Ukategorisert

ØK-nytt uke 23

Hei og fortsatt god helg! Det har skjedd mye i det siste. Den 2. juni var det TEFT-symposium i Ålesund. Her ble ny TEFT-avtale mellom NTNU og Sparebanken Møre markert med flotte taler om samarbeid mellom akademia og næringsliv. Videre besto programmet av panelsamtale, spennende foredrag fra Inge Furre, Lars Oxelheim, Ainur Begim og Lars Ole Hjelkrem. I tillegg ble det endelig anledning til å gi velfortjent heder og ære til Øyvind Helgesen, som i en årrekke har bidratt til å bygge opp økonomi-utdanningen i Ålesund. I den forbindelse holdt Erik en veldig fin tale om Øyvind som venn og kollega, og det var mange nikkende hoder i salen da han snakket om Øyvind som miljøbygger og samarbeidspartner. Her er Øyvind i sving:

Den 7-9 juni ble det arrangert nordisk Ph D kurs «Researhing Accounting Change» i København/ Copenhagen Business School -CBS- nå 7-9. juni. Dette er et samarbeid mellom CBS, NTNU Handelshøyskole og Høgskolen Innlandet. Fra NTNU Handelshøyskolen deltar professor Inger Johanne Pettersen, og PhD studenter fra alle nordiske land er representert. Samarbeidet støttes av Nordic Academy of Management. Her ser vi dem:

Torsdag sist uke startet vår nye prosjektøkonom Britt Anna Skjærmoen. Hun kommer fra en tilsvarende rolle i NV-fakultetet. Tidligere har hun jobbet med både regnskap og revisjon, og er dermed en erfaren økonom. I forbindelse med at vi nå øker vår kapasitet innen prosjektøkonomi, går vi gjennom prosjektporteføljen og ser på omfordeling av noen av prosjektene. Vi tar da også hensyn til hva som er hensiktsmessig arbeidsform i de nye systemene (BOTT ØL) slik at vi er best mulig rigget for overgangen som kommer ved årsskiftet. I løpet av de neste ukene kan det bli noen endringer i oppfølging av prosjekter, slik at noen prosjekter blir koblet mot en annen prosjektøkonom enn i dag. Målet er at vi skal kunne følge opp den enkelte prosjektleder enda tettere enn i dag, og samtidig kunne håndtere en vekst i prosjektporteføljen. Her er Britt Anna, velkommen så mye til oss!

Spenningen var stor da vinneren av «Norges Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd» ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap 8. juni. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU i Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk.  to dager til ende har studentinnovasjon og skaperglede blitt feiret, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll. Gjennom seieren i NM blir MMEDS SB også representant for Norge under EM for studentbedrifter i Tallin i Estland i juli. Her er det kvinnesterke laget:

Samme dag som denne nyheten kom ut fikk jeg markert det på best mulige vis, med felles båttur til Hjørrungfjorden for alle ansatte på NTNU i Ålesund. Det var Annik som arrangerte og hadde rollen som Kaptein. Rektor Anne Borg og jeg bare begge med på ferden:

NTNU Handelshøyskolen arrangerte en internasjonal workshop på Hovde gård, Brekstad 31.mai – 2. juni. Workshopen er en del av aktiviteten i Senter for innovasjon & økonomistyring/offentlig sektor. 18 deltakere presenterte og diskuterte  11 forskningsarbeid og publiseringer. Nettverket inkluderer foruten  NTNU kolleger fra Sverige, Danmark og England og omfatter institusjoner som Norges Handelshøyskole, Nord Universitet, Universitetet i Tromsø/Harstad, Høgskolen Innlandet, Copenhagen Business School, University of Exeter, University of Edinburgh Business School og London School of Economics. Her er de på Hovde gård:

Et nyhetsoppslag i NRK sist uke: Forskere roper varsko om plastavfallet i verden. Slik mener de vi må ta tak i problemet. Forskere fra Salt, Niva og NTNU er bekymret når det gjelder utfordringene med plast i naturen. Men de har også forslag til hva som bør gjøres med problemet. – Vi kan ikke fortsette å klappe oss på skuldra så lenge vi kildesorterer og sender plastavfallet videre, sier Vilma Havas. Hun er forsker ved kunnskapsbedriften Salt i Lofoten. Sammen med Jannike Falk-Andersson fra Niva og Paritosh Deshpande NTNU publiserte Havas nylig en artikkel om hva vi vet om resirkulering av plast. Paritosh jobber på HMS-gruppen på IØT. Les mer her: https://www.nrk.no/nordland/forskere-roper-varsko-om-plastavfallet-i-verden.-slik-mener-de-vi-ma-ta-tak-i-problemet-1.15987182

Til slutt noen flere bilder fra den felles utmatrikuleringen sist fredag, som ble et mektig skue med mye folk, bortimot 7-8000 tilstede på campusplena:

Og fire svært fornøyde dekaner hørte på kor og taler fra studentene: