Ukategorisert

ØK-nytt siste før sommeren!

Hei, og god sommer til dere alle på ØK! Jeg skal kort oppsummere de siste par ukene på Fakultetet før sommerstemningen legger seg for godt. Den største nyheten er at vi bytter mannskap i fagseksjonen Eksperter i Team! Bjørn Sortland har ledet denne i mange år, både før og etter at miljøet ble en del av Fakultet for økonomi, som fagseksjon på IØT. Bjørn har et år igjen til fylte 70 i 2023, og da er vi blitt enige om å endre på sammensetningen allerede nå, for god overgang og erfaringsutveksling av mye både eksplisitt og «taus» kunnskap. Bjørn går over i en rolle som nestleder, og ny leder fra 1. august er nåværende nestleder for forskning: Ela Sjøli! Vi skal samtidig sette i gang en strategiprosess for hvordan fagseksjonen kan utvikles videre de neste årene. Her er Ela i aksjon fra konferansen tidligere i år:

Det er endel nyansettelser på instituttene. På IØT kommer tre nye medarbeidere inn fra august:

• Alexandrina Remizova, førstekonsulent i administrasjonen.
  • Gunhild Marie Roald, forsker ved SFU Engage
  • Carlos Oliveira, førsteamanuensis bedøk (starter i 20% stilling 1. august, 100% fra 1. januar 2023)

Som de fleste sikkert har fått med seg er det gjort et vedtak om campus-utbygging i Trondheim, der kostnadene og ambisjonene er vesentlig redusert, men fortsatt er hovedpoenget med å flytte fagmiljøene fra Dragvoll til Gløshaugen inntakt. Hva det betyr for vår utbygging i Hesthagen er ikke helt avklart, men det ser lovende ut, fordi Humsam skal lokaliseres der deler av IØT er i dag, som utløser behov for rokade. Vi kommer tilbake til dette i august. Tidligere i juni hadde forøvrig UA et oppslag om hvor bra og billig campus kan bygges dersom man benytter lokale krefter: https://www.universitetsavisa.no/campus-eirik-badsvik-hamre-korsen-gjovik/det-nye-bygget-i-gjovik-er-billig-brukerne-er-fornoyde-og-foler-seg-involverte/364815

Arbeidet med akkreditering er godt i gang, og i slutten av juni var vi en delegasjon på seks personer tilstede for et seminar i AACSB på BI i Nydalen. Vi hadde med representanter fra Fakadm, HHS, IIF, IØT-Gjøvik, IØT-Trondheim i tillegg til meg. På vei inn til BIs flotte lokaler tok jeg bilde av BIs grunnlegger, Finn Øien. Han er så langt jeg har bragt på det rene ikke i slekt med Adolf Øien, men Finn Øien bodde mange år i Trondheim, var utdannet innen fysikk og matematikk, underviste som overlærer i Trondheim, og ikke minst, var medlem i Styret i Studentersamfundet i Trondhjem i 1937! Her er han på sokkel i Nydalen:

Ellers har et offentlig utvalg levert en rapport om klimavennlige investeringer. Med i utvalget har vi hatt ikke mindre enn to ØK-ere: Jørn Rattsø (ISØ) og Verena Hagspiel (IØT). Rapporten kan leses her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/presseinvitasjon-naringsministeren-mottar-rapport-om-klimavennlige-investeringer/id2921493/

Vi figurerte ellers i riksmedia i helgen, med et oppslag i Magasinet i DN på lørdag. Artikkelen handler om at NTNU har et fortrinn fremfor NHH ved å kunne ha mer teknologi i sine utdanninger. En fersk utdannet Indøk-er er intervjuet, og ellers fokuseres det sterkt på vår nye femårige Sivøk-master på HHS, som har 4,5 primærsøkere per plass i sitt første år. Du kan lese artikkelen (bak betalingsmur) her: https://www.dn.no/magasinet/utdannelse/ntnu-utfordrer-nhh-nicolai-tangen-henter-teknologer-til-oljefondet/2-1-1245286?fbclid=IwAR3RnM6MYuaMtLOuKJ11ZaiyBZr1JjsLrytYjsZAJvRwfmYCvOiqyhLUvXM

Sånn så oppslaget ut i e-avis:

Tidligere i juni takket HHS av en god og dyktig kollega. Per Ståle Knardal har jobbet som førsteamanuensis i bedriftsøkonomiske fag siden han disputerte ved NTNU Handelshøyskolen i 2017. Han er siviløkonom fra tidligere TØH, men også musikkutdannet og forsker mye innenfor kulturfeltet. Han vil bli savnet som en glitrende foreleser og engasjert kollega. Båndet brytes heldigvis ikke helt, da han vil fortsette sitt forskningssamarbeid med vårt fagmiljø. Vi ønsker Per Ståle lykke til videre, og med nye utfordringer:

Til slutt en liten rapport fra Sunnmørsposten, som rapporterte i går at studenter fra NTNU i Ålesund skal undersøke grønne løsninger for turisttrafikken i Geiranger. Dette er en del av opplegget for Summer Internship som IIF arrangerer for studenter: Sommerjobb med forskningsinnhold, i samarbeid med lokalt næringsliv:

Da gjenstår det bare å ønske alle god sommer, så sees vi plutselig i august!

Monica