Ukategorisert

ØK-nytt uke 32

Hei alle sammen, og velkommen tilbake etter sommer! Skjønt sommer og sommer…. her i Trøndelag har det vært stusselig med sol og sommertemperaturer denne sommeren. Ferie har vi fått allikevel. Jeg startet på jobb denne uken, og har hatt diverse møter omkring temaet «oppstart» og «planlegging». Neste uke kommer studentene, og da er det full fart!

Opptaket av studenter ser stort sett positivt ut for oss, og vi fikk en del mediesaker i sommer. Det som fikk mest oppmerksomhet var at vårt splitter nye 5-årige Sivøk-program gikk rett opp på en god andreplass nasjonalt i søkertall, kun slått av NHH i Bergen. Se oppslag her: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/qWG7jL/ferskt-ntnu-program-klatrer-paa-listen-over-oekonomi-og-administrasjonsstudier

Oppmerksomhet i media fikk også Indøk-programmet, som økte igjen, og når ligger på fjerdeplass på NTNU, kun slått av tre ulike medisinprogram, og er inne på topp ti i Norge. Se et av mange oppslag her: https://trd.by/aktuelt/i/1OmVRl/her-oekte-kravet-for-aa-komme-inn

Det har skjedd andre ting i sommer som angår oss. Blant annet kunne man lese at NTNU-studentene Tyri og Arati (fra BAS-studiet på IØT) gir i masteroppgaven sin Forsvarsbygg råd om hvordan vi kan sørge for en mer bærekraftig oppgradering av forsvarssektorens bygningsmasse. Les mer om dette her: https://forsvarsbygg.no/no/nyheter/studenter-gir-forsvarsbygg-barekraftsrad/

Vi hadde også en disputas på IØT i løpet av juli, Mingyu Li disputerte 8. juli med avhandlingen The impact of the Northern Sea Route on ship routing and scheduling. Veiledere var Peter Schütz og Kjetil Fagerholt. Komiteen besto av Associate Professor Line Blander Reinhardt, Roskilde University, Professor Frank Meisel, University of Kiel og Professor Magnus Stålhane fra IØT. Tittel på prøveforelesningen var Game theory in transportation logistics. Her har vi kandidat, veiledere og komite etter dyst:

Vi fikk også noen gode nyheter omkring studentinnovasjon. Vi har jo sterke tradisjoner i det å hevde oss i den nasjonale konkurransen STUD-ENT (flyttet fra NFR til Innovasjon Norge, men samme ordning). I år var intet unntak, hele 13 av 24 tildelinger gikk til NTNU studenter (hvorav 7 tilhørende NTNUs Entreprenørskole og resten fra andre fagmiljøer rundt om på NTNU). Dette befester nok en gang NTNU sin sterke posisjon på studententreprenørskap. Gratulerer så mye til fagmiljøet!

Medie-messig har dessuten Asgeir Tomasgard utmerket seg særlig, med intervjuer i Dagsrevyen, radio og flere riksdekkende aviser. Temaet har vært energimarked og strømkrise. Asgeir er i ferd med å bli en tydelig nasjonal profil på temaet, og det er strålende!

Vi har noen nyansettelser på plass nå i august. Kontorsjef på Gjøvik, Even Johnsen, startet i stillingen 8. august, og i Fakultetsadministrasjonen starter Thea Harnes André (Thea Harnes André – innsida.ntnu.no) som seniorkonsulent i nyopprettet stilling ved Seksjon for studier og forskning nå førstkommende mandag. Hun kommer fra stilling i Fellesadministrasjon hvor hun bl.a. har vært sekretær for FUI. Hos oss skal hun blant annet jobbe med å koordinere BØA-programmet.

Neste uke er det Arendalsuka, men en rekke NTNU-arrangementer og deltagere. Fra ØK deltar Are Oust fra HHS, Asgeir Tomasgard fra IØT og Jørn Rattsø fra ISØ, i tillegg til meg selv. En oversikt finnes her: https://www.ntnu.no/arendalsuka

Sist uke fikk vi en trist melding. Tidligere kontorsjef på HHS, Grete Lillemyr gikk bort, etter lang tids sykdom. Jeg kommer nettopp fra begravelse i Strinda kirke nå i dag. Det ble en verdig og fin avslutning for Grete, blant annet med musikkinnslag fra nær familie, og stort oppmøte fra familie, venner og kolleger. Det er sørgelig å miste en så ung kollega. Vi må ta med oss de gode minnene som lever videre. Grete blir særlig husket som en som spredte glede og viste omsorg for alle rundt seg.

Da får alle ha en god helg og god oppstart av høstsemesteret!

Monica