Ukategorisert

ØK-nytt uke 38

Hei, og god fredag! Dette er en spesiell dag, regjereringen hadde akkurat en pressekonferanse om at Norge åpner opp igjen i morgen kl 16. Det betyr en tilnærmet normal hverdag for de aller fleste, noe som er svært gledelig! Vi kan ha normal undervisning, en normal arbeidshverdag og normal sosial aktivitet. Samtidig la både Statsministeren og Helseministeren vekt på at noen i samfunnet har underliggende sykdommer som gjør at de fortsatt må være forsiktige, så det skal vi ha respekt for. Men unntakstilstanden er på mange måter over. Vi har opparbeidet gode vaner i disse 1,5 årene omkring hygiene etc som det er all grunn til å videreføre. Det blir spennende å se hvordan den nye hverdagen blir, og hvordan vi tar med oss alt vi har lært om digital samhandling inn i denne hverdagen!

Denne uken hadde vi kick off for ny lederperiode på fakultetet. Her deltok fakultetsledelsen, instituttledere, nestledere, kontorsjefer, tillitsvalgte og studenttillitsvalgte, og tema var strategioppfølging i de neste fire år. Det var veldig godt å møtes fysisk, og jeg opplevde stemningen som svært god og i samarbeidets tegn!

Vi har noen gledelige nyheter på forskningsfronten denne uken, i form av tilslag på to prosjekter:

Prosjekt 1: Grønne omstillingsprosjekter (Grønn plattform)
Prosjektleder: Peter Schütz, IØT
Prosjekttittel: Zerokyst
Ambisjonen er å utvikle og demonstrere nullutslipps fiskefartøy med tilhørende infrastruktur, inkl. utvikling og demonstrasjon av nullutslippsdrivlinje med batteri og brenselcelle. Prosjektet omfatter ett nybygd nullutslippsfartøy, 10 ombygde fartøy, tjenester for ombygging og vedlikehold av fartøy, samt en helhetlig løsning for fleksibel og kostnadseffektiv forsyning av elektrisitet og grønt hydrogen som drivstoff.
Konsortium: Selfa AS, Hymatech AS, Øra AS, Ballstad slip AS, Plug AS, Lofotkraft Muligheter AS, Siemens Energy AS, Sintef Energi & Ocean & Helgeland, RENERGY – RENEWABLE ENERGY CLUSTER, NTNU, Flakstad kommune, H2 Marine
Prosjektmidler til IØT: 4,3 mill

Prosjekt 2: Samarbeidsprosjekt for økt omstilling og verdiskaping i bygg-, anlegg og eiendomsnæringen
Prosjektleder Eirik Albrechtsen, IØT
Prosjekttittel: Sustainable value creation by digital predictions of safety performance in the construction industry (DiSCo)
Byggebransjen har over mange år hatt en høyere ulykkesrate enn andre bransjer. Behovet er stort for mer kunnskap og nye tilnærminger til sikkerhet. Prosjektets hovedmål er å utvikle kunnskap og metoder for bruk av kunstig intelligens i tidlige faser av byggeprosjekter for å kunne predikere sikkerhetsrisiko i produksjonsfasen og på den måten redusere antall uhell.
Prosjektmidler til IØT: 5,38 mill

Gratulerer så mye til Peter og Eirik!

Vi hadde en flott kronikk på trykk i Dagens Næringsliv på onsdag. Den var skrevet av to stipendiater som begge er samfunnsøkonomer, men på to ulike institutt. Det er Fredrik Bakkemo Kostøl på IØT-Gjøvik og Elin Svarstad på ISØ (som også jobber i FAFO), om at bonusnekt undergraver den norske modellen. Veldig flott at vi er synlige på en nasjonal arena!!!

Kronikk i DN: https://www.dn.no/innlegg/arbeidsliv/overtid/bonus/innlegg-bonusnekt-undergraver-den-norske-modellen/2-1-1071002

Med det vil jeg ønske dere alle en strålende helg!!

Monica