Vibeke Lorentzen
Om
Vibeke Lorentzen er førsteamanuensis ved ILU, Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (Skrivesenteret). Hun arbeider særlig med skriveopplæring og skriveutvikling, Desentralisert ordning for grunnskoler og videregående skoler (DEKOM) og Oppfølgingsordningen for kommuner. Hun er også engasjert i masterundervisning i norskdidaktikk i grunnskolelærerutdanninga.
Undervisning og veiledning
- Master i grunnskolelærerutdanning 1-7/5-10:
Fagfelt og forskningsinteresser
- Skriving som nøkkelkompetanse, skriveopplæring, skriveutvikling
- Den videre skrive- og leseopplæringa
- Literacy i skole og lærerutdanning
- Lliteracy og faglighet
- Norskdidaktikk med hovedvekt på literacy-emner
Forsknings- og utviklingsprosjekt
- SKRIN - Skriving i norskfaget
- MOTIVATE U - Skriving og skrivemotivasjon på ungdomstrinnet
- Språkplanutvikling - fra prosess til operasjonalisering
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Tidsskriftspublikasjoner:
Lorentzen, V. (2023). Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: Skriving på norskfagets premisser i et flerfaglig undervisningsforløp. Norsklæreren 2/23. Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid
Lorentzen, V. (2022). Kritisk literacy i skriveopplæringen: Å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag. Acta Didactica Norden, 16(1), (Art. 13, 29 sider). https://doi.org/10.5617/adno.9150
Lorentzen, V., Igland, M.-A. & Solheim, R. (2020). Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre. Nordic Journal of Literacy Research, 6(4), 39-69. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2072
Lorentzen, V., & Kringstad, T (2014). Skriving i matematikk og naturfag, Bedre skole 4/2014. Skriving i matematikk og naturfag
Rapport/avhandling:
Lorentzen, V. (2023). Faglig, fagovergripende, flerfaglig. Skriveopplæring i ungdomsskolen - på fagenes premisser. Doktoravhandling. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Lorentzen, V. (2015). Hva gjør elevene når de skriver? Bruk av skjermopptak for å fange elevenes skrivestrategier - en nærstudie av to elevers skriveprosesser. Masteroppgave. HiST ALT.
Del av bok:
Kringstad, T., Kvithyld, T. & Lorentzen, V. (2016). Et øvingsrom for literacy - skriveopplæring i det heterogene klasserommet. I E. B. Nestlog & N. Larsson (Red.), Svensklärarens årsskrift 2015. Svensklärarföreningen 2016.
Lorentzen, V. (2014). Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: " Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt (...) - da hekse æ mæ sjøl". I T. Kringstad & T. Kvithyld (Red.), Vurdering av skriving (s. 113-140). Fagbokforlaget.
Lorentzen, V. & Lønnum, M. (2014). Linjerespons - veiledning før punktum er satt. Responsarbeid i en hekstisk vurderingshverdag. I T. Kringstad & T. Kvithyd (Red.), Vurdering av skriving (s. 65-76). Fagbokforlaget.
Andre:
Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2014). Ressurshefte for argumenterende skriving. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
Kringstad, T., & Lorentzen, V. (2014). Å lede gode skriveprosesser. Eksplisitt skriveopplæring i klasserommet. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
Kompetanseord
Publikasjoner
2023
-
Lorentzen, Vibeke.
(2023)
Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: Skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Lorentzen, Vibeke.
(2022)
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Lorentzen, Vibeke;
Igland, Mari Ann;
Solheim, Randi.
(2020)
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Hoem, Toril Frafjord;
Lorentzen, Vibeke;
Kringstad, Trude.
(2017)
Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Lorentzen, Vibeke.
(2014)
Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: "Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt <...> - da hekse æ mæ sjøl".
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lorentzen, Vibeke.
(2023)
Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: Skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Lorentzen, Vibeke.
(2022)
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Lorentzen, Vibeke;
Igland, Mari Ann;
Solheim, Randi.
(2020)
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Hoem, Toril Frafjord;
Lorentzen, Vibeke;
Kringstad, Trude.
(2017)
Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Lorentzen, Vibeke.
(2014)
Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess: "Hvis æ bruke tankekart eller nå sånt <...> - da hekse æ mæ sjøl".
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Formidling
2018
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2018) Disciplinary literacy in science - understandings and practices in lower secondary school. NAFOL The 5th NAFOL conference , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24
2017
-
Vitenskapelig foredragHoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude. (2017) På vei til å bli profet i eget land. Hvordan kan videreutdanning styrke lærere i å fylle rollen som lærerspesialist?. Lesesenteret og Skrivesenteret SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2017) Fagspesifikk literacy - forståelse og praksis. Skriving som fagspesifikk ferdighet i naturfag. NOLES Forskerseminar 2017. Literacy og dybdelæring. , Schæffergården 2017-03-27 - 2017-03-29
2015
-
Vitenskapelig foredragLorentzen, Vibeke. (2015) Skjermopptak - et vindu inn i elevens skriveprosess. NOLES Språkperspektiver i læringskontekster , Schæffergården 2015-03-23 - 2015-03-25