Ukategorisert

ØK-nytt uke 39/40

Vi har siden sist fått en ny kollega. Ann Elida startet som førsteamanuensis i teknologibasert entreprenørskap 1. oktober. Har vært postdok nå ved IØT siden oktober 2020, før det stipendiat ved samme institutt. Velkommen så mye til oss!

Torsdag 30/9 og fredag 1/10 var jeg på Gjøvik. Jeg er med i en komite som skal arrangere et årlig Johan Castberg-seminar fra 2022, og vi hadde en liten generalprøve på torsdag, i Arbeidersamfundet på Gjøvik, med et forerag om Castberg og fredssaken, knyttet til hans rolle i begivenheter etter første verdenskrig som førte frem til Folkeforbundets opprettelse. Ordfører på Gjøvik, Torvild Sveen, er svært sentral i dette arbeidet, sammen med Mjøsmuseet og NTNU.

Jeg fikk en befaring sammen med Ottar i det snart nye bygget Topas som vi skal flytte inn i fra februar 2022:

Ottar foran Topas-bygget, der vi skal inn i 3. etg fra februar 2022

Fredag på Gjøvik fikk jeg delta på en stor begivenhet: Utdeling av pris for beste bachelor-oppgave fra i vår. Dette er en tradisjon på Gjøvik siden 2001, og det deles ut en pris for hvert fakultet, i alt 5. Ikke bare fikk jeg delta, jeg fikk være prisutdeler! De to studentene som vant pris var på bachelor-programmet Flex, som er BØA nettbasert over fire år. Oppgaven er forankret innen markedsføring- og merkevarebyggingsteori. Studentene utforsker innholdsmarkedsføring i en ny digital kanal. Oppgaven konsentrerer seg om markedskommunikasjon, hvor spredningen av budskapet bokstavelig talt kan gå «viralt». Studentene var: Victoria Brenden Nyfløt og Jørgen Kristoffer Sæther, for oppgaven: «Innholdsmarkedsføring på TikTok. En narrativ studie av opplevelsen til noen av Norges mest fulgte bedriftsprofiler på TikTok.» Her er de stolte prisvinnerne:

Victoria og Jørgen mottar blomster og diplom, og en gavesjekk 🙂

Denne uken har vært full av begivenheter, knyttet til første Fakultetsstyremøte i det nye styret vårt. Vi hadde en velkomstmiddag på onsdag kveld, med styre- og vararepresentanter og instituttledere. Torsdag var det styreseminar, også med vararepresentanter. Tilbakemeldingen tilsa at dette ble svært vellykket og en god start!

Torsdag fikk vi dessuten en skikkelig gladnyhet, om Bærekraftsstipendiater! I vår ble det som kjent lansert en strategisk satsing på NTNU gjennom en utlysning av 40 stipendiater på bærekraft. 30 av disse var øremerket MNT-fag, mens de resterende 10 skulle gå til HumSam. En forutsetning for søknadene var tverrfakultær forankring. Etter NTNUs fordelingsnøkkel var 2 av disse stillingene øremerket økonomifakultetet, en på MNT og en på HumSam.

Våre fagmiljøer har kastet seg rundt og deltatt på hele 17 av de 60 søknadene som kom inn. Og vi hadde braksuksess med våre søknader! «Kilder» fra evalueringsmøtene røper at økonomifakultetet var involvert i nær sagt alle søknader som fikk god score, og med en kvote på kun to stipendiater, ble det en umulig kabal å få til å gå opp. For gikk en nedover på lista dukket økonomifakultetet også opp på de nest høyest rangerte søknadene. Enden på visa var at det måtte både forhandlinger og ekstra stipendiater til fra både NTNU Bærekraft, NTNU Energi, NTNU Havrom og rektor. Økonomifakultet går også inn med 1 ekstra stilling, men ender altså opp med å få totalt 6 nye bærekraftsstipendiater i stedet for 2. Totalt er vi involvert i 5 av de 9 prosjektene som fikk finansiering!

Dette er strålende nyheter og vi gratulerer de involverte: Siv Marina Flø Grimsmo (IIF) som er prosjektleder på prosjektet ­– Combining skills to identify the «Sweet Spot» to solve marine plastic pollution in Norway? Her er også Paritosh Deshpande (IØT) involvert og økonomifakultetet får to stipendiater på prosjektet. Videre får Verena Hagspiel (IØT) en stipendiat på det HF-ledede prosjektet – The Deep Dilemmas: Deep Sea Mining for the new Deep Transition? (TripleDeep), Stein-Erik Fleten (IØT) får en stipendiat på det IV-ledede prosjektet – Sustainable hydropower development and reservoir management as an enabler of the renewable energy transition and an accelerator to meet the UN Sustainable Development Goals (SDGs), Elli Verhulst (IØT-EiT) får en stipendiat på det NV-ledede prosjektet – Developing a Holistic Ecosystem for Sustainable Repurposing and/or Recycling of Lithium-ion Batteries (LIBs) in Norway and EU, og Ottar Michelsen (IØT) får en stipendiat på det NV-ledede prosjektet – Nature-based solutions for land use transitions towards more sustainable societies.

Vi fra fakultetet gratulerer og synes det er spesielt hyggelig at et av prosjektene har prosjektleder fra ØK, nemlig Siv Marina på IIF, og ikke minst at EiTs satsing på forskning kaster av seg gjennom Ellis søknad.

Som alltid er det noen som vil være skuffet, og med god grunn, for her fikk de fleste søknadene vi var involverte i meget god score, men 6 av en kvote på 2 er nok mer enn vi kunne håpe på😊 Summa sumarum er det tydelig at vi allerede er langt framme på bærekraftsforskning, helt i tråd med vår strategi.

Da håper jeg alle fortsetter å ha en god helg!

Monica