Ukategorisert

ØK-nytt uke 44

Vi på ØK arrangerer stadig samlinger, denne uken var det samling i PhD kurset IØ8907 Emerging Perspectives in Entrepreneurship Education. 17 stipendiater fra hele Norden og ansatte fra NTNU, Turku, Babson, Chalmers, Aarhus og Nord besøkte vakre Oppdal i høstfarger:

Miljøet rundt Engage og Entreprenørskolen har dessuten nylig publisert boken «Reframing the case method in Entrepreneurship Education Cases from the Nordic Countries». https://www.e-elgar.com/shop/gbp/reframing-the-case-method-in-entrepreneurship-education-9781800881143.html Her er det med flere bidrag fra NTNU. Siden boken er open access er det fritt frem å bruke metodene og casene i undervisningen for de som ønsker det!

Studiebarometeret er nå sendt ut, med svarfrist 14. november. Invitasjonen til denne årlige undersøkelsen går til alle andre- eller femteårsstudenter ved NTNU. Nytt i år er at 3.årsstudenter bachelor inviteres til å delta i undersøkelsen som en pilotordning. Undersøkelsen er et av de viktigste verktøyene vi har i arbeidet med å utvikle kvalitet i utdanningene. Formålet med Studiebarometeret er å fange opp studentenes syn på utdanningskvalitet og bidra til å gjøre studiene ved norske universitet og høyskoler bedre. I tillegg legger NOKUT til rette for at dataene fra undersøkelsene kan brukes til forskning på utdanningskvalitet. Derfor er det viktig med en høyest mulig svarprosent! I fjor besvarte 5 374 av NTNUs studenter i målgruppen undersøkelsen, og svarprosenten ble på 43%. Akkurat nå ligger Fakultet for økonomi lavest når det gjelder svarprosent – slik kan vi selvsagt ikke ha det! Jeg oppfordrer alle faglærere til å la studentene bruke 10 minutter av undervisningstiden til å besvare undersøkelsen, og alle andre til å spre informasjon og motivere til høy deltakelse. Du kan følge med på svarprosenten ved NTNU, både på fakultet og studieprogram, her: NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (studiebarometeret.no)

Ellers kan jeg nevne at campus-prosjektet for vår del tikker og går fremover etter planen. Det kan se usikkert og vanskelig ut hvis man leser Universitetsavisa, men for vår del er jeg ikke bekymret. Det som ikke ligger inne nå er areal for eksterne i innovasjonssenter-delen, men vi jobber med å få bygget så fleksiblet at dette enkelt kan fases inn på et senere tidspunkt. Flytting av fagmiljø, læringareal, spesialareal og knutepunkt er under arbeid, og samarbeidet med Statsbygg er i et godt spor nå for tiden. Neste milepæl er møte 18. november, og vi er så langt i rute for å rekke statsbudsjettet for 2024 slik planen er.

Da håper jeg alle får en riktig god helg etterhvert!

Monica