Ukategorisert

ØK-nytt uke 9

Hei alle sammen! Da er det tid for å oppsummere uken som har gått. Det har vært en høring om virkemidler for innovasjon og nyskaping fra Universitets- og høgskolesektoren. Vi fikk gode bidrag inn fra Entreprenørskapsmiljøet, og har levert en høring innen fristen i dag. Dette må sees i lys av at hele «økosystemet» for innovasjon ved NTNU er oppe til vurdering, slik at det kan komme større eller mindre endringer fremover. Spennende og viktige tema, hvor vi har fagkompetanse hos oss som er etterspurt i resten av NTNU.

Dekanmøtet på tirsdag handlet mye om campus-utvikling igjen, der det fastslås at det er alternativ C vi utreder videre, og med innovasjonssenter plassert i Hesthagen. Dette har bred tilslutning, selv om det selvsagt er ønskelig å ha innovasjonsaktivitet over hele NTNU. Særlig i Helseklyngen og i flere av teknologimiljøene foregår det mye nyskaping allerede, og det skal fortsette og forsterkes. Men et nytt senter vil kunne samle både fag, virkemidler og nystartede bedrifter. Du kan lese hvilke visjoner dekan-kollega Geir Øien på IE og jeg har for oss plassering av et slik senter her:

I går fikk vi en ordentlig gladnyhet: Det blir utnevnt en æresprofessor fra vårt fagområde på Doktorpromosjonen som foregår i november! James A. Robinson er blant verdens mest innflytelsesrike samfunnsvitere de siste to tiårene. Han har formet både statsvitenskap, historie og økonomi ved å studere de store spørsmål – hvorfor noen land opplever fremgang – mens andre ikke gjør det. Sammen med Daron Acemoglu fra MIT er han den fremste talsmann for at forskjeller mellom land først og fremst skyldes kvaliteten på institusjoner. Robinson og Acemoglu viser også at gode institusjoner ikke er i alles interesse. Typisk kan økonomisk og politisk makt samles på for få hender – og svake institusjoner blir et politisk virkemiddel for de som monopoliserer makt. Deres forskning er også popularisert i den internasjonale bestselgeren «Why Nations Fail». Robinson har et langt og tett samarbeid med ISØ, og har vært mange ganger på besøk her. Han jobber med Ragnar Torvik, et samarbeid de har hatt siden 2002, og han har invitert mange PhD-studenter fra ISØ til lengre forskningsopphold både på Berkeley og Harvard hvor han jobbet tidligere, og på Chicago hvor han jobber nå. Robinson har takket ja til å komme hit i november, og vi vil lage et opplegg som sannsynligvis også inkluderer et foredrag for alle interesserte. Dette er stor stas!

To nye medarbeidere har sin første arbeidsdag på IØT i dag! Det er førsteamanuensis Marte Holmemo på faggruppe for virksomhetsledelse, og professor Anne Neumann på faggruppe for Bedriftsøkonomi og optimering. Velkommen så mye til begge to!

Neste uke skal jeg delta i en rektor-ledet delegasjon som skal studere mulige campusløsninger ved andre universiteter, i dette tilfelle USA. Vi skal besøke MIT og Harvard i Boston og Cornell High i New York. Det blir bra! Derfra drar jeg rett til Gjøvik neste mandag den 11/3, der vi har vårt halvårlige møte med de fem dekanene som har aktivitet på Gjøvik.

Da håper jeg du får en riktig fin og avslappende helg!

Monica