Ukategorisert

ØK-nytt uke 22

Hei, god fredag og god pinse! Jeg starter i dag med en reiserapport fra Eksperter i team, som hadde personalseminar på Gjøvik sist uke:

Fagseksjonen for Eksperter i team besøkte Gjøvik på sitt årlige personalseminar. Vi startet den første dagen med å ta utgangspunkt i spørsmålet: Hva møter studentene i framtidens arbeidsliv? Vi besøkte katapulten på Raufoss hvor leder Emma Østerbø fortalte at målet med katapulten er å hjelpe industrien til å utvikle ny og mer effektiv produksjon, noe som i stor grad handler om samarbeid mellom de ulike faggruppene rundt en produksjonslinje. Kristian Martinsen fra SINTEF Raufoss utdypet hvordan industrien på Raufoss har greid å posisjonere seg på verdensmarkedet.

Videre besøkte vi Hexagon Ragasco hvor produksjonssjef Ronny Skjølås fortalte om den verdensledende produksjon av gassflasker i komposittmateriale. Han beskrev, uten å bruke ordet samarbeid, hvordan alle i bedriften samarbeider om produksjonslinja. Bedriften er preget av en svært flat struktur med stor grad av samarbeid på tvers, og hvor alle bidrar til et felles mål. De jobber med andre ord etter EiTs prinsipper, men uten å ha ord for det.

Vi spiste en flott lunsj i Messen, som tidligere var offisersmessen fra våpenfabrikken. Stedet gav en antydning om hvilken betydning våpenindustrien på Raufoss har hatt i tidligere tider.

Etter lunsj dro vi tilbake til Campus, hvor Ottar Henriksen og Eirik Korsen fra IØT-Gjøvik fortalte om de store utviklingsprosjektene i regionen hvor NTNU og IØT bør spille en rolle. Utvikling av det nye sykehuset i Innlandet er ett eksempel på slike prosjekt. I denne delen av seminaret jobbet vi i et stort godt rom som blir kalt Helseverkstedet på Mustad, og navn gav assosiasjoner både framover og bakover i tid. Vi avsluttet dagen i grupper med å reflektere over hvilken rolle kan EiT ha i framtidens arbeidsmarked. Den andre dagen var vi i Løa i det nye Topaz bygget på campus, hvor vi har kontorer sammen med IØT-Gjøvik. Arild Berger fra viserektors stab, og på vegne av viserektor Gro, presenterte strategien for campus Gjøvik. Han presenterte også visjonen for Oppdrag Mjøsa som kan bli et svært tverrfaglig samarbeidprosjekt for hele regionen.

Som avslutning på seminaret diskuterte vi hvordan EiT (emnet eller fagseksjonen) kan inngå i aktivitetene vi har fått presentert, og hvordan vi kan bidra til å gjøre NTNUs utdanninger mer yrkesrelevante. Med oss i gruppediskusjonene hadde vi Ottar Henriksen, Eirik Korsen og Halvor Holtskog fra IØT-Gjøvik.

Opplevelsene og diskusjonen på seminaret ha gitt oss nye perspektiver, og vi har blitt kjent med sentrale personer i IØT på Gjøvik. Dette kan gi økt tilstedeværelse på Gjøvik for EiT-fagseksjonen. Takk til alle som har bidratt til programmet, og en ekstra stor takk til Marte som har koordinert det hele.

Her et bilde fra lunsjen de fikk i «Messa» på Raufoss:

I føljetongen «Kake for Kasper» – altså feiring av at vi har nådd mål om 90% registering av emnerapporter – går turen til IØT, som feiret med kake i felleslunsjen i går. Innlegg ved Tim og masse fornøyde, kakespisende ansatte:

Men samme institutt, altså IØT, spiser ikke bare kake, de er også svært spreke! Onsdag denne uka deltok 20 damer fra IØT på Jentebølgen. Noen løp og noen gikk den 5km lange løypa, som ble avsluttet med en hyggelig middag på Frati. IØT-damene oppfordrer herved andre damer ved ØK til å bli med neste år, og oppfordringen er herved videresendt!

Fakultetsadministrasjonens HR-avdeling er nå igjen blitt fulltallige, da Randi startet på jobb denne uken. Og som alltid, HR-avdelingen leker ikke onboarding av nye ansatte, Randi lengst til venstre:

Tidligere denne uken var jeg på Gjøvik, for offisiell åpning av det nye bygget Topas. Spor ble klippet av ordfører Torvild Sveen og viserektor Gro Dæhlin, og Eirik og jeg er svært fornøyd med bygget på alle måter:

I går hadde vi en jubilant på fakultetet. NTNU Handelshøyskolens Arve Pettersen fylte 60 år! Dagen ble markert med kake og fullt hus, og en svært fornøyd jubilant:

Til slutt: I skrivende stund kommer jeg rett fra utmatrikuleringsseremoni på Gløshaugen. Vi hadde først en feiring med Indøk-programmet:

Nytt av året var at vi også deltok i felles utmatrikuleringsseremoni med de øvrige teknologiutdanningene, felles for fire fakulteter. Jeg holdt en tale sammen med mine tre dekankolleger Ingrid, Olav og Øyvind:

Da gjenstår bare å ønske alle god helg!

PS: Det har også foregått masteravslutning på ISØ denne uken, og jeg venter på bilder derfra 🙂