Ukategorisert

ØK-nytt uke 50

Jeg vil starte med to glad-meldinger fra Ålesund: I går fikk vi avklart at TEFT-prosjektet fortsetter i fire år til, som TEFT 2! Det betyr at Sparebanken Møre bidrar med gavemidler i fire år til, og vi kan fortsette dette viktige arbeidet. Omfanget av gavemidler er på omkring 15 millioner kroner. Det er fantastiske nyheter! Jeg skal signere avtalen på vegne av NTNU, og vi skal ha en fysisk markering av dette i Ålesund så fort det er praktisk mulig å få til. Gratulerer så mye til alle på IIF!

Og det stopper ikke der. i I går kom bekreftelsen på at kapasitetsløftet Mennesket i fremtidens havromsoperasjoner (MIDAS) er et av åtte prosjekter som får støtte av Forskningsrådet, og har en totalramme på 36 millioner kroner over seks år. Prosjektet er et samarbeid mellom forskningsmiljø og næringsliv i Midt-Norge, hvor målet er å styrke innovasjonsevnen, utviklingen og eksporten av autonom havromsteknologi. Dette skal gjøres med særlig fokus på design og forretningsutvikling. Det ledes av Ole Andreas Alsos på AD-fakultetet, og består av fem arbeidspakker. En av arbeidspakkene skal ledes fra IIF. Det er veldig gledelig, gratulerer så mye til Hans og resten av gjengen! Det er også verdt å merke seg at leder for klyngen Ocean Autonomy Cluster som er sentral i prosjektet er Frode Halvorsen, tidligere medarbeider på Entreprenørskolen i Trondheim. Du kan lese mer her: https://www.ntnu.no/nyheter/ntnu-far-med-seg-150-bedrifter-i-millionprosjekt%E2%80%AF/

Stipendiat Felipe Van de Sande Araujo på IØT har skrevet en artig blogg om historien og verdien av Bitcoin, les mer her: https://www.ntnu.no/blogger/teknat/en/2021/12/16/bitcoin-history-and-valuation-obverse-and-reverse/

Tirsdag var det disputas på NTNU Handelshøyskolen, som satte punktum for årets svært omfattende doktorproduksjon. Vi endte opp med hele 21 disputaser i 2021! Det slo tidligere toppår (2020), da det ble gjennomført 16 disputaser. Denne siste kandidaten i år var Wei Li, som hadde følgende tittel på sin avhandling: “Transparency and Explainability in Financial Data Science”. Komiteen besto av: Professor Dr. Dogan Keles, DTU, Dr. Alla Petukhina, HTW University of Applied Sciences Berlin og Professor Frode Kjærland. Kandidatens veileder har vært Professor Florentina Paraschiv og biveileder har vært Førsteamanuensis Denis Becker. Her er han sammen med de i komite og blant veiledere som var fysisk tilstede:

Frode Kjærland, Wei Li, Dennis Becker og dispitasleder Thale

På IØT har vi en ny fast ansatt fra 10. januar – Anne Oksfjellelv. Anne er ansatt som rådgiver innen studieadministrasjon.

Ellers har også denne uken vært preget av oppstart av Campusklyngebrukergruppe for Økonomi og innovasjonsklyngen i Hesthagen. Det er et omfattende og litt forvirrende prosjekt som vi bruker litt tid til å komme inn i. Gruppen er siden sist også forsterket med vernelinjen, ved at lokalt hovedverneombud Stein Frydenberg og verneombud på IØT Marit Rødvik er blitt med. Det er svært verdifullt og de bidrar med viktig kunnskap! Jeg er også nå med i en parallell gruppe som ser på innhold og innkjøpsprosess for selve innovasjonssenteret. Jeg håper vi får fremdrift i dette, slik at mye kan avklares i løpet av 2022!

Da gjenstår det å ønske alle riktig god jul og godt nyttår!

Monica