Ukategorisert

ØK-nytt uke 47

Hei, og god søndag! Denne uken hadde vi to disputaser! Først ut var Simon Indrøy Risanger på IØT. Hans avhandling hadde tittelen: “Electricity market design and production planning: Improving economic efficiency and supporting the integration of renewables”. Komiteen besto av Professor Christoph Weber, University of Duisburg-Essen, Germany, Professor Mette Helene Bjørndal, NHH og Professor Ruud Egging-Bratseth fra IØT som administrator. Veiledere har vært Stein-Erik Fleten, og biveileder Professor Steven Gabriel, University of Maryland. Gratulerer så mye! Her er Simon med komite og disputasleder Kjetil:

Allerede dagen etter kom en til, også fra IØT. Det var Stian Backe, som hadde følgende tittel på sin avhandling: “Impacts of Neighbourhood Energy Systems on European Decarbonization Pathways”. Komiteen besto av Professor Sonja Wogrin, Graz University of Technology, Austria, Professor Torjus Folsland Bolkesjø, NMBU Norwegian University of Life Sciences og Anne Neumann fra IØT. Veileder for Stian var Asgeir Tomasgard og Magnus Korpås. Her er Stian med både komite og veiledere, og disputasleder Ruud:

Ellers denne uken har vi kommet i gang med arbeidet i den såkalte Campusklyngebrukergruppen vår, som er klynge for Økonomi og innovasjon. Jeg leder gruppen, og har med prodekanene for innovasjon ved IV, IE og NV, flere representanter fra IØT som er det instituttet som skal flytte inn i klyngen, en fra prorektors stab for nyskaping, og studentrepresentant. Vi skal jobbe mye fremover med å klartlegge hvilke behov vi kommer til å ha i den fremtidige campusbebyggelsen på Hesthagen og i Vestskråningen. Det er omkring 20 år siden dette ble utredet første gang, så det er på tide å komme noen skritt videre nå.

Ha en fortsatt fin helg!

Monica