Ukategorisert

ØK-nytt uke 2

Hei alle sammen, og godt nytt år! På dagen i dag, 10. januar, er det nøyaktig tre år siden fakultetet formelt ble åpnet av finansminister Siv Jensen i en høytidelig seremoni. Siden den gang har vi fått til mye sammen! Vi har samlokalisert to av instituttene i Trondheim, vi er godt i gang med faglig integrasjon av BØA-studiene på tvers av tre campus, vi har økt kraftig på den eksternfinansierte forskningen, vi er i gang med akkreditering, vi har overtatt et bachelor-program i logistikk, fått i stand siviløkonomi-master i Ålesund, master i regnskap og revisjon med digital profil i Trondheim, økt virkonheten mye i Gjøvik og startet et nytt EVU-program. Blant mye annet. Men svært mye arbeid gjenstår i strategiplanen vår frem til 2025! Jeg gleder meg til å komme godt i gang nå i 2020 sammen med dere alle.

En nyhet fra i fjor som ikke ble nevnt i siste ØK-nytt før jul er at Stig Winge disputerte 9.desember 2019 om analyse og forebygging av alvorlige ulykker i bygg- og anleggsbransjen. Hovedveileder har vært Eirik Albrechtsen. Medveiledere har vært Urban Kjellén og Yogindra Samant (Direktoratet for arbeidstilsynet). Stig har vært finansiert gjennom offentlig sektor-PhD ordningen til NFR, og var en av de første som fikk støtte fra denne ordningen. Dette var PhD disputas nr.4 ved HMS faggruppa i 2019 som tilsvarer 40% av alle disputaser ved fakultetet. Imponerende innsats av et forholdsvis lite fagmiljø! Gratulerer så mye til HMS-gruppa!

Stig Winge med veiledere og komite.

Vi hadde årets første dekanmøte denne uken. Her gikk vi gjennom årets tildelingsbrev fra departementet. Et moment de er opptatt av er at NTNU i likhet med resten av sektoren ikke er flinke nok til å sørge for at 25 prosent av norskrettet ekstern kommunikasjon skal være på nynorsk. Vi skal få nærmere beskjed om hva dette betyr, men jeg tolker det som det som retter seg ut mot allmenheten. Vi kan ha mange meninger om dette, og det kan løses på ulikt vis, det vil vi komme tilbake til. Men et svært enkelt tiltak er at de av dere som har nynorsk som hovedmål begynner å bruke det mer aktivt! Det gjelder mange i Ålesund, men også flere på fakultetet. Presentasjoner på nettsider, informasjon forøvrig kan med fordel skrives på nynorsk for de det er naturlig for.

Vi har også en disputas gående i skrivende stund. Det er på IØT, med Rikke Stoud Platou, som har hatt Arild Aspelund som hovedveileder. Dette kommer jeg nærmere tilbake til neste uke, når jeg får tilsendt bilder fra fotografen og en oppsummering av hvordan det hele gikk! Lykke til!

Vi får snart resultatene fra ARK, arbeidsmiljøundersøkelsen. Et resultat er allerede klart, vi har høyest svarprosent av alle fakultetene, med nesten 81 prosent! Med det slår vi Vitenskapsmuseet på målstreken. Det er veldig bra!

Neste uke er det ledersamling på Oppdal, og da får vi høre mer om hva Anne Borg som ny rektor har for tanker og visjoner for NTNU fremover. Det blir spennende!

Da gjenstår å ønske god helg og til lykke med et spennende nytt år på Fakultet for økonomi!

Monica