Ukategorisert

ØK-nytt uke 7

I dag er det helt åpenbart et snev av vår i luften, selv om vinterferien står for døren! Vinterferie i år betyr en stor begivenhet, nemlig at det snart er klart for at flyttelasset går fra Dragvoll og ned hit til Klæbuveien. Vi gleder oss veldig til at ISØ flytter inn, lokalene blir utrolig flotte, og vi kan starte en ny epoke som et ganske mye mer samlet fakultet, i alle fall geografisk i Trondheim. Jeg ser frem til spennende samarbeid, det er mye etterspørsel om dagen etter samfunnsøkonomisk kompetanse fra resten av NTNU, SINTEF og næringsliv.

Det kom en skikkelig gladnyhet denne uken. Studiebarometeret ble offentliggjort. Det er selvsagt momenter i tallmaterialet som tilsier at vi kan bli bedre i mange dimensjoner. Men vi må også koste på oss å feire når det er grunnlag for det. Og det er det i alle høyeste grad! På NTNU var det i alt tre studieprogrammer som hadde studenter som var 100% fornøyd, altså skåret 5,0 av 5 mulige. To av disse tre programmene er våre: Entreprenørskolen og masterstudiet i HMS, begge på IØT. Begge programmene har vært øverst på pallen før, så direkte overraskende er det jo ikke. Men desto mer imponerende. Dere gjør en fantastisk jobb med å følge opp studentene, og jeg håper dere har fråtset i kake i flere av etasjene i Gamle Fysikk!

I skrivende stund har også en annen, eller snarere tre nye gledelige hendelser inntruffet. Vi har hatt møte i Ansettelsesutvalget på fakultetet, og vi har denne fredagen intet mindre enn tre nye professorer blant oss! Det er Verena Hagspiel, Lise Aaboen og Eirik Albrechtsen, som er tilhørende tre ulike faggrupper på IØT. Verena på Bedøk, Lise jobber med Entreprenørskolen, og Eirik på faggruppe for HMS. Gratulerer så mye til dere alle! Dette betyr også at antall kvinnelige professorer på fakultetet har økt fra 11 til 13. Mange gode grunner til å feire i dag, altså!

Denne uken var det ellers strukturkonferanse om fusjoner og sammenslåinger, som er blitt behørig dekket av både UA og Khrono. Jeg var der, og det var spesielt interessant å høre Stjernø snakke om de tanker og visjoner han hadde for sitt utvalg for over 10 år siden, og hvordan han synes det har gått:

I Ålesund har det vært avslutning for vår kjære kollega Åse Mørkeset, som avsluttet en flott yrkeskarriere ved årsskiftet 2018/19. Hun er utdannet cand.philol ved Universitetet i Trondheim i 1983 (Norges lærerhøgskole) med fagkombinasjon innenfor fransk, nordisk, tysk og pedagogikk. Hun har jobbet i akademia siden 1988 ved Møre og Romsdal Fiskeritekniske Høgskole, senere ved Høgskolen i Ålesund, og til slutt ved av NTNU i Ålesund. Åse har hatt ulike faglige stillinger som høgskolelektor, universitetslektor og førstelektor, men også administrative stillinger som kontorsjef, studieleder, instituttleder, prorektor, internasjonal koordinator, samt nasjonal ekspert ved EU-kommisjonen i Brussel.

Flere kolleger holdt tale og takket Åse for hennes bidrag til utvikling av instituttets studieprogrammer og for hennes innsats innenfor internasjonalisering. Det ble sagt om Åse at hun er en raus, inkluderende, oppmerksom og hjelpsom kollega, alltid med godt humør. Et eksempel på dette er måten hun har tatt imot internasjonale studenter og ansatte; hun viser dem rundt i byen og distriktet, hjelper dem på plass, også med bolig, inviterer på middag og fjelltur, og stiller opp ved faglige, språklige, og pedagogiske utfordringer. Takk for innsatsen Åse, og så håper jeg at du holder kontakten med oss fremover også!

Åse her sammen med instituttleder Hans, med velfortjente blomster!

Neste uke gleder jeg meg til å dra til vakre Ålesund for å overvære semifinalen i Næringsteft på fredag. Jeg sitter i juryen, og skal være med å bestemme hvilken av tre svært flotte bedrifter som vinner premien på 1 million kroner. Vinneren blir offentliggjort i forbindelse med seminaret «Børs og Baccalao» den 13. mars, som jeg også vil delta på.

Riktig god helg til alle!

Monica