Vegard M. Frantzen
73598202
Paviljong A, 213, Dragvoll
Om
Ansvarsområder:
- Fagansvar for følgende fagemner ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL):
- PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED 2900 Bacheloroppgaven i pedagogikk
- Medlem av Utvidet ledergruppe ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
- Studieprogramleder for Bachelorgraden og årstudiet i pedagogikk (IPL)
- Verneombud ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
-
Vara for Lokalt hovedverneombud (LHVO) ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Fagfelt:
- Mediepedagogikk
- Mediekompetanse /Media Literacy
- Digital kompetanse
- Dømmekraft og kritisk mediebruk
- Mediedidaktikk
- Digitale læringsressurser og medieverktøy i skole og utdanning
- Mediebruk og mediepraksiser
- Mediesosialisering og identitetsprosesser
Forskningsgrupper:
- MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group)
- ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices)
Undervisning:
- PED 3616 Mediedannelse og mediepedagogikk
- PED 1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED 3803 EIT: Media Literacy2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
- PED 1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED 2900 Bacheloroppgave i pedagogikk
- Pilot Utdanningsfaglig Basisprogram
- PED 1002 Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
Publikasjoner
2023
-
Schofield, Daniel Rocha Brask;
Kupiainen, Reijo Petter;
Frantzen, Vegard Marinius;
Novak, Anette.
(2023)
Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements.
Journal of Media Literacy Education (JMLE)
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
2019
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen
Kronikk
2018
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Frantzen, Vegard.
(2018)
Teksturer i medietekst og kontekst.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Frantzen, Vegard.
(2012)
Ungdom, identitet og medier.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Forord.
Tapir Akademisk Forlag
Forord
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schofield, Daniel Rocha Brask;
Kupiainen, Reijo Petter;
Frantzen, Vegard Marinius;
Novak, Anette.
(2023)
Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements.
Journal of Media Literacy Education (JMLE)
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen
Kronikk
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
Bøker
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Frantzen, Vegard.
(2018)
Teksturer i medietekst og kontekst.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard.
(2012)
Ungdom, identitet og medier.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Forord.
Tapir Akademisk Forlag
Forord
-
Vettenranta, Soilikki;
Frantzen, Vegard.
(2012)
Innledning: Mot en bærekraftig mediepedagogikk.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
INFORMASJONSMATR
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
- PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
- PED3803 - Eksperter i team - Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
- PED1015 - Deltakelse og mestring i ulike grupper og læringsmiljø
- PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
- PED1003 - Didaktikk
- PED1014 - Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED1022 - Utdanning og velferdsstaten
- PED1001 - Pedagogisk filosofi og idéhistorie
- PED1023 - Kropp, tanke og kultur: Grunnleggende tilnærminger til pedagogikk og utdanning
Formidling
2022
-
Faglig foredragFrantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag , Leksvik, Trøndelag 2022-11-01 -
2021
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Network NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline , Online / Tampere 2021-08-18 - 2021-08-20
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. NTNU Læringstreff: Podkast i undervisning , Online 2021-11-03 - 2021-11-03
2019
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden , Litteraturhuset i Trondheim 2019-04-03 - 2019-04-03
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold , Sandefjord 2019-08-14 - 2019-08-14
2018
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? , Trondheim 2018-11-16 - 2018-11-16
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering 2018-01-01 - 2018-01-01
-
Vitenskapelig foredragFrantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk , Trondheim 2018-05-31 - 2018-05-31
2016
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. FLT, NTNU Foredrag for lærerstudenter , NTNU Gløshaugen 2016-10-25 - 2016-10-25