Ukategorisert

ØK-nytt uke 50 og 51 – god jul!

Hei alle sammen! Da begynner julefreden så smått å senke seg, det er i alle fall ikke lenge til! Jeg har tenkt å bruke morgendagen til julesysler, så dette er min siste arbeidsdag i 2019. Nesten, da. Kommer til å følge med litt på digitale plattformer selvsagt. Det har skjedd litt de to siste ukene av året også:

Den 11. desember hadde vi besøk av byhistoriker Terje Bratberg i seminaret Kost og nytte. Dette markerte dåpen av bygget vårt: Adolf Øien-bygget. Terje har skrevet biografien om Adolf Øien som kom ut i 2018 i forbindelse med 100-årsjubileum for hans død og opprettelse av det viktige testamentet. Uten det hadde vi nok ikke hatt noen handelshøyskole! Det ble en fornøyelig time, med masse godbiter fra et mangfoldig liv med handel, industri og entreprenørskap. Her introduserer jeg Terje:

Terje Bratberg på Økonomibiblioteket

Sist fredag fikk vi en gladnyhet fra Gjøvik: IØT-G er med på et samarbeidsprosjekt med Sintef Manufacturing:  Pathways to sustainable post-consumer plastics, beløp til IØT-G er på 3,5 mill. Gratulerer så mye til Sigurd Vildåsen!

Vi har også fått et tilsagn fra Forskningsrådet, kompetanseprosjekt, med tittelen «Planning Clean Energy Export from Norway to Europe». Prosjekteier er Sintef Energi, mens prosjektleder på NTNU er Asgeir Tomasgard. IØTs budsjettandel er på 3,5 mill.

Og det stopper ikke der. Henrik Andersson og Kjetil Fagerholt, begge professorer på IØT, er med på Urban Sharing AS sin søknad til Pilot – T i Forskningsrådet som fikk tilslag. NTNUs andel er på 3 mill.

Et samarbeidsprosjekt mellom tre fakulteter har også gitt resultater. Veidirektøren har besluttet å bevilge 5 MNOK for 2020 og høyere beløp de påfølgende år slik at NTNU kan komme igang med 7 stipendiatstillingene knyttet til samferdselsforskning. Tre er på IV, tre på IE og en på ØK, nærmere bestemt på ISØ! Det er tidligere dekan på Fakultet for Ingeniørvitenskap Ingvald Strømmen som har fått dette frem, og prodekan Jon Olaf har vært koblet på fra oss i oppstarten. Dette blir fantastisk spennende!

Det blir litt endringer innenfor HR-gruppen vår på fakultetet fra 2020. Som de fleste vet går Reidun E. Gjerde av med pensjon i slutten av januar 2020. Fra 2.januar er Ragnhild Sunde på plass hos oss. Ragnhild er 30 år, og utdannet psykolog fra UiO. I dag jobber hun i Stamina Helse (bedriftshelsetjeneste) og har gjennom det jobbet med et bredt oppgavespekter. Ragnhild skal jobbe som HR-konsulent for HHS og ISØ. I tillegg vil hun få oppgaver på IA- og HMS-området. Vi ønsker Ragnhild velkommen til fakultet for økonomi, og takker Reidun som mye for innsatsen allerede nå, selv om vi beholder henne ut januar.

Ragnhild Sunde

I dag fikk vi en ny professor på ØK: Magnus Stålhane ved Bedøk-faggruppen på IØT ble funnet kompetent av sakkyndig komite, og dette ble godkjent i Ansettelsesutvalget på fakultetet. Gratulerer så mye til Magnus!

Da håper jeg alle får fine og rolige juledager. Tusen takk for innsatsen i 2019, og vi sees snart!

Monica