Ukategorisert

ØK-nytt uke 35

Hei og god helg! Da er semesteret godt i gang! I uke 33 hadde vi immatrikulering for alle tre campus, der alt gikk etter planen. Rapport fra fadderuker er at det er mindre bråk enn i fjor, og de studentene på fakultetet jeg har snakket med er alle fornøyde med oppstart.

Jeg har fått en spesifikk rapport fra oppstarten i det nye masterstudiet Bærekrafts-, arbeidsmiljø- og sikkerhetsledelse  – eller BAS. På sin første dag tok fagstaben dem med på bedriftsbesøk hos Trondheim Renholdsverk og hos HENT. Begge bedrifter var strålende fornøyde med å få besøk, i følge mine kilder. Først fikk de set hvordan Trondheim Renholdsverk arbeider med at håndtere avfall som en ressurs som skal genvinnes, samtidig som de ivaretar arbeidsmiljø og sikkerhet for sine ansatte. Efter felles lunch mellem fagstab og studenter fikf de en indføring i HENTs fokus på praktisk HMS arbeid da vi besøkte dem på byggeplassen i Holtermansveien. Her er gjengen på bedriftsbesøk:

Selv tilbrakte jeg nesten hele den uken i Arendal, med diverse debatter og møter, noe som var særdeles nyttig og interessant. Blant annet en debatt om ledelse i Forsvaret kontra ledelse i privat sektor, med den noe tabloide tittelen «Bør Forsvaret stramme opp næringslivslederne?»:

Uka etter var jeg også på farten, med åpning av Sunde-bygget i Ålesund, med studentboliger, treningsstudio og areal for studentinnovasjon:

Denne uken startet i Oslo, med mitt første møte som leder i Universitets- og Høgskolerådet fagstrategiske enhet for økonomi og administrasjonsfag: UHR-ØA. Vi er fem i arbeidsutvalget, foruten meg har vi med en representant en fra NHH, Nord, Østfold, Kristiania og studentrepresentant fra NSU. Spennede arbeid, blant annet skal vi evaluere BØA-planen som ble vedtatt i 2018.

En fersk nyhet fra ISØ: De har nettopp etablert en ny pris, for beste masteroppgave levert ved instituttet. Det er tenkt som en årlig kåring blant oppgavene som leveres inn i juni. En komité bestående av to faste vitenskapelig ansatte ved instituttet vurderer oppgavene, og vinneren får 5000 kr, samt muligheten til å presentere oppgaven sin på et arrangement ved instituttet. Nå er nettopp den aller første vinneren kåret. Planen er at han kommer til Trondheim 22. september for å presentere oppgaven sin på opptstartsseminaret for studenter som skal skrive masteroppgave våren 2023. Tema er «Effekt av økt elbiltetthet på kostnader i det lokale distribusjonsnettet», mer info ligger her: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/3004198

Vi har en ny ansatt på IØT: Pedro Crespo del Granado startet  i fast stilling som førsteamanuensis i operasjonsanalyse 1. august. Han er imidlertid ikke ukjent for oss, han har tidligere jobbet som forsker ved IØT, og har blant annet en imponerende liste over EU-prosjekter!

HHS rakk ikke å feire med «Kasper-kake» i vår, men tok det igjen på torsdag. Gratulerer så mye:

Neste uke har vi strategisamling for Eksperter i Team, som jeg skal delta på. Vi har også to dager med ledersamling inkludert nestlederne på institutter og enheter, der vi skal diskutere arbeidsfordeling og samarbeid på kryss og tvers.

Da håper jeg alle får en god helg!

Monica