Hei, og god lørdag! Det er blitt juni, og vi vender gradvis litt tilbake til en mer normal tilværelse. Denne uken har jeg vært innom kontoret flere ganger, og truffet flere av dere fysisk. Det er så utrolig hyggelig å møte folk igjen! Jeg startet en ny type møter to og to der vi går tur (gitt at været tillater det og det ikke bøtter ned) i stedet for å sitte inne på et møterom. Det er en av flere «korona-aktiviteter» som ikke bør avsluttes den dagen smittefaren er helt over! Det er viktig at vi alle reflekterer over dette, hvilke nye mønster og aktivititer er det vi har tillært oss, som vi faktisk ønsker å ta med videre i en tid etter korona?
Sist uke hadde vi et veldig flott oppslag i Gemini med førsteamanuensis Frode Heldal på HHS, som handler om hvordan man trener på å være uenige i en gruppe. Dette er veldig gode tanker og refleksjoner, som i alle fall jeg tar med meg. Får man ikke motstand kommer man heller ikke fremover. Frode har også ti konkrete råd til hvordan trene på uenighet, du kan lese dem her: https://gemini.no/2020/05/sann-blir-du-god-til-a-vaere-uenig/
Diku og Kompetanse Norge lyste i mai ut inntil 50 millioner kroner til oppskalering av digitaliserte utdanningstilbud som kan tilbys raskt og nettbasert. Utdanningsinstitusjonene kunne søke om midler til å gi digitale tilbud til arbeidsledige og permitterte i forbindelse med korona-situasjonen. Vi sendte inn to prosjektsøknader og begge fikk tilslag! Her følger en beskrivelse:
Innføring i morgendagens digitale organisasjoner
Halvor Holtskog, IØT-G, sitt prosjekt er basert på emnet SMF2298F Teknologiledelse og heter Innføring i morgendagens digitale organisasjoner. Emnet har følgende fem tema: LEAN, prosjekt- og endringsledelse, koding, IKST-sikkerhet og industri 4.0. Hvert tema kan tas separat som et ikke-studiepoenggivende kurs eller samlet med avsluttende eksamen som gir 5 studiepoeng. Emnet gis i samarbeid med IVB på IV-fak, IIK og IDI på IE-fak. Norsk Industri, FLT og NITO er også med.
Entreprenørskap og forretningsutvikling
Even Larsen, IØT-T, har fått støtte til å ta opp 55 flere deltakere til emnet TIØ4250 Entreprenørskap. Studentene som tas opp, jobber med virkelige problemstillinger som er relevant for de selv og/eller bedriften de er delvis permittert fra. Undervisningsopplegget vil bli strukturert rundt disse virkelige problemstillingene, hvor målet er at studentene skal utvikle løsninger på problemstillingene. Undervisningsopplegget legger opp til praktisk og teoretisk arbeid individuelt og i grupper. Emnet gis i samarbeid med SFU Engage.
Gratulerer så mye til begge miljøene!
Da håper jeg alle får en riktig fin helg!
Monica