Ukategorisert

ØK-nytt uke 42 og 43

Hei, og god søndag! Det har skjedd litt av hvert de siste ukene (også). Den 17-19 oktober arrangerte NTNU Handelshøyskolen en samling i PhD-kurset Researching Accounting and Change – Qualitative Approaches. Dette kurset er på 7,5 studiepoeng og har blitt gjennomført over tre semester med innlevering av studentarbeid for hver samling og et større skriftlig arbeid for kursgodkjenning januar 2023. Dette er et samarbeid med Copenhagen Business School og Høgskolen Innlandet. Samlingene har vært i København, Lillehammer og nå i Trondheim. Faculty har vært professorene Peter Skærbæk, CBS & NTNU Handelshøyskolen, Kjell Tryggestad  Høgskolen Innlandet og NTNU Handelshøyskolen og Inger Johanne Pettersen NTNU Handelshøyskolen. Studentene kommer fra universitet i Finland, Sverige, Danmark og Norge. Her er gjengen samlet:

På Gjøvik har masterstudentene ved Master i industriell innovasjon og digital sikkerhet fått mulighet til å besøke The Plus – verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk. Fabrikken ligger i Magnor og er eid av næringsminister Jan Christian Vestres familie. Bedriften imponerte med design, arkitektur, profesjonelle ansatte og bærekraftig høyeffektiv produksjon. Studiebesøket var relevant og knyttet til masteremnene Sirkulær økonomi og bærekraft (IDS 4004) som undervises på Gjøvik:

Vi holder oss fortsatt på Gjøvik: Forskningsprosjektet FAbL (Faster Assembly by Learning – IPN prosjekt) prøver podkaster for læring og har tidligere prøvd også VR og AR-teknologi. Det er spilt inn fire podkaster, som eksempler på samarbeid mellom NTNU og næringslivet. Podkastene blir en del av undervisningsmateriell i emne SMF2298 Teknologiledelse. Det er spilt in kort Intro og 4 episoder (hver episode er 18 minutter) – diskusjon mellom student Ida Turi og Lean koordinator i Hapro Electronics Kent Roger Buajordet om tema fra teknologiledelse. Kanskje som inspirasjon til andre kolleger? De kan høres her:

Intro

Episode 1: Introduksjon og markedsposisjon

Episode 2: Lean, flaskehalser og effektivitet

Episode 3: Prognoser og prosjektstyring

Episode 4: Verdikjedestyring/ledelse/bærekraft

Tilbake til TRondheim: Den populære foredragsserien «Kost og nytte» er i gang igjen. Det var smekkfullt hus i Økonomi-biblioteket torsdag, da Jon Olaf Olaussen analyserte forslaget fra regjeringen om grunnrenteskatt for oppdrettsnæringa, med tittelen «Slukkes lysene langs kysten?». Det korte svaret er: Neppe! Neste foredragsholder i serien er Julia Bondeli fra IIF, onsdag 23. november.

Forrige uke arrangerte vi en samling for fakultetets teknisk/administrative ansatte, med temaet: Ett fakultet. Sterke enheter. Sterke koblinger. Etter to lange år med korona uten å møtes, og med mange nyansatte i denne gruppa, var det på tide med et treff, bli bedre kjent, og å styrke både relasjoner og koblinger. Det ble en flott dag med mange gode diskusjoner som vi tar med oss i vårt videre arbeid!

Koret Ekho (kvinnelige ind.øk-studenter) dukket opp og bidro til ekstra god stemning.

Teknisk-administrative ansatte på ØK

Jeg brukte noen dager i uken som gikk på Raufoss og Gjøvik. Jeg deltok blant annet på Innlandets industrikonferanse, som hadde storfint besøk av næringsminister Jan Christian Vestre. Jeg lurte meg også til et frokostmøte med ham først, sammen med folk fra Raufoss Jern & Metall:

Da håper jeg alle får en fortsatt fin søndag!

Monica