Ukategorisert

ØK-nytt uke 46

Hei og fortsatt god helg! Denne uken hadde vi doktorpromosjon, og æresdoktor denne gang var foreslått av ØK! Selve doktorpromosjonen gikk over to dager i hovedbygningen, hvor til sammen 433 ferske doktorer fra det siste året ble promotert. 107 nye doktorer fikk diplomen sin torsdag, og 120 mottok den på fredag. Mange deltok også via stream. Det var som vanlig et storslått og flott arrangement.

På fredag var det også ekstra stas for oss fra økonomifakultetet fordi vi fikk oppnevnt en ny æresdoktor, professor James Robinson. Professor Ragnar Torvik (ISØ) holdt en flott og engasjert tale for Robinson, hvor han vektla hvorfor og hvordan Robinson har blitt en av verdens mest betydningsfulle samfunnsforskere. Robinson kvitterte med en glitrende takketale hvor han uten tvil inspirerte de nye doktorene på sin vei videre i karrieren. I forkant av seremonien ble det også avholdt en flott og hyggelig middag for den nye æresdoktoren torsdag kveld på Lerchendal gård. Jeg var på dekansamling i Ålesund, så det var prodekan Jon Olaf som representerte oss på disse to dagene. Her er et bilde fra middagen dagen før promosjonen:

Rektor Anne Borg, James Robinson og Ragnar Torvik

Noen bilder fra selve doktorpromisjonen:

Her er aulaen pyntet til fest!
Ragnar holder introduksjontale om James Robinson
Utdelingen er foretatt, stor stas!

Mens alt dette foregikk var jeg og fire andre dekaner på samling i Ålesund, så dette var nok på mange måter prodekanenes dager! Vi hadde fine dager med strategiutvikling, i regi av viserektor Annik Fet. Her er vi alle fem dekaner, viserektor og de fem instituttlederne i Ålesund. Den observante leser av bloggen vil se av håret til noen av oss at det blåser ganske friskt på Nordvestlandet denne formiddagen, noe som skulle komme til å få betydning for flyreisen hjem. Men her er jeg fortsatt lykkelig uvitende om det:

Her er Hans og jeg i litt mer behagelige omgivelser innendørs. Hans har foreøvrig nylig begått en publikasjon på det prestiskefylte nivå ABS 4*, noe som vil utløse fakultetets publiseringspris! Tidsskriftet er MISQ, som ligger på Financial Times top 50. Gratulerer så mye med det!

Riktig god søndag videre!

Monica