Bombing og tvang
Jevnlig fylles TV-skjermen av mennesker på flukt. Millioner av fortvilte flyktninger prøver å berge familiene sine unna krigshandlinger, drapstrusler og overgrep. Likevel har det vært lite kjent hvor mange nordmenn som husker lignende episoder fra sin egen barndom. Under andre verdenskrig var det mange norske…
Korleis Karsten og Petra kan seie oss noko om språkinnlæring
Korleis tileigner små barn seg morsmålet sitt? Og korleis veks barna til og blir vaksne språkbrukarar som veit kva som er grammatisk og ikkje i dette språket, utan at dei lærer det på skulen? Dette er heilt sentrale spørsmål innanfor språkvitskapen. I forskinga mi prøver…
Humanistiske arkitekter
I tre uker var vi tre studenter utplassert i praksisopphold hos Agraff arkitektur gjennom emnet Humanister i praksis (HiP). Her er et blogginnlegg om våre erfaringer fra praksisoppholdet. «Vi jobber jo med samfunnsutvikling – vi skulle hatt dere med på laget!» Sitatet over kom fra…
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden
Digitale og sosiale medier er blitt dominerende kulturelle verktøy. Se for deg en statsministerkandidat som ikke er på Facebook eller Twitter. Tenk deg et universitet uten et LMS – et ”learning management system”. Tenk deg en hverdag uten å bruke smarttelefon. Vanskelig? Umulig? Facebook ble lansert…
An artistic invasion
Imagine that you received an email with an attachment. When you opened it, you suddenly found a virus on your computer. Instead of doing harm, the virus asks: «Are you willing to face environmental issues?” With every click and answer follows a cascade of information…
Mangel på skriftspråk hindrer modernisering
Folkegrupper uten skriftspråk hindres i å ta del i moderniseringen av Vietnam. Databaseverktøyet TypeCraft fra NTNU tas nå i bruk for å kunne gi barn lærebøker på sine egne morsmål.
Nyt on jo lauantai!
I høst har jeg bodd i Helsinki for å finne ut hvordan finske grunnskoleelever jobber med digitale verktøy. Dette er det siste blogginnlegget mitt fra oppholdet – for nå er jeg på vei hjem igjen.
Skal styrke lærernes digitale kompetanse
Institutt for lærerutdanning ved NTNU har fått 22 millioner til digitalisering av grunnskolelærerutdanningen. I en digital tidsalder er kunnskap om og ferdigheter i bruk av digital teknologi en sentral del av elevers og studenters danningsprosess. Prosjektet DigGiLU skal legge til rette for en varig styrking…
Fire uker på vei i Finland
Nå er det fem-seks uker siden mitt første innlegg om den planlagte reisen og oppholdet i Finland. Se forrige blogginnlegg IKT på finsk. I dagens blogg kan du lese om hvordan det går med prosjektet mitt.
Familier med lav sosioøkonomisk status i barnevernet – hvilke behov har de og hvordan går det med dem?
Barn i familier med lav sosioøkonomisk status har siden barnevernets eksistens vært overrepresenterte i tjenesten. Men på hvilke måter har egentlig sosial ulikhet betydning for familiers kontakt med barnevernet i Norge? Kunnskapen vi har om dette, og om tiltakene som barnevernet setter inn i familier…