Ukategorisert

ØK-nytt uke 37

Mandag denne uken hadde vi et svært vellykket seminar i regi av Fakultet for økonomi og Næringsforeningen i Trondheimsregionen: Med oljefondets leder Nicolai Tangen som hovedattraksjon. På seminaret hadde vi deltagere fra fakultetets alle fire institutter, i tillegg til en rekke næringslivsdeltakere og mange studenter. Tidligere på dagen var Tangen på besøk hos meg for å hilse på et utvalg kvinnelige studenter og forelsere innen finans, der vi diskuterte hva som skal til for å øke kvinneandelen blant studentene. Verena fra IØT og Khine fra HHS deltok, sammen med studenter fra begge disse instituttene og ISØ. Hele arrangementet ble organisert av Egil Matsen og Ragnar Torvik, tusen takk for det! Her er bilder fra seminaret i Britannia Hall:

Onsdag var anledningen noe mer trist, da vi markerte at to svært verdsatte medarbeidere i fakultetsadministrasjonen slutter: Kari Støre Gullichsen og Hilde Røysland. Kari går til ny jobb i Arbeidstilsynet, mens Hilde fortsetter på NTNU, i prorektors stab for forskning. Her er bilde av de to og Gunnar som akkurat har overlevert blomster, gave og gode og velvalgte ord! Vi ønsker dere begge lykke til med nye og spennende oppgaver!

På onsdag nådde vi en svært viktig milepæl i fakultetets fremdrift når det gjelder implementering av vår strategi. Vi sendte inn søknad om «Eligibility» til AACSB, det internasjonale akkrediteringsorganet. Det betyr at vi søker om hvorvidt vi er «søkbare», en slags prekvalifisering med andre ord. Dette blir behandlet i et møte i november, og hvis vi blir godkjent kan vi jobbe videre med hovedsøknaden. De som har lagt ned en formidabel innsats i dette arbeidet med søknad er Mona på HHS, Paula på IIF, Hege i Fakadm, men aller mest Gunnar, som har holdt tak i dette arbeidet fra start. Han har all grunn til å smile bredt her, i det søknaden akkurat er innsendt:

I går var det møte i NTNUs styre. Hovedsaken handlet om campussamling og hvordan man skulle klare å kutte 2,7 milliarder fra det opprinnelige prosjektet. Rektor hadde innstilt på en rekke kutt i ulike deler av prosjektet. Det som ble gjenstand for store diskusjoner var forslaget om å ta ut «Energi-HUB», som handler om termisk lager, som er en brønnpark som lagrer varme ved overskudd, og som dermed blir en viktig del av bærekraftprofilen til nye campus. I diskusjonen ble det tatt til orde for å kutte broforbindelsen mellom Innovasjonssenteret og Gløshaugen-platået, noe som ville vært svært skadelig for oss, og som i tillegg ville gjøre at campus ikke ble universelt utformet. Heldigvis skjedde ikke dette, flere styremedlemmer tok til orde for å beholde broforbindelsen, men se på kostnadsoverslagene. Dette var viktig, og svært gledelig at styret landet på den beslutningen. Du kan lese mer her: https://www.universitetsavisa.no/campusprosjektet-styret/styret-tok-inn-igjen-miljotiltak-i-campusprosjektet/199555

Vi har utnevnt et æresprofessor hos oss! Dette skjedde gjennom en digital seremoni, der professor Gilbert Laporte ved HEC Montreal School of Business ble utnevnt, sammen med en annen canadier, Paul Herbert. Laporte har sitt fagfelt innenfor operasjonsanalyse, og er en av verdens ledende forskere innenfor transport- og logistikk-optimering. Flere fra operasjonsanalysemiljøet ved IØT har samarbeidet tett med Laporte siden 2002, og Professor og instituttleder Marielle Christiansen introduserte Laporte under den digitale seremonien som kan sees her: Honorary Doctoral Awards Ceremony – YouTube. Her mottar Gilbert Laporte (til høyre) æresdoktorbeviset og doktorringen av den norske ambassadøren Jon Elvedal Fredriksen i Canada:

Med det vil jeg ønske alle en riktig god helg!

Monica