Ukategorisert

ØK-nytt uke 12

Hei, og god fredag! I går deltok jeg i en paneldebatt om språkpolitikk ved NTNU. Dette er i forbindelse med et nytt utvalg som skal revidere gjeldende retningslinjer for språk ved NTNU. Utvalget ledes av Terje Lohndal, som er prodekan for forskning på HF. Du kan lese mer her i UA, først i artikkelen beskrives den ene debatten mellom Tekna, NHO og byggenæringen, deretter beskrives «vår» debatt, der institttleder på Bygg- og miljøteknikk, en postdoc og jeg deltok: https://www.universitetsavisa.no/ntnu-sprak-sprakpolitikk/norsk-sprak-og-ikke-minst-klart-sprak-er-svaert-viktig-i-norsk-arbeidsliv/359997

Vi har to disputaser på IØT i dag: Andreas Kleiven fra faggruppen Bedøk, og Puck Diana Hegeman, fra faggruppen Strategi og forretningsutvikling. Jeg kommer tilbake neste uke med mer detaljer og bilder!

På ØK har vi høy aktivitet når det gjelder studentinnovasjon, men det hender vi «begår» innovasjon også blant ansatte. Jeg fikk i dag en melding fra Simon Risanger, som fullførte sin PhD ved IØT i fjor. Sammen med en med-gründer fra Institutt for elkraftteknikk har han nylig spunnet ut selskapet Versiro i samarbeid med NTNU Technology Transfer. Her arbeider de med å kommersialisere algoritmer utviklet for å gi beslutningsstøtte til kraftprodusenter som må planlegge under usikkerhet. Dette gir bedre ressursutnyttelse og hjelper med integrering av fornybar produksjon i kraftsystemet. Selskapet ble stiftet i februar, og er blitt invitert til å ha stand på Trondheim Tech Port og det er litt mer informasjon på nettsiden der: https://www.trondheimtechport.no/expo-2022/versiro. Dette er jo veldig flott! Jeg skal på Trondheim Tech Port på mandag, og da skal jeg besøke standen, og rapportere tilbake til ØK-nytt neste fredag!

Til slutt en sak om dagsaktuell formidling. Verden er overrumplet og rystet over Russlands angrep på Ukraina. Byer knuses, og krigen går hardt utover sivilbefolkningen. Millioner flykter i den største flyktningekatastrofen siden 2. verdenskrig. Hvorfor gjorde Putin dette? Er det mulig for oss i vesten å forstå Russland? Hvilke konsekvenser får det som har hendt for Europas videre sikkerhetspolitikk? Hvilken betydning får det for Norges sikkerhetspolitikk? Dette skal debatteres på NTNU kveld i Trondheim kommende mandag. I det flotte panelet beskrevet under er ØK representert ved Julia Bondeli, som har forsket på korrupsjon i Russland. Jeg skal dit, og håper å treffe flere av dere! Det er gratis inngang, og det blir streamet for ansatte i Ålesund, Gjøvik og andre som ikke kan møte fysisk:

Kveldens foredragsholdere er:

• Torbjørn Lindstrøm Knutsen trekker opp sammenhenger, fakta og erfaringene med Vladimir Putins mer enn 20 år som Russlands president. Knutsen er Professor i statsvitenskap ved NTNU
  • Julia V. Bondeli har i sin doktorgrad undersøkt korrupsjon i det russiske forretningslivet. Hva gjør korrupsjon i stor skala med et samfunn? Hun er postdoktor og forsker ved NTNU i Ålesund.
  • Karl Erik Haug vil gi oss et innblikk i hvilke konsekvenser denne krigen kan få for Europas sikkerhetspolitiske landskap videre. Han er professor og instituttleder ved Institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU.
  • Dag Henriksen snakker om hvilken betydning krigen i Ukraina får for Norges sikkerhetspolitikk, og har operativ bakgrunn fra NATO-operasjoner i Baltikum og Afghanistan. Han er oberstløytnant, professor og forskningsleder ved Luftkrigsskolen.

Velkommen til NTNU Kveld mandag 28. mars kl. 19.
Vi gjør oppmerksom på at NTNU Kveld blir fotografert, livestreamet. Opptaket blir også tilgjengelig på ntnu.no/kveld samt NTNUs YouTube kanal etterpå.

Da vil jeg ønske god helg til alle!

Monica