Ukategorisert

ØK-nytt uke 48

Hei, og god søndag! Uken vi snart har lagt bak oss inneholdt ikke mindre enn tre disputaser!

Tirsdag denne uken disputerte Aras Khazal for ph.d.-graden i økonomi og ledelse v/HHS. Bedømmelseskomitéen har bestått av følgende personer: – Professor Dirk Brounen, Tilburg University, Associate Professor Cloé Garnache, OsloMet
– Associate Professor Terje Berg, NTNU
. Professor Jon Olaf Olaussen og førsteamanuensis Are Oust har vært henholdsvis hoved- og medveileder for kandidaten. Tittel på avhandlingen: «Do Energy Performance Certificates Affect Prices: Evidence From the Norwegian Housing Market». Tittel på prøveforelesningen: «Home energy efficiency: capitalisation and the energy efficiency gap. Theory and empirical evidence».

Araz med komite og disputasleder Thale
Araz med veilederne Jon Olaf og Are

Samme dag disputerte også Jone Reinlund Hansen fra IØT. Tittel på avhandlingen er: “Optimization in Roll-on Roll-off Shipping : Applications to ship stowage and single trade ship routing”. Komiteen besto av Associate Professor Dario Pacino, DTU Technical University of Denmark, Research Scientist Elin Espeland Halvorsen-Weare, SINTEF Ocean AS og Associate Professor Anders Nordby Gullhav, NTNU. Veileder for Jone er Professor Kjetil Fagerholt, og med professor Magnus Stålhane som biveileder.

Jone med komite og disputasleder Henrik

Tredje disputas denne uken var på fredag, med Trond Rikard Olsen fra IØT. Tittel var “Team dynamics in the digital age: How the soft parts of teamwork and research can benefit from the hard side of technology and digitalization”. Komiteen besto av Dr. Richard B. Kettner-Polley, USA, Professor Joann Keyton, North Carolina State University, USA og Professor Alf Steinar Sætre fra NTNU. Veileder har vært Professor Emeritus Endre Sjøvold, NTNU, og med Professor Arild Aspelund som biveileder. Her er han med disputasleder Widding og veileder Endre Sjøvold:

Ellers var uken hektisk for min del. Jeg startet i Oslo på mandag, med et møte om den norske modellen og debatt, sammen med NHO-leder Ole-Erik Almlid og LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Spennende og interessant. Derfra var det rett på fly til Ålesund, og strategiseminar med IIF langt ute i havgapet:

Tilbake i Trondheim tirsdag kveld, ledermøte onsdag, og deretter til Gjøvik for nytt strategiseminar! Fagseksjonen der planlegger å bli et institutt i løpet av noen år, og vi brukte torsdagen til å drøfte hva som må gjøres på den veien. Her innledning med Ottar og meg:

Da er det bare å ruste seg for en ny og spennende uke, kun i Trondheim. Aldri en kjedelig dag på Økonomifakultetet!

Monica