Ukategorisert

ØK-nytt uke 19

Hei, og god lørdag! Det har ikke vært så veldig mye å skrive om de siste ukene, så ØK-nytt har hatt en rolig tid. Vi vender forhåpentligvis snart tilbake til en mer normal tilværelse.

For de fleste av oss har nok denne korona-tiden artet seg i bølger. I starten var det hektisk aktivitet for å håndtere den nye situasjonen. Så opplevde vi voldsom fremdrift på bruk av digitale verktøy, og vi var imponerte over alle som over natten gikk over til å innføre digitale forelesninger. Vi opplevde at noen møter ble mer effektive enn før, og vi sa til hverandre at vi lærer mye i disse dager som vi må ta med oss videre inn i den nye tiden etter korona!

Men de siste ukene har jeg inntrykk av at stemningen har snudd, og at vi nå først og fremst savner kolleger og venner, vi savner kontoret, vi savner lunsj med andre mennesker i samme rom, ikke som små ikoner på en skjerm. Vi savner de uformelle møtene, vi savner å slå av en tilfeldig prat i gangen på vei til og fra. Vi treffes ikke lenger tilfeldig, vi må avtale å møtes – digitalt. Akkurat det utgjør en stor forskjell, vi er vant til å tenke at det eller det temaet som er sånn halvviktig, det kan jeg ta opp med kollega x neste gang vi støter på hverandre. Men vi støter ikke på hverandre i koronatiden. Vi må gjøre avtaler. Og så viktig er kanskje ikke det temaet vi skulle ta opp, så det blir liggende, og til slutt avglemt. Sjarmen ved dette livet har nok tapt seg mye, som en kommentator skrev i dagens Adresseavis – hva er egentlig stas med å sitte og stirre på en skjerm?

På torsdag kom det beskjed fra regjeringen om at samfunnet gradvis skal åpnes opp, og i hvilken rekkefølge dette skal gjøres. Mange ble glade, mange andre ble svært frustrerte fordi deres yndlingsaktivitet lå langt nede på lista og ikke åpner før mot slutten av perioden. Sosiale media koker om ulike varianter av opplevd urettferdighet: Hvorfor skal bingohaller åpne før treningssenter, hvorfor åpner puber og restauranter før skoler osv osv. Det hjelper ikke på frustrasjonen at vi får vite at prioriteringene har vært ulike hos Folkehelseinstituttet, i departementene og i Helsedirektoratet. Men vi må nok bare smøre oss med den siste lille rest av tålmodighet vi måtte ha igjen! Og vi må igjen huske hvorfor vi gjør dette, noen vil ikke tåle å bli smittet, og helsetjenestens kapasitet er fortsatt en knapp ressurs.

For vår del skal vi åpne opp universitetene gradvis. Beskjeden fra vår statsråd var at omkring 25-30% av studentene kunne vende tilbake, og en uspesifisert del av de ansatte. Mange hadde nok håpet på at dette kunne skje raskt, men sentral beredskap og rektoratet ved NTNU har lagt opp til følgende prosedyre, som er nærmere beskrevet i en melding som ble lagt ut på Innsida i går: https://innsida.ntnu.no/start#/feed/

Vi i ledelsen på fakultetet skal ha møter om dette til uken, vi skal også ha møte med instituttlederne, vi skal gjøre den gradvise åpningen trygg i forhold til smittevern og retningslinjer, og vi skal gjøre det så raskt som vi kan få lov til. For å si det sånn: Det skal ikke stå på oss!

Jeg har fått et par nyheter fra dere denne uken. Først vil jeg gratulere Per Bjarte med utnevnelsen som ett av to norske medlemmer i Management Committee i COST Fintech and Artificial Intelligence in Finance innenfor EU-systemet. Den andre er Thomas Ågotnes, Universitetet i Bergen. Det er anledning for flere (i NTNU og for øvrig) til å engasjere seg etter hvert i Working Groups. «In addition to the Management Committee, Norway may participate with up to two participants in each of the action’s working groups (WG). In this regard, you are encouraged to work towards the inclusion of other relevant research communities.”

På Gjøvik jobbes det fortløpende med nybygg som vårt fagmiljø skal flytte inn i. Arbeidet skrider fremover, og dette var en artikkel fra Oppland Arbeiderblad denne uken:

Fra Oppland Arbeiderblad 5. mai

Vi fikk også et nytt forskningsrådsprosjekt: Prosjekttittel: FABL – Faster Assembly by Learning. Finansieringskilde: NFR, og prosjekttype Innovasjonsprosjekt for næringslivet. Slike prosjekt ledes av en bedrift, og dette er Hapro AS, i Innlandet. Øvrige partnere er IDT Solutions, Forestia, Sykehuset Innlandet, Lean Lab og NTNU. Prosjektet skal bidra til å øke læringshastigheten i montasjeavdelinger i teknologisk drevet industri 4.0 miljø. Hovedmålet er å skape konkurransekraft ved økt læringstakt for mellomstore norske bedrifter med hjelp av digitale læringsteknologier. Omfang: 20 mill. hvorav i overkant av 5 mill til NTNU IØT-G. Prosjektleder: Halvor Holtskog. Gratulerer så mye til fagseksjonen på Gjøvik!