Ukategorisert

ØK-nytt uke 8/9

Hei, og god lørdag! Det er triste tider om dagen, med krigen i Ukraina og en svært spent situasjon i Europa som bakteppe. På ØK har vi ansatte og studenter fra både Ukraina og Russland, og vi gjør så godt vi kan for å ivareta dem på en best mulig måte i en krevende tid. Instituttlederne har hatt individuelle samtaler med dem, og vi legger til rette for at dagene fremover skal kunne oppleves så normale som mulig. Flere har venner og slektninger i hjemlandet som er i en svært vanskelig livssituasjon, og det er ikke rart om det også preger hverdagen her i Norge. Vi føler med dere, og håper inderlig at konflikten demper seg og at det igjen er mulig å se for seg en løsning hvor det ikke er makten som bestemmer.

En viktig nyhet fra de siste ukene er at det nå er besluttet et lederskifte ved fagseksjonen vår på Gjøvik. Fra 1. april går Eirik Hamre Korsen inn som leder av fagseksjonen, mens Ottar Henriksen går over til å være nestleder. De vil samarbeide tett med resten av ledergruppen og alle andre ansatte på Gjøvik i retning målsetningen om å bli et institutt. Jeg kommer til å jobbe tett sammen med dem i tiden fremover, i det viktige arbeidet som står foran oss. Lykke til, Eirik!

Eirik, ny fagseksjonsleder på Gjøvik fra 1. april

Torsdag denne uken deltok jeg på IØTs felleslunsj, der undervisningspriser ble delt ut. I alt syv priser i ulike kategorier. I kategorien undervisning for studenter ved andre studieprogram enn IØTs egne var det to priser, som ble utdelt til Eirik Albrechtsen og Aud Marit Wahl. Begrunnelse: Eirik er en god formidler og klarer å få til interessante koblinger mellom forelesningene og øvingene. Han er tett på studentene med støtte og hjelp, og har god kontakt med referansegruppen og er flink til å gjøre justeringer underveis. Aud Marit er dyktig til å organisere, og sørger for at forelesninger fungerer og at øvingene er relevante, både i forhold til arbeidslivet og pensum.

Fire av prisene er til undervisere på egne emner i egne studieprogram. Her er det studentene selv som nominerer kandidater, og ITV-ene som plukker ut den beste kandidaten blant de nominerte.  Vinnerne her ble følgende:

Hanne Finnestrand. Hanne er en flink formidler med relevante eksempler, stor forståelse for studentenes ståsted og aktive forsøk på å møte dem der de er. Hennes engasjement og omtanke for studentene går igjen. I tillegg jobber hun samvittighetsfullt med referansegruppen, noe som oppleves som særlig positivt. Maria Lavrutich. Maria er engasjert og bryr seg om studentenes læring, og går ofte «den ekstra milen» for sine studenter. Hun forbereder seg godt til forelesningene og vi får som resultat svært gode forelesninger! Hun jobber hardt med å gjøre forelesningen interessant og bruker en sunn pedagogisk tilnærming når hun skal formidle vanskelige konsepter. Hun oppleves som en inspirerende rollemodell!

Alireza Ashrafian: Alireza er en person som har en stor lidenskap for det han lærer bort, han bryr seg om studentene og har alltid tid til veiledning eller en prat om det er behov for det. Alireza holder spennende forelesninger med relevante eksempler fra næringslivet og har gode forelesningsnotater for videre lesning. Eksamensoppgavene og øvingsopplegget han lager er alltid skreddersydd for temaene som har blitt gått igjennom i semestrene, og de er utfordrende, men rettferdige. Alireza er en veldig god foreleser, som stiller høye krav samtidig som han hjelper studentene å nå dem.

Dag Håkon Haneberg. Dag Håkon går langt og lengre enn langt hva som er forventet av fagstab og bruker gjerne av egen tid for å hjelpe studentene. Han tilrettelegger for interaksjon og åpne refleksjoner knyttet til tematikken i forelesningene, noe som engasjerer studentene til å delta aktivt i timene hans. Han evner i stor grad å skape en effektiv læringsarena som gjør at studentene ikke ønsker å gå glipp av forelesningene han har. Dag Håkon er en kjempegod støttespiller og mentor.

Den siste prisen er for beste veileder, og der har alle masterstudenter mulighet til å gjøre nominasjoner. Det kom inn 24 nominasjoner til årets veileder. Vinneren var Kjetil Fagerholt. Kjetil er alltid tilgjengelig for mastergruppene han veileder. Han setter av tid til regelmessige og produktive møter, og viser genuin interesse for både den overhengende tematikken i oppgaven og de spesifikke detaljene som diskuteres. Terskelen for å sende ham spørsmål mellom møter er særdeles lav, og han svarer alltid i løpet av kort tid med gode og reflekterte tilbakemeldinger. Disse tilbakemeldingene kan gjelde alt fra de grove linjene til enkle skrivefeil. Kjetil har også utømmelig kunnskap på det relevante fagfeltet, i tillegg til generell ekspertise på hva som gjør en masteroppgave god. I tillegg er han en veldig hyggelig person som også tar seg tid til å slå av en prat om andre ting enn selve arbeidet.

Aud Marit var ikke til stede under felleslunsjen, men de øvrige seks ble foreviget her:

Fra venstre: Kjetil, Hanne, Eirik, Dag Håkon, Maria og Alireza

Gratulerer så mye til alle prisvinnerne, og fortsatt riktig god helg!

Monica