsforumer for å erstatte øvingstimer, men i noen fag settes det opp et digitalt klasserom hvor man kan snakke med foreleser og andre som hjelper til med øvingene, og da få hjelp live.

Den største utfordringen er kanskje labarbeid som skal gjøres. Mange fag har obligatoriske labøvelser, som innebærer både tid på lab og gjerne etterarbeid i form av en rapport. Det er ikke mulig å være på lab nå, så selve labarbeidet gjennomføres ikke. Men selv om vi mister den praktiske læringen får vi fortsatt det teoretiske. I både mitt og andres fag gjøres resultater og nødvendige data tilgjengelig slik at vi får skrevet rapporter, og dermed gått gjennom stoffet.

Dette er litt generelt hvordan ting fungerer på NTNU nå i disse dager, men hvordan ser egentlig hverdagen ut nå?

Mandag

Mandager var den mest forelesningstunge dagen i uka, men nå er det kun en av forelesningene som sendes live. De to andre er enten kun notater eller allerede innspilte videoer, slik at jeg kan følge disse når det passer best for meg. For å holde mest mulig på rutinene prøver jeg å være i gang rundt 8-9 tiden. Litt avhengig av annet gruppearbeid og øvingsarbeid som må gjøres blir det enten å gå gjennom pensum eller jobbe med dette fram til livesending av forelesning kl. 16. Skoledagen er altså ikke over før tidligst 18 på mandager, men til gjengjeld tar jeg meg gjerne en litt lenger lunsjpause.

Marthas laptop med likninger. Foto

Tirsdag

På tirsdager har jeg i likhet med på mandager en forelesning som sendes live. Frem til da er dagen min ganske lik som på mandager, med enten gruppearbeid eller annet arbeid. Denne tirsdagen jobbet jeg med et gruppeprosjekt med to venner. Vi skriver i LaTeX, et program hvor alle kan se ting samtidig, og snakket sammen på videosamtale. Både produktivt og koselig med andre ord.

Gruppearbeid med venner på laptopen. Foto

 

Onsdag

Vi er halvveis i uka og til vanlig har jeg bare øvingstimer på onsdager. Det vil si at det kun gikk i selvstudier fra før av, men forskjellen nå er at jeg ikke lenger sitter og jobber med andre på samme måte. I det ene faget har vi tilbud om digital øvingstime fortsatt, mens i de andre fagene må vi sende inn spørsmål enten på epost eller til et diskusjonsforum. Denne onsdagen gikk noe tid til det samme gruppeprosjektet som på tirsdag. Vi gjorde oss ferdige med skrivingen, så alt som gjenstår er å lese over, kommentere og rette før vi kan levere 🎉

Torsdag

Torsdag har jeg en forelesning som det legges ut notater for. Eksamen holdes fortsatt, med noen endringer, og da er det greit å ha vært gjennom pensum en gang før det hele repeteres i eksamensperioden. Det er fortsatt noen uker igjen av semesteret før eksamensperioden begynner, selv om det til tider føles ut som om eksamensperioden allerede har startet med all selvstudiet. Når forelesningen var gått gjennom jobbet jeg med en øving i et annet fag, før jeg til slutt ga meg for dagen.

Fredag

Torsdager og fredager er ganske like på timeplanen, med kun en forelesning i samme fag. Innimellom skolejobbingen er det også jobb og arbeidsoppgaver i verv som må følges opp. Fredagen startet derfor rolig med litt jobbing før det var duket for nok en videosamtale med gruppen min<3 Vi leste gjennom og ble enige om endringer (og snakket om litt andre ting, hehe) før vi sa oss ferdige med den skriftlige delen av prosjektet. Over påske skal vi ha en presentasjon om det samme så det blir spennende å se hvordan det blir. Det er uvant å ikke se hverandre omtrent daglig lenger, men videosamtaler er heldigvis mulig! Fredag var det skikkelig fint vær ute og uka ble (i hvert fall nesten) avsluttet med en tur ☀️

En vanlig studieuke

Du kan lese om hvordan en vanlig studieuke ser ut for meg i NTNUs Studentblogg

Min studieuke: Industriell kjemi og bioteknologi

Martha Seim Gunstad

Martha Seim Gunstad studerer tredje året på sivilingeniør/masterprogrammet i Industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU.