Ukategorisert

ØK-nytt uke 10/11

Hei, og god lørdag! Først en gladnyhet fra studiefeltet. For syvende år på rad har Tekna Magasinet rangert alle masterprogrammene for syv av Studiebarometrets faggrupper innen teknologi og naturvitenskap. Aller øverst troner NTNUs Entreprenørskole. Det er ikke første gang, men ikke mindre gledelig av den grunn. Gratulerer så mye til alle som jobber med entreprenørskapsfeltet! Les mer her: https://www.tekna.no/magasinet/mastervinner-med-mye-ull/

21. mars starter Gunn-Berit Neergård i stilling som forsker ved SFU Engage. Hun har «nylig» disputert (juni 2021) ved IØT, og har nå vært hjemme i foreldrepermisjon en periode, men er klar til innsats fra neste uke. Velkommen tilbake i ny rolle!

Torsdag denne uken disputerte Karolina Lesniak v/IØT. Tittel på avhandlingen er: Anatomy of Strategic Legitimation. From Static to Dynamic View og tittel på prøveforelesningen: How can student-entrepreneurs make use of the regional and university ecosystems in order to develop new technology-based firms?» Komiteen har bestått av Professor Steffen Korsgaard, University of Southern Denmark, Assistant Professor Christina Theodoraki, TBS Toulouse Business School og Professor Øystein Moen, NTNU. Hovedveileder har vært professor Roger Sørheim, og Professor Emeritus Hans Landström, Lunds Universitet har vært biveileder. Gratulerer så mye til dere alle! Her er Karolina med komite:

Ellers kan vi slå fast at landet har åpnet igjen – også for ordinær studentaktivitet. Her ser vi førsteårsstudentene ved indøk-programmet som endelig kommer seg på bedriftsbesøk på Flokk (tidligere HÅG) på Røros denne uka. Vi var den første gruppa med besøkende som Flokk ønsket velkommen etter at også de hadde hatt besøksforbud under pandemien. Både ledere, tillitsvalgte, ansatte og studenter var i strålende humør. Her ser du en flokk av våre studenter som går i flokk på Flokk 😁

Til slutt: En konferanse. Tirsdag 29. mars arrangeres NTNU Energy Transition Conference i Trondheim. Her møtes beslutningstakere fra nasjonalt og internasjonalt næringsliv, akademia og politiske organisasjoner for å diskutere omstillingen til et bærekraftig energisystem. Årets tema er «Accelerating Transition» – om hvordan man kan skape fortgang i energiomstillingen. Både IPPCs nyeste klimarapport og usikkerhet i energisektoren grunnet krigen i Ukraina forsterker behovet for akselerasjon.

Dette er sjette året på rad at konferansen gjennomføres. Arrangementet har et hybrid format, og man kan delta fysisk eller på nett. Deltakelse er gratis. Registrer deg her:

Program:

09:00 – Opening Session: Urgent change – speakers from UN, OED, Equinor, NTNU

10:00 – A shift in International Finance: Greenwash or for real? – speakers from PRI, Equinor, NBIM, CICERO Shades of Green, KPMG

12:15 – Rapid Deployment: Behaviour & Technology – speakers from Statkraft, Hydro, SINTEF, SYSTEMIQ, LKAB

14:00 – Regional Innovation Strategies: Opportunities and Barriers – speakers from The European Commission, Carnegie Mellom Uni, Coppe/UFRJ, Shell, FREYR

16:00 – People, Polarisation and Populism – speakers from George Mason Uni, College of Wooster, NTNU

17:30 – Closing Remarks – Asgeir Tomasgard

See also: Detailed program and speaker information, and other related workshops during the entire week.