Ukategorisert

ØK-nytt uke 38 og 39

Jeg starter med en glad-nyhet: I dag fredag 30. september har ØK fått en ny professor! Det er Are Oust på NTNU Handelshøyskolen (HHS) som har sluppet gjennom nåløyet, og det er særdeles fortjent! Are har doktorgrad i samfunnsøkonomi fra NTNU i 2013, med tittelen «Four Essays on Prices of Housing Services: Evidence from Oslo». Fra før hadde han ikke mindre enn to mastergrader, i regnskap og revisjon og i samfunnsøkonomi fra NHH. Etter ferdigstilt avhandling og frem til i dag har han jobbet som førsteamanuensis ved HHS, og også hatt bistilling innen regnskap ved NHH. Søknaden om opprykk viser en bredde i fagfeltet, innen fintech, auksjoner og søk, verdsettelse av bolig og finansielle kriser. Han har publisert sammen med kolleger ved alle institutt ved fakultetet: HHS, ISØ, IIF og IØT, i tillegg til mange andre kolleger nasjonalt og internasjonalt. De siste årene har Are dessuten vært veldig synlig i media, med ukentlige kronikker, avisoppslag og deltagelse i TV-debatter omkring ulike aspekter ved boligøkonomi. Gratulerer så mye, Professor Oust!

Forrige uke deltok jeg på «Publiseringskake» på ISØ, en fin tradisjon der man feirer kolleger som har publisert sine arbeider i fagfellevurderte journaler. Neste kake-lunsj er i midten av oktober, så her er publiseringstempoet høyt. Veldig godt å se!

Torsdag og fredag sist uke deltok jeg på et nytt initiativ jeg har vært med på å etablere: Castberg-dagene på Gjøvik! Første seminar var arrangert samtidig som det var 160 år siden Castberg ble født. Han var justis-, handels-og sosialminister i to av Gunnar Knudsens regjeringer i perioden 1908-20, og bidro til en rekke reformer. Mest kjent er de «castbergske barnelover», men han var også sentral i etablering av konsesjonslover og hjemfallsrett, fabrikktilsyn, barnearbeid, kvinnefrigjøring, velferdsstat og mye annet. Tanken med seminaret er både å skue bakover; i år ved hjelp av to professorer og en postdoc fra historiemiljøet vårt på Dragvoll og en historiker fra Høgskolen på Innlandet; men samtidig lese Castberg inn i dagens politiske debatt, i år ved Trygve Slagsvoll Vedum, Hadia Tajik og Trine Skei Grande. Innføring av grunnrente på havbruk er på mange måter et virkemiddel i «Castbergs ånd», som Vedum nettopp la vekt på da ordningen ble presentert denne uken. Seminaret var fullt, med venteliste, og fortsettelse følger neste år! For meg handler dette om Ett NTNU: å få hele NTNU til å være relevant for Gjøvik, ikke bare de ni institutt/fagenheter som er fysisk på Gjøvik, men også de 47 øvrige. (Det samme gjelder selvsagt også for campusene i Ålesund og Trondheim). Her er noen bilder fra begivenheten:

Jens Olai Jenssen, tidligere journalist og redaktør i OA som skrev biografien om Castberg i 2017
Torvild Sveen, ordfører på Gjøvik og Castberg-entusiast
Panelsamtale, med en nåværende og to tidligere statsråder!

Over til IØT og Phd-seminar på Oppdal: fortalt av med-arrangør Felipe van de Sande Araujo:

«This week on the 27th and 28th, we had the Annual PhD Seminar, and this was the first to be self-organised by a group of PhD candidates, with help and support from the administration. In my humble opinion, it was a great success, but I’m a member of the organisation committee. I can safely state, though: It was a group effort to organise, and we got a very nice set of talks that were good for senior PhD candidates and those still in the beginning stage. We have received good feedback from the participants. I share below some anonymous quotes we received in the feedback form. I’m not sure if those can be published as they are – but they might give you a general idea:

“Nice when professors and other seniors share their stories of the bumps along the road.”

Best regards,

Felipe Araujo

Some quotes from the feedback form:

“Keep up with seminars with a lot of breaks, so we can get to know each other”

“I liked the mental health part of the talk, and it was good to pinpoint my struggles. It helped me identify fellow colleagues who have the same struggles and now we can talk about it and help each other”

We have received good feedback from the participants. I share below some anonymous quotes we received in the feedback form. I’m not sure if those can be published as they are – but they might give you a general idea.:

Og her er seminardeltagerne:

Utenriksnytt fra Gjøvik/Tsjekkia: TIAM er et toårig prosjekt mellom IØT-G og fakultet for økonomi ved Technical University of Liberec , finansiert via EEA Grants. Prosjektet har som mål å bygge og spre kunnskap med et internasjonalt perspektiv til sine studentgrupper. Dette skjer gjennom utvikling av fire undervisningscaser fra industribedrifter fra begge land innenfor temaene sirkulær økonomi, kunnskapsledelse, interkulturell ledelse og logistikk, samt interaktive undervisningssesjoner online til studentgrupper i begge land. Denne uka har Martina Ortova og Anne Grethe Syversen besøkt sine tsjekkiske kolleger for å videreutvikle relasjoner og prosjektet, og samtidig deltatt på
et arrangement om Green Future som inkluderte næringslivspartnere fra Tsjekkia. Dette er et viktig bidrag til «internasjonalisering hjemme» for våre studenter, sier nestleder for utdanning Anne Grethe:

Neste uke blir spennende. Da er det UHR-konferanse i Oslo med statsråd og alt som kan krype og gå fra UH-sektoren tirsdag, Fakultetsstyreseminar og -møte torsdag, samme dag som Regjeriningen skal legge frem statsbudsjett, ny rammefordelingsmodell for UH-sektoren og langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Aldri en kjedelig dag!

Riktig god helg alle sammen.