Ukategorisert

ØK-nytt uke 41/42

God lørdag alle! Det har skjedd litt av hvert de to siste ukene. Onsdag og torsdag denne uka gikk NTNU Business School Conference av stabelen på Britannia hotell. Denne konferansen bærer sterkt preg av å være workshop, og deltakerne har jobbet hardt med å utvikle paper i to parallellsesejoner innen et bredt spekter av tematikker i økonomistyring, ledelse, finans og bolig. PhD-studentene har et spesielt fokus disse dagene, og de har fått god oppfølging fra egne discussants og andre erfarne forskere i rommet. Det har også vært mange spennende key-note-foredrag fra Professor Christian Ewald fra Adam Smith Business School ved University of Glasgow, Professor Dag Einar Sommervoll fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet, Professor Irvine Lapsley fra University of Edinburgh og Professor John Burns og Senior Lecturer Stephen Jollands fra University of Exeter. Utover disse og egne ansatte ved NTNU, har konferansen hatt deltakere fra University of St. Gallen, Nord universitet, Norges Handelshøyskole, BI, University of Reading, Stockholm School of Economics, Copenhagen Business School, Universitetet i Gøteborg og London School of Economics. Mange av bidragene fra tidligere konferanser har funnet sin vei til gode journaler, og dette vil nok skje også etter årets konferanse. Noen bilder fra begivenheten:

Programmet for konferansen
Per Christian Ahlgren presenterer paperet som han skriver sammen med Professor Johnny Lind fra Stockholm School of Economics: Business deals and joint value creation – the role of value measuring in an interactive setting
Stipendiat ved Handelhøyskolen, Ishwar Khatri presenterer sitt paper: Corporate Innovation, Board gender diversity and firm value.

Vi har fått en ØK-er inn i de innerste sirkler i styringen av landet! Ellen Reitan skal i perioden 25.10.21 til 31.03.22 vikariere som politisk rådgiver for Eigil Knutsen, leder av finanskomiteen på Stortinget. Hun skal altså jobbe tett med det som skal lose gjennom budsjettprosessen i Stortinget. Ansettelsesforholdet vil være hos Arbeiderpartiets stortingssekretariat. Ellen er til vanlig doktorgradsstipendiat ved Institutt for samfunnsøkonomi. Gratulerer så mye med spennende oppgaver, Ellen!

Ellen Reitan, rådgiver på Stortinget!

IØT gjennomførte mandag og tirsdag et PhD-seminar på Brekstad. IØT har nå totalt 92 ph.d. kandidater! Det som er ekstra flott er at kjønnsfordelingen er tilnærmet perfekt, med 43 kvinner og 49 menn. Etter rapportene jeg mottok har seminaret vært svært vellykket! Her er hele gjengen samlet:

Et av våre mange BOA-prosjekter, «Wondrest» har fått positiv omtale i Gemini: «Kunsten å halvere miljøavtrykket til en seng». Oda Ellingsen som jobber i Kongsberg Gruppen og har en forskerstilling hos oss er intervjuet: https://gemini.no/2021/03/milojavtrykk-kunsten-a-halvere-miljoavtrykket-til-en-seng/

Det står også mer om bedriften Wonderland som vi samarbeider mye med her: https://www.tu.no/artikler/sengeprodusenten-reddet-av-roboter/514129?fbclid=IwAR1rvHSMpmha3CVGZpV9wYP_fdGmAmNJ6qqacBQrvBelJKUIJhrEjkQTRz0

Ellers deltok jeg på Innlandets Industrikonferanse denne uken, ekstra stas fordi industriparken på Raufoss fyller 125 år siden den spede begynnelse med Rødfos Patronfabrik i 1896. Jeg snakket om et av mine favoritt-tema, den norske modellen inn i en ny tid:

Og med det vil jeg ønske alle en fortsatt riktig fin helg! Send meg gjerne bilder og tekst om smått og stort som skjer, så blir det med neste gang!