Ukategorisert

ØK-nytt uke 5

Hei, og god fredag! Fra kommende mandag har vi en ny situasjon ved NTNU, der normalen nå er at man skal jobbe fra campus. En-meteren er fjernet fra auditoriene, slik at normal virksomhet nå kan starte. Det er mye smitte i samfunnet, slik at noen selvsagt må holde seg på hjemmekontoret ved symptomer, men vi går forhåpentligvis nå en ny og mer fysisk vår i møte.

Mandag hadde vi en disputas; Güray Kara. Temaet hans er “Stochastic programming in analyses of flexibility in power systems and markets”. Komiteen besto av Professor George Kariniotakis, MINES ParisTech, France, Associate Professor Trine Krogh Boomsma, University of Copenhagen, Denmark og Professor Anne Neumann, NTNU. Veileder har vært Professor Asgeir Tomasgard, NTNU. Biveiledere var Associate Professor Hossein Farahmand, NTNU, og forsker Paolo Pisciella, NTNU. Gratulerer så mye til dere alle! Her er kandidat og komite:

Vi har fått på plass en ny medarbeider i Fakultetsadministrasjonen fra denne uken: Erlend Tronstad begynte som kommunikasjonsmedarbeider mandag 31. januar. Han kom fra en stilling der han jobbet med kommunikasjon ved Bibliotekseksjon for medisin og helsevitenskap. Erlend skal være vår nettredaktør, og dere vil bli bedre kjent med ham snart. Vi er også i sluttfasen med en seniorrådgiver innen kommunikasjon, som jeg vil fortelle mer om når alt er avklart.

Jeg har også de to siste ukene jobbet mye med campusklyngebrukergruppen, som har voldsomt mange møter med Statsbygg og mottaksprosjektet til NTNU. Onsdag var vi på befaring i Gruva/Oppredningen og studerte et av våre såkalte spesialarealer, med studentinnovasjon i fokus. Dette skal forhåpentlig gjenskapes på en enda bedre måte enn i dag, i det fremtidige Innovasjonssenteret.

Jeg har også kommet i gang med å lede en gruppe som skal utrede økosystemet for studentinnovasjon i alle tre byene våre. Dette er på vegne av hele NTNU, og vi har med faglig ansatte fra MH i Trondheim, IV i Ålesund, AD på Gjøvik, Engage, FRAM, og to studentrepresentanter fra Ålesund og Gjøvik. Tanken er å identifisere suksessfaktorer, manglende virkemidler som kan innføres, kontakt med næringsliv og inkubatorer. Vi skal ikke kopiere hverandres økosystem, men bli inspirert og utvikle hver region på sine premisser. Dette blir bra! Vi skal levere en rapport til prorektor for nyskaping i oktober.

Eksperter i Team skal arrangere en konferanse om tverrfaglig samarbeid i Trondheim i juni, og frist for å sende inn abstract er 8. februar. Les mer her: https://innsida.ntnu.no/start#/feed/1b66e817-80b2-3d0d-a340-60f1cd2a8110/08fb1beb-b604-35c5-a518-ba0f53dc6432

Da håper jeg alle får en strålende fin helg!

Monica