I høst handler Lunsj og Lær om studentsentrert undervisning.
Her finner du opptakene fra sesjonene. De blir lagt ut så snart de er ferdig redigert.
Tirsdag, 1. november – Studentselvstyrt fleksibel digital undervisningspakke – Hege Ramsøy-Halle, Institutt for psykisk helse
I vår første sesjon kom Hege Ramsøy-Halle, Universitetslektor på Institutt for psykisk helse, for å fortelle om sin digitale undervisningspakke om nervroutviklingsforstyrrelser. Dette er en undervisningspakke om er laget av Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD og Tourettes syndrom. Pakken inneholder bl.a. filmer, tekst, oppgaver. Den er ferdigstilt og kan brukes i relevante emner og som en ressurs som alle kan ha nytte av. Ramsøy-Halle skal si litt om hvordan de lagde pakken, tiltenkt bruk, og responsen så langt.
Opptak: Lunsj og lær – Studentselvstyrt fleksibel digital undervisningspakke
Tirsdag, 15. november – Medstudentvurdering i laboratoriekurs – Lene Østby, Institutt for materialteknologi
I emnet Organisk kjemi og biomolekyler 2 har førsteamanuensis Lene Østby brukt medstudentvurdering av laboratorierapporter som læringsfremmende tiltak. Tidligere hadde fagpersonell opplevd at få studenter brukte tilbakemeldingene de fikk på sine laboratorierepporter. Medstudentvurderingen er del av et studentprosjekt som utgjør 20 % av karakteren i emnet. Laboratorieansvarlig vurderer og gir tilbakemelding på første laboratorierapport. Selve medstudentvurderingen utføres på rapport nummer to, der hver student vurderer og gir tilbakemelding til to andre medstudenter. Den siste rapporten vurderes av fagpersonell med bokstavkarakter. Ferdig definerte vurderingskriterier brukes ved alle vurderingene. Østby fortalte om opplegget, hvordan det ble mottatt og hvordan studentene har evaluert det i ettertid.
Opptak: Lunsj & lær: Medstudentvurdeing i laboratoriekurs
Tirsdag, 29. november – Gruppeøvinger som læringsaktivitet – Christian Lauritsen, Institutt for materialteknologi
I flere emner er individuelle innleveringer av skriftlige øvinger et obligatorisk krav til studentene. Dette innlegget handler om erfaringer fra gjennomføring av gruppeøvinger som læringsaktivitet. Noen av formålene med øvingene er å bidra til utvikling av viktige ingeniørkompetanser og økt motivasjon. Studentene løser oppgavene på gruppeøvingene i fellesskap med bruk av skrivbare skjermer, og læringsassistenter hjelper til ved behov. Oppgavene blir tilgjengelig når øvingstimen begynner og godkjennes ved oppmøte og deltakelse. Erfaringer og undersøkelser tyder på at flere av studentene opplever økt motivasjon for å lære seg innholdet i emnene og at det har vært fokus på forståelse ved bruk av gruppeøvingene som læringsaktivitet. Gjennom spørreundersøkelser har flere av studentene svart at de synes det er positivt å lære av hverandre og høre andre måter å løse oppgaver på.
Tirsdag, 13. desember – Migration Literature and Filmmaking in the EFL Classroom – Tom Nurmi, Department of Teacher Education
Tom Nurmi, Associate Professor of English Literature and Culture in the Department of Teacher Education, will talk about filmmaking projects in the English language learning classroom. In collaboration with the Section for Learning Support, this semester Tom’s students worked in groups to design, film, and produce short film adaptations of a literary text focused on migration. The process generated far-ranging discussions about visual storytelling and digital pedagogy, and he’ll share a few reflections with potential implications for teaching across disciplines.
Takk til bidragsytere som holdt innlegg! For spørsmål tilknyttet webinaret tar kontakt med NTNU Seksjon for læringsstøtte gjennom NTNU Hjelp.