Ukategorisert

ØK-nytt uke 48

Sist uke ble avsluttet i Tallin med HHS sitt strategiseminar. På vei nedover dit tikket det inn to gladmeldinger: Vi har fått på plass et «Anskaffelsesakademi» som skal fremme forskning, kunnskap og utdanning innen offentlige anskaffelser. Det er Luitzen og Tim fra IØT som står bak dette, i et konsortium med kolleger fra Høyskolen i Molde, Universitetet i Bergen, NHH og Nord Universitet på forskningssiden, og en rekke større offentlige enheter. Det hele er et initiativ fra DIFI, Direktoratet for forvaltning og IKT. I tillegg kom det et tilslag på nytt forskningsprosjekt med fokus på internasjonalt samarbeid finansiert av Forskningsrådet. Partnere her er Johns Hopkins, University of Maryland, TU Berlin, Federal university Rio, Sao Paolo University og Federal university of Santa Catarina. Det er Asgeir på IØT som står bak dette.

Strategiseminaret var intenst og interessant, med spennende diskusjoner om hva en handelshøyskole egentlig er, og hvordan vi kan jobbe med akkriditering. Vi var tilbake fra Tallin på søndag kveld.

Mandag, tirsdag og onsdag har det vært gjennomført en konferanse i Trondheim, ScAIEM, som er for studieprogram innenfor industriell økonomi i Skandinavia. Mange kolleger fra Sverige, Danmark og Finland har diskutert tverrfaglighet og hvordan denne type utdanning kan utvikle seg fremover.

I Ålesund har Peter de Lange takket ja til et tilbud som førsteamanenesis, og tiltrer stillingen i dag! Gratulerer så mye Peter, og velkommen med på laget! Det jobbes for øvrig med tilsettingssaker på flere institutt, og jeg orienterer om det når jeg får tilbakemelding om at vedkommende har takket ja til tilbud!

Tidligere denne uken har jeg vært litt småsyk, pådro meg et magebesvær som gjorde at jeg mistet noen møter på tirsdag og onsdag, men heldigvis har det vært en forholdsvis rolig uke, så det skal ikke skape noen problemer. Senere i dag skal vi har første møte i et nytt utvalg som jeg skal lede, og som skal lage NTNUs nye politikk for digitalisering! Jeg har med meg dyktige kolleger fra IE-fakultetet og andre ressurser fra rektors stab, SU og IT-avdelingen, i tillegg til tillitsvalgte. Målet er å lage en politikk som fokuserer på organisatorisk forbedring, og der IT og digitalisering er middel, ikke mål i seg selv. Jeg gleder meg til å komme i gang med dette, og tar gjerne i mot gode råd hvis du har!

Neste uke er det høysesong for julebord! Jeg skal mandag på ISØs julebord, torsdag kveld på Fagbokforlagets julebord i Oslo, fredag på Fakultetsadministrasjonen og lørdag på Luftkrigsskolen med min bedre halvdel! Bare å stålsette seg, med andre ord.

Ha en riktig god helg etter hvert,

Monica