Ukategorisert

ØK-nytt uke 32

Hei, og velkommen tilbake til høstsemesteret! Nå er det litt stille før stormen. Mandag braker det løs med immatrikulering i alle våre tre campusbyer. Immatrikuleringen i år blir hybrid. Rektors hilsen blir digital, mens studentkullene skal samles i litt mindre gruper enn vanlig til hilsener og informasjon. Fadderuken skal forløpe så normalt som mulig. Vi håper og tror at de nye studentene skal få en så god oppstart som mulig.

På NTNU Handelshøyskolen har nå ny instituttleder Thale vært på plass i to uker, og ser ut til å ha funnet seg godt til rette! Første ledermøte i fakultetet er også gjennomført.

På IIF i Ålesund er to nye førsteamanuenser på plass. Den ene er Ainur «Aina» Begim, som tok sin B.A. ved Bates College (USA) og master og Ph.D. fra Yale University (USA). Hun har vært postdoktor både ved Universitetet i Oslo, og ved Center for Russian and East European Studies ved University of Pittsburgh (USA). Aina har også arbeidserfaring som kredittanalytiker på Wall Street. Hennes faglige interesser er bærekraftig finans, finansiell etikk; entreprenørskap; naturressurser og energy transitions; kvinner i finans; verdi, penger, gjeld; reguleringsregimer og finanspolitikk; finansialisering og globalisering; pensjoner og velferdsordninger; sosialpolitikk; økonomisk anthropologi og sosiale studier av økonomi og finans; Eurasia og Norge. Velkommen så mye til oss, det blir bra!

Den andre nyansatte er Njål Andersen, i ett-årig vikariat fra 1. juli 2021. Njål har doktorgrad i Leadership and Organizational Behaviour fra Handelshøyskolen BI (2021) og mastergrad i International Business and Strategy fra Handelshøyskolen BI (2002); Indian Institute of Management, Calcutta. Njål har undervisningserfaring både fra bachelor- og masternivå innenfor organisasjons- og ledelsesfag. Hans forskningsinteresser inkluderer bibliometrisk analyse, sosiale nettverks innflytelse på ledelse, support praksis for utenlandske ansatte (expatriates). Han har også lang erfaring fra konsulentpraksis innenfor internasjonal HRM. Han skal inn og undervise i emnet organisasjon og ledelse nå i høst, så det blir veldig bra.

Før sommeren fortalte jeg at Ragnar Torvik skal lede Skatteutvalget nedsatt av regjeringen. Nå viser det seg at det stopper ikke der. Både professor Verena Hagspiel på IØT og professor Jørn Rattsø fra ISØ skal sitte i det nye ekspertutvalget for klimavennlige investeringer. Du kan lese mer her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-ekspertutvalg-for-klimavennlige-investeringer/id2867200/

Og det stopper ikke der heller. I dag har regjeringen oppnevnt et ekspertutvalg som skal vurdere grunnlag og forutsetninger for sammenligning av næringsinntekter i jordbruket med lønn for arbeidstakerne. Her skal professor Jon Olaf Olaussen fra HHS sitte. Du kan lese mer her: http://Regjeringen har i dag satt ned et ekspertutvalg som skal vurdere grunnlag og forutsetninger for sammenligning av næringsinntekter i jordbruket med lønn for arbeidstakerne

Da krysser vi fingrene for at alt går bra i kommende uke!

God helg,

Monica